Announcement

Collapse
No announcement yet.

Large Scale skravletråd v2.0

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by RCislife View Post
    Dette kan jo og forklares med et skittent og et rent filter. Med et rent filter for motoren mer luft og dermed kan den få mer suppe å gå bedre. Så det er ikke dumt med et bra filter på en Tuned motor. Men det er sikkert ikke nådvendig for en som herjer vilt i et grustak, men for en som vil ha maks ut av motoren er det ikk en dum investering.
    Et skittent filter er vel skittent enten det er GODT(les dyrt) eller originalt...
    Forskjellen på ett GODT(les dyrt, tror de fleste har fått med seg dette nå, hehe...), og ett originalt filter trodde jeg hadde noe med motstanden lufta har for å trenge igjennom filteret på??? Trodde dette ville ha effekt både på tuna og original motor, spesiellt med tanke på gassrespons??? Dess fortere lufta går igjennom, dess raskere respons(mer luft raskere, mer suppe, og dermed raskere respons og en smule mer power, dersom forgasser er riktig justert?)?

Det er vel ikke effekten man er ute etter i bunn å grunn, men gassresponsen. Tror ikke forskjellen er så stor i power akkurat. Dette er nå vertfall min erfaring(mening)

Noen kloke/mindre kloke svar meninger?
    sigpic

Comment

• Det stemmer nok helt 100 det du skrive
      HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
      Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

Comment

• Nå har det seg slik at tester ikke viser målbar forskjell i effekt enten med eller uten filter (stock hpi). Dette er fordi filteret håndterer mer luftmasse enn det motoren trenger. Dette er forsøkt gjort med tunede motorer opp til 30,5cc med samme resultat.
        Bruker man en velocity stack er forskjellen målbar men med knappest mulig margin.
        sigpic
        HPI Baja/Race Porta 30,5/Dominator/Elcon/Spektrum

Comment

• Originally posted by goddamnswede View Post
          Nå har det seg slik at tester ikke viser målbar forskjell i effekt enten med eller uten filter (stock hpi). Dette er fordi filteret håndterer mer luftmasse enn det motoren trenger. Dette er forsøkt gjort med tunede motorer opp til 30,5cc med samme resultat.
          Bruker man en velocity stack er forskjellen målbar men med knappest mulig margin.
          Oki. Velocity stacken, den gjør sånn at virvelen etter innsuget ikke blir så turbulent og dermed strømmer lufta fortere inn igjennom systemet. Var det sånn noenlunde riktig?
          sigpic

Comment

• Jepp, det var det..

sigpic
            HPI Baja/Race Porta 30,5/Dominator/Elcon/Spektrum

Comment

• Originally posted by Peri View Post
              Oki. Velocity stacken, den gjør sånn at virvelen etter innsuget ikke blir så turbulent og dermed strømmer lufta fortere inn igjennom systemet. Var det sånn noenlunde riktig?
              du er inne på det helt klart.

mange tror at motoren suger luften rett inn i forgasseren.
              men største delen av luften suges inn i fra siden merkerlig nok.
              en velocity stack jevner ut luft strømmen inn i forgasseren.
              dette hjelpr på effekten men kanskej først og fremst dreiemomentet.
              lengre innsug gi mer dreiemoment til en visss grense selvfølgelig.
              A REAL TWIN IS A V-TWIN.
              alt under 1200 cc er en startmotor.
              R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

Comment

• mulig stock hpi filter er bra det, med er no dritt å ta og og på.
                Bruker outware, men det er jo ett helvete på få det skikkelig på når motoren står i.
                Har ikke prøvd, men ser ut som RN-filtret er like pønglete.
                Må jo finnes ett filter som er like bra, men lettere og vedlike holde??
                OTteknikk.com

Comment

• Oki. Det gjor litt godt å høre at jeg var inne på noe (blei nesten glad i dere nå, hehe...)

Men hvordan kan det da ha seg at gassresponsen blir bedre av og bruke K&N filter kontra stock HPI-filter? (Dette har jeg prøvd både på 1:1 bilen min som er en Saab 93, nitro inerno mp7.5 og HPI Baja 5b) Og det uten velocity stack! Vet det er dårlig sammenligningsgrunnlag til 1:1, men alikevell...
                  sigpic

Comment

• Originally posted by Peri View Post
                    Oki. Det gjor litt godt å høre at jeg var inne på noe (blei nesten glad i dere nå, hehe...)

Men hvordan kan det da ha seg at gassresponsen blir bedre av og bruke K&N filter kontra stock HPI-filter? (Dette har jeg prøvd både på 1:1 bilen min som er en Saab 93, nitro inerno mp7.5 og HPI Baja 5b) Og det uten velocity stack! Vet det er dårlig sammenligningsgrunnlag til 1:1, men alikevell...

responsen kan nok bli bedre ja men effekt økningen blir ikke stor.

K&N filterne egner seg dårlig til Off road kjøring. til det er de for dårlige.
                    A REAL TWIN IS A V-TWIN.

Comment

• Originally posted by Crazy beetle View Post
                      1: responsen kan nok bli bedre ja men effekt økningen blir ikke stor.

2: K&N filterne egner seg dårlig til Off road kjøring. til det er de for dårlige.
                      Takk, takk

1: Det er sikkert jeg som ikke har fått fram at det er den forskjellen jeg snakker om. Er det en lett spiselig forklaring på hvorfor gassresponsen kan bli bedre da?
                      (Det må jo ha noe med filteret å gjøre. Og jeg har alltid trodd at det er p.g.a. større luftgjennomstrømmning.)

2: Har fått med meg dette ja, men har heldigvis kjørt mest på asfalt/gress med den nye motoren... (fant det gamle stock filteret etter litt rydding i bua, får klare meg med det til våren)
                      sigpic

Comment

• Originally posted by Crazy beetle View Post
                        K&N filterne egner seg dårlig til Off road kjøring. til det er de for dårlige.
                        Så ett slik filter egner seg dårlig til Off road? (har nettopp kjøpt ett slikt)

Og dette filteret skal være tørt, altså ikke dynkes med olje?
                        Mini Z monster, Losi mini crawler, FG leopard race

Comment

• Originally posted by Powerslave View Post

når du skal spinne piruetter på parkerings plass så kan du bruke dette filteret.

men skal du kjøre off road å det støver holder det ikke med et olja RN filter med overtrekk.

K&N filter egner seg overhode ikke til off road kjøring. det er det mange som er enige om
                          A REAL TWIN IS A V-TWIN.

Comment

• Tror ikke kn filtrene egner seg til noenting innen rc egentlig, for maange år siden
                            var det noen som prøvde kn på 1:8 Track biler, det gikk ikke mange tankene
                            før foring og stempel kunn passet i søpla...
                            Frank Lyder Clementz Kodal RC
                            HARM SX-3, og masse annet...
                            www.tktrading.no
                            www.radiostyrt.no

Comment

• Originally posted by Powerslave View Post

Dette filteret har ingenting med et KN-filter å gjøre.......dette filteret har en støvkappe innebygd, stopper mesteparten av finstøvet....
                              MCD kjører kun med disse filterene...

En KN-filter er kun laget av finmasket netting, hold dette opp mot ei lampe f.eks, å du ser rett igjennom det....
                              sigpic
                              Tlf 4691 0501

Comment

• Så hva er den beste løsninga for oss som herjer i grus og støv da?
                                skjønner svaret blir RN med overtrekk, men ikke noe som er lettere å demontere/montere?
                                Synes stock filter med overtrekk er noe dritt å montere..
                                OTteknikk.com

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X