Ta det med ro Anders? Er det for noe tull a?! Kommer jo publikum som skal underholdes.
Fikk pakka fra RC-Land i dag, men fikk jo ikke alt det jeg hadde bestilt. Bak har jeg fått noen Pro-Cut Yellow og Shepard On Road Pink (25sh), og foran Shepard On Road Magenta (30sh). Vil Yellow bak fungere, og hvilken shore har disse? Hva er forskjellen mellom "On Road"-versjonen og "Carpet" rent ytelsesmessig på teppet?
Angående diffen igjen. Bruker dere threadlock, eller holden diffen seg bra uten?
Diffen på crc`n holder seg bra så vidt jeg har erfart hvertfall
trenger hjelp til diffen på en corally 12sl , får ikke strammet den før den går over gjenger . ...
2 mulige feilkilder, 1 at gjengene i plastmutteren er overdratt 2 at gjengene på carbonakslingen er slitt. Har ny mutter og ny aksling om du trenger, Jokkiz har også med seg delelageret.. For fremtidig info, skru mutteren en halv omdreining UT etter endt kjøredag, så slipper den å stå under press over tid...
No skil, no stamina, no guts - just age and courage! XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO www.trcbk.nowww.antrade.nowww.reinertsen.no
Ingen differ skal slure, det er kun slipperdiffer på buggyer som skal det, kulediffer som slurer brenner opp og du flat-spoter kulene. En jevn og glatt diff, slurer ikke. er den hakkete og/eller ujevn - bygg om.
No skil, no stamina, no guts - just age and courage! XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO www.trcbk.nowww.antrade.nowww.reinertsen.no
Ta det med ro Anders? Er det for noe tull a?! Kommer jo publikum som skal underholdes.
Fikk pakka fra RC-Land i dag, men fikk jo ikke alt det jeg hadde bestilt. Bak har jeg fått noen Pro-Cut Yellow og Shepard On Road Pink (25sh), og foran Shepard On Road Magenta (30sh). Vil Yellow bak fungere, og hvilken shore har disse? Hva er forskjellen mellom "On Road"-versjonen og "Carpet" rent ytelsesmessig på teppet?
Angående diffen igjen. Bruker dere threadlock, eller holden diffen seg bra uten?
Gjengene på plast mutteren slites, mutteren skal være hard å skru på, er den lett å skru på med fingrene så bytt.
Dekk:
Yellow = 30 sh, men med mindre naturgummi enn pink. Mindre feste enn pink - litt obs i mod.
Magenta= 32 sh, mer naturgummi en yellow - glimrende shore/skumtype (selvom jeg ikke har prøvd Shepherd/Magenta).
Vet ikke helt konkret forskjell egentlig mellom on-road og teppe-dekkene, men mener å ha hørt at on-road-dekkene ikke var spes. bra på teppe ...... RC-Land har fått inn CRC-dekk nå ... sier bare Magenta-Magenta jeg da
trenger hjelp til diffen på en corally 12sl , får ikke strammet den før den går over gjenger . ...
Har du gjort som jeg har beskrevet i PM?? :
"En ting som er utrooooolig viktig når du skruer diff på corally'n. Den sorte oringen som sitter i sporet på akselen, den må være heeeeelt tom for all slags olje, fett, grease o.l. Det samme gjelder den innerste skiven på flaten som går mot oringen. Så du må bruke en rens som ikke etterlater noe olje. Bremserensen til biltema er som regel ikke god nok, den etterlater ett lite lag med noe oljelignende væske.
Er det fett på oringen/skiva så vil diffen slure, og du må stramme veldig hardt for å få den til å slutte. Dette resulterer i en bil som ikke fungerer optimalt, og diff nut'en vil fort gå i stykker."
Det er nok dette som er problemet, det har kommet et lite lag med fett på oringen, innerste skiven slurer, diff nut'en blir strammet hardere og hardere til den til slutt ryker.
Jeg bruker oljefri aceton på den innerste aludelen som O-ringen skal sitte i, og vasker også O-ringen og baksiden av den inneste diffskiva. det blir HELT tørt og diffskiva sitter som limt til O-ringen... Reine kuler ( gjerne kjeramiske ) og diffskiver UTEN spor + bittelitt Corally diff grease gjør at det ruller smoooooth, og slurer ikke. Da trenger man ikke stramme mutteren mye, NB! Husk at den siste sorte skåla mellom mutteren og stålskive på utsiden av trustelageret skal sitte med buen INN.
Da fikk jeg testa bilen litt mer på onsdag. Virker som den sitter bra på, men det går jo så grådig tregt da... Går greit de første to minuttene, så daffer den skikkelig av. Håper det skyldes de batteriene jeg har prøvd, men virker litt rart at det er det samme med begge. Toppfarten og akselerasjonen ligger også et stykke under de andre (med toppladet batteri). Sammenlikna instillingene på regulatoren med en annen (André) som har lik, og han kjører fra meg som bare det, riktignok med en 4,5T fra en annen produsent. Er det noen som har en 4,5T til overs jeg kunne fått prøve under treninga på fredagen? Litt kjedelig når M-chassisen nesten går fortere...
Da fikk jeg testa bilen litt mer på onsdag. Virker som den sitter bra på, men det går jo så grådig tregt da... Går greit de første to minuttene, så daffer den skikkelig av. Håper det skyldes de batteriene jeg har prøvd, men virker litt rart at det er det samme med begge. Toppfarten og akselerasjonen ligger også et stykke under de andre (med toppladet batteri). Sammenlikna instillingene på regulatoren med en annen (André) som har lik, og han kjører fra meg som bare det, riktignok med en 4,5T fra en annen produsent. Er det noen som har en 4,5T til overs jeg kunne fått prøve under treninga på fredagen? Litt kjedelig når M-chassisen nesten går fortere...
Jeg har motor du kan låne.
Helge Johannessen
1975 modell
Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,
Vet at det ikke er mange her som kjører 12er utendørs. Men jeg har planer om det til sommern og ser etter dekkvalg.
Ser det anbefales doublepink(35sh)/magenta(32sh) framme og pink(30sh)/magenta(32sh) bak, men dett er vel inendørs på teppe??
Noen som kan ha noe formening om dekkvalg utendørs??? Og her i nord er det jo ikke like varmt som hos dere på sommeren
Relativt god traction i asfalten her på bana.
Håper noen kan svare på dette
Jeg ville kjøpt sett med fler Shore, og prøvd meg frem. Grepet ute er like variablet som været, en type om morgenen, en type midt på dagen og en helt annen type om ettermiddagen, i tillegg kommer det endringer pga sol, overskyet eller om det nettop har kjørt andre biler der. Nesten umulig å spå grep på forhånd. Er asfalten grov - bør du kanskje ha en hardere Shore enn om den er svært fin.
Skal bli interessant å høre resultatet av dette
Ser den, vi har myyye stabilt drittvær her oppe i Bodø, men en steike fin bane med ganske så fin asfalt
Mai og juni ligger vi vell på ca 7-10gr i snitt og juli så peisa vi på med 13-17 i snitt
Vi kjører 24 eller 28 på gummihjul i eltouring og 35 front og 37 bak på fuel touring.
Derfor jeg ser for meg egentlig 35 front og 30 bak på 12'ern. Muligens 32 eller 30 for bedre styring...
Vi får se, får bare handle inn litt forskjellig å teste.
Men noe rundt det samme som fueltouring bør vel funke eller bør jeg gå ned til 35/32/30 front og 32/30 bak??? Tenker da på at vekta er endel høyere på fuelbilen...
Gleder meg som en unge til å teste å se om det blir noe fart på dette Burde vel funke greit med 4,5t....
Jeg ville kjøpt sett med fler Shore, og prøvd meg frem. Grepet ute er like variablet som været, en type om morgenen, en type midt på dagen og en helt annen type om ettermiddagen, i tillegg kommer det endringer pga sol, overskyet eller om det nettop har kjørt andre biler der. Nesten umulig å spå grep på forhånd. Er asfalten grov - bør du kanskje ha en hardere Shore enn om den er svært fin.
Comment