Announcement

Collapse
No announcement yet.

motorsag+rc bil= prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Heimelaga View Post
    Sjølve clutchklokka er urørt, og den eg har dreia er berre tredd over den ja. Settskruene er skrudd gjennom den dreia delen som eg har gjenga opp, og mutrane er der for låsing av settskruene. Settskruene bør ikkje strammast for hardt, for då blir klokka misforma og vil slitast ujevnt.


    Eg anar korleis det før-bildet ville ha sett ut, har hatt mine renseaksjonar sjøl på liknande sager og gud bedre som det såg ut inni og bakom alle plassar!
    hmmm.. her må det pønskes grundig ja.. uten de boltene vil settskruene løsne? har ordnet med spacere til hjul akselen sannsyneligvis, og alt aluminium jeg trenger av min bror, driver å grubler litt på utforming av hjuloppheng forran. lurte på å lage doble triangel armer men må finne tynne nok stenger som er harde nok til at de ikke bøyer seg for masse, for tror en gjengestang blir for myk.. men time vill sjov.. fikk ting i litt perspektiv når jeg såg demper størrelsen:P

    er iallfall no guffe å gjøre rent, men har finni ut att libero våtservietter gjør underverk:P

    Comment


    • #47
      Ja, for du får ikkje stramma settskruene såpass at dei vil sitta av segsjøl, derfor brukar eg mutrar i tillegg til settskruene. Blåsespiss og trykkluft kan også gjera underverk, men rævtørk gjer nok susen det også
      Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
      FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

      Comment


      • #48
        aha, da må dreiemesteren dreie mere til meg:P
        hadde en liten tanke om å bruke den klokka som bremse, men da røyk den ideen,
        ser for meg at bremser på dette kommer til å bli meget vesentlig:P

        for ikke å snakke om drepe bryter:P

        jepp, man tager hva man haver, å våtservietter har jeg nokk av med 2 små:P

        Comment


        • #49
          Sjølve essensen i dette "gamet" er akkurat det: man tager hva man haver Drepebrytar må du i alle fall ha ja! Det burde vore første oppgradering på alle bensinbilar.

          Hadde du tenkt å laga et slags bremseband på utsida av clutchklokka då? Det hadde jo uansett vore ein brilliant ide, enkel konstruksjon med få bevegelige delar og god kraft som treng lite kraft vil eg tru. Du må ikkje gløyma å ta bilder, begynner å gløyma korleis denne hestevogna frå vikingtida ser ut eg no, og då blir det vanskeligt å tenka også
          Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
          FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

          Comment


          • #50
            Originally posted by Heimelaga View Post
            Sjølve essensen i dette "gamet" er akkurat det: man tager hva man haver Drepebrytar må du i alle fall ha ja! Det burde vore første oppgradering på alle bensinbilar.

            Hadde du tenkt å laga et slags bremseband på utsida av clutchklokka då? Det hadde jo uansett vore ein brilliant ide, enkel konstruksjon med få bevegelige delar og god kraft som treng lite kraft vil eg tru. Du må ikkje gløyma å ta bilder, begynner å gløyma korleis denne hestevogna frå vikingtida ser ut eg no, og då blir det vanskeligt å tenka også
            på den gamle bilen er det sånn patent uta på clutsj klokka, og det er helt utolig hvor mye kraft det blir uten å bruke noe kraft, spørs om ikke jeg må få han til å lage godset akkurat tykt nok til å få 2 settskruer i hvert hull, har du prøvd med locktite foresten?

            Click image for larger version

Name:	DSC_0179.jpg
Views:	2
Size:	47.7 KB
ID:	776499 du ser det på dette bildet, det gyllne bandet, er ikke stort å ta bilde av enda, det este er i hue mitt, å det er lite vits i å legge ut her:P

            men venter veldig på donald duck flaksen å vise seg, før nå har jeg hatt veldig mye anton her:P

            hvordan tror du det er å lage de firkanta inni hjula sjøl? eller, nå skal ikke jeg skryte på meg no, få de laga

            Comment


            • #51
              Må nesten vera sånn som tåler fæla varme det då, men det vil nok funka ja. Men eg har ikkje prøvde det nei!

              Å laga firkantane går jo alltids an, men eg har ikkje tatt meg bryet med det sia det antakeligvis trengs ein fres til å laga dei, samt at dei må vera heilt nøyaktige for å ikkje få slingring i hjula. Så her blir dei kun kjøpt
              Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
              FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

              Comment


              • #52
                Man får det, den jeg har var til å bruke på skruene på eksosen til nitro bilen så. Tror ikke varme blir no problem.. Ja du sier noe Der. Å de koster ikke alt for masse Heller. Hvor store bolter har du brukt til å feste det på clutsjen?

                Comment


                • #53
                  Eg trur det er 6 mm settskruer der, men det er sikkert bra med 4 mm. Huskar ikkje kvifor eg brukte så stort, men den eg dreia sjøl til å ha utanpå var vel den første delen eg lagde til bilen rundt år 2000 Og då var eg liksom litt i overgang frå industrimekanikar til finmekanikar, derav størrelsen, hehe
                  Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                  FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                  Comment


                  • #54
                    aha, ja tenkte å på 4 eller 5 mm sett skruer, å rett å slett ha godset tykt nok til å få plass til 2 i samme hull, for det burde vel være ett fett hva som låser den første, å da kan jeg jo bruke den til brems

                    satt å grubla litt i dag, sånn i teorien burde det jo være relativt "lett" å ordne noe som minner om fast bakaksel på sånt.. (nok en gang for de som kan det) hadde vært grise tøft, og lage four og watt link på:P

                    Comment


                    • #55
                      4-link og wattlink er sånt som ungdommen likar ja, og spesielt eg Eg har endelig vore inne på tanken om det på Caprien ja.

                      Angåande settskruer så meinar eg å ha sett at du ikkje får dei kortare enn dei er lange, altså Ø 4x4 mm lange, Ø 3x3mm lange og så vidare. For å få tynnast mulig då så må du nesten ha 3x3mm, då blir det veggar på 6 mm tjukke for å få 2 stk 3x3mm skruer "oppå" kvarandre. Og då kan du jo ha litt fleire enn 4 stk rundtom, og heller bruka 6 eller 8 stk rundt clutchklokka. Då får du jo jevnare stramming også sia du har fleire punkt.
                      Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                      FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                      Comment


                      • #56
                        ja, tenkte det jeg å, flere små enn få store, så biltema hadde sett men de korteste der er 3x4mm, merket du no på motoren når du fikk på den dreide delen, går utifra den er av stål og veier littt,

                        i mitt hue burde det ikke være noe problem med fast kardang, 2 rør i passe diameter som drivakslene går i og dreie kardang klokke og bare ha låst sperre så burde det være mulig, men nå er jeg ikke no metall arbeider:P men vært grisekult..

                        får være en opgradering i fremtiden

                        Comment


                        • #57
                          Merka og merka, den fekk sikkert litt meir å dra på, men den hadde jo ikkje noko valg for å sei det sånn
                          Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                          FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Heimelaga View Post
                            Merka og merka, den fekk sikkert litt meir å dra på, men den hadde jo ikkje noko valg for å sei det sånn
                            hehe, sant. blir vel sånn her å, blir som det blir:P

                            når begynte du på bilen din foresten?

                            Comment


                            • #59
                              Som eg skreiv tidligare her så var det rundt år 2000 trur eg. Det begynte med at eg såg ein large scale bil i Norwegian Modellers-katalogen, og såg akselavstand og bredda på denne. Så begynte eg på ramma, den har blitt ein god del forandra oppover åra som har gått, men rammevangane er dei som alltid har vore på bilen, betydelig lettare etter alle hol eg har bort i den, hehe! Skulle vel ha lagd ny ramme som er sveist akkurat der som den er vinkla rett bak framhjula, den er litt slapp og svak der. Det var først når internett kom i hus eg kom over Caprikarrosseriet, det var då eg tok bilen ned att frå hylla og begynte på den igjen etter at den hadde stått i ro i fleire år. Og resten ser du i tråden min
                              Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                              FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                              Comment


                              • #60
                                aha

                                har å lenge drømt om å prøve å lage egen bil, men ikke før nå jeg har satt drømmen ut i live, eller, prøver å sette drømmen ut i live heter det vel...

                                håper jeg klarer å få bil utav det.. men jeg har det problemet att jeg har så å si null verktøy jeg kan modifisere med, har en dremmel og en drill:P

                                men har da 2 brødre som er utrolig dyktige på metall arbeid, og skruing, og han ene som jeg har srevet før har mange kontakter som gjør gratis arbeid jeg kan dra nytte av sånn som dreiing.

                                men skal gjøre mitt beste

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X