Announcement

Collapse
No announcement yet.

1:12 Track-tråden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Har prøvd og satt meg litt inn i dette med dekkene men klarer aldri helt å bestemme meg så spør derfor.
    Vil det være greit og satse på Jaco pink bak og Jaco dobbel pink foran på NM? eller vil dette være helt ubrukelig? begynner litt å haste med å få bestilt nå så..
    1:8 Xray 808 1:10 Tamiya M-03, 1:12 CRC XI

Comment

• Originally posted by Rcspektrer1 View Post
      Har prøvd og satt meg litt inn i dette med dekkene men klarer aldri helt å bestemme meg så spør derfor.
      Vil det være greit og satse på Jaco pink bak og Jaco dobbel pink foran på NM? eller vil dette være helt ubrukelig? begynner litt å haste med å få bestilt nå så..
      Bra hjul/kombinasjon - løp og kjøp
      Trygve Bull Freng/58
      www.lmbk.no
      XRAY NT1, XRAY X12, XRAY T4, ARC R10-W.

Comment

• På NM kan det være greit å starte med pink bak og double pink foran på treningen fredag, og kanskje i ett eller to kval på lørdag. Etter hvert som grepet i teppet blir bedre må du kjøre magenta bak. Foran kommer det litt annpå om du vil ha mye eller lite styring. Magenta gir litt mer styring enn double pink.
        Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
        www.minicar-racing.no

Comment

• Har tenkt til å handle dekk til nc også. Men da går jeg får 10set med pink bak og 10 dobbelpink foran. Så kjøper jeg 4 ekstra av magenta i tillegg. 14par bak og 10 foran bør holde det da? Sliter vel endel mer bak en foran så. 44,5 bak og 42 foran? er det et greit utgangspunkt?
          1:8 Xray 808 1:10 Tamiya M-03, 1:12 CRC XI

Comment

• Er bilen satt opp riktig, sliter du like mye fremme som bak. det som desverre tar dekk, er det som kalles "chunking" og som oppstår når man har litt mye skum som slås løs ved uhell, påkjørsler osv.. Ved normal kjøring skal dekkene slites jevnt, men det lønner seg å bytte dekk mellom heatene, og sjekke at de er like store etter kjøringen. De dekkene som sitter "ytterst" slites fortest.
            Jeg kjører fremdekkene 1mm mindre enn bakdekkene.
            No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
            XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
            www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

Comment

• Hei!!!

driver å sliper litt dekk her, men limer dere kanter før eller etter dere sliper?
              så har jeg et spm ang slitasje på dekk, når jeg var å kjørte på rcland så merket jeg tydelig at forhjulene slet på innsiden er dette vanlig eller er det hjulvinkler som ikke er på plass, har ikke satt opp veldig nøyaktig men har vel 1.5 camber og mer eller mindre 0 toe in/out.
              Anders Fleischer
              Elverum
              Slash 4x4 PE Xray T4 Xray NT1

Comment

• En av grunnene til at framdekkene blir mere slitt på innsiden er camber. Så lenge dekkene blir mest slit på innsiden er det greit, sliter du dekkene mest på yttersiden kan det anbefales å legge på litt mer camber. camber på 1,5 er helt greit, og at dekkene blir mere slitt inne er ikke noe problem. Du kan jo prøve med mindre camber for jevnere slitasje. Da fordeles også vekta mer over hele dekket, og det er ikke sikkert at du mister noe styring.
                Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
                www.minicar-racing.no

Comment

• ok, det er jo logisk forsåvidt, jeg kan teste med mindre camber, har kjørt og testet lite men styring har ikke følt at jeg manglet så det kan jo være verdt et forsøk.

noen som har noe å si om limig av kanter? før eller etter sliping? hvor mye evt? eller er det en smaksak?
                  Anders Fleischer
                  Elverum

Comment

• Dekk/Camber/liming ...

Dreier selv ca. 44/42. Normalt slites bakjulene noe mer en foran, men erfaringen etter Lillehammer-løpet, slet jeg ganske likt. Kjørestil vil jo også kunne påvirke noe. Uansett ok med en "splitt" på 2 mm.
                    Camber 1 - 1,5 mm er bra. Kjørte selv tidligere nesten aldri under 1,5mm, men har tvunget meg til å kjøre med camber 1 - 1,5mm. Sliter jevnere på dekkene, kompenserer med mindre kantlim, smører noe bredere på dekkene.
                    Liming:
                    Forhjul, lim kantene opp til baneflaten etter dreing, puss litt ned med sandpapir.
                    Bakhjul, lim overgang skum/felg - reduserer "shunking". Puss litt over med sandpapir.
                    Når det gjelder type dekk, så er det liten forskjell på pink og magenta bak. Kjørte løpet i Spydeberg med pink bak/magenta foran. Ville normalt kjørt mag/mag, men pink bak fungerte topp. Dro nok litt fordel av mag foran istedet for dobbelpink kanskje ... Men tror nok pink/dobbelpink vil fungere bra til NM.
                    Trygve Bull Freng/58
                    www.lmbk.no

Comment

• ok, så dere limer etter dere har dreid da om jeg har forstått riktig? har dreid noen runder nå å der limte jeg først, avrundingen mot limkanten blir da veldig jevn og fin, sliper noe lenger ned på kantene bak og litt høyere opp foran. fikk med endel runder når jeg kjøpte bilen så jeg får bruke disse til å teste og trene litt.

Skal teste med camber på 1 for å se om forhjulene retter seg noe, synes uansett ikke slitasjen på dekk er ille.

en annen ting jeg lurte på er hvor langt ned kjører dere hjulene?
                      Anders Fleischer
                      Elverum

Comment

• Dekkene kan du gjerne kjøre ned til du ikke lenger får justert bilen til min. 3 mm høyde. Pleier å bli problem +/- 40 mm.
                        Trygve Bull Freng/58
                        www.lmbk.no

Comment

• Da har jeg fått prøvd bilen litt, og det var jo veldig artig da. Bilen var vel satt opp omtrent som du sa Trygve, så jeg gjorde ingen forandringer på den. Det eneste jeg hadde å utsette på den var at den ikke var helt 100% retningsstabil ved pådrag, og at den dro til høyre ved bremsing. Kan stramming av diffen hjelpe på det? Nå er den vel slakk nok til at den akkurat ikke slurer.

Ellers så syns jeg den var litt slapp. Hjelper nok å gire den opp litt (kjørte med 17/72 siden jeg ikke har fått delene fra RC-Land enda...) og få inn et vassere batteri. Noen som kan si meg hvordan regulatoren bør settes opp? Har en LRP SXX Competition (v1), og kjørte med følgende i dag:
                          Mode 1: #2 (NiMH)
                          Mode 2: #6 (Timinglevel 3)
                          Mode 3: #1
                          Mode 4: #2

Merke en liten økning når jeg gikk opp fra timinglevel 1 til 3. Motoren og regulatoren var knapt lunkne etter 6-7 minutters kjøring, så her kan vel timing og giring økes uten at det er noen umiddelbar fare.

Ellers så syns jeg Mobgumsa (pink bak og d-ping foran) fungerte flott. Hva bruker dere til å lime dekkantene med? Virka ikke som om vanlig superlim holdt spesielt bra. De var vel utsolgt for noe mer egnet på RC-Land.

Uansett, det gikk jo bra i dag, og jeg er påmeldt på NM. Gleder meg skikkelig. Var under et tidel bak dagens bestetid på banen i dag også, så helt galt bør det vel ikke gå.
                          Team RC Companiet - Minicupen.no
                          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

• RC-Land har lim til dekkene, sjekket senest idag: CS Side Wall Glue - anbefaler dette. Når det gjelder oppsett av regulator overlater jeg til andre her å svare på .... men du kjører vel Lipo-batt..... ?
                            Diffen din skal gå så lett som mulig men låst når du holder igjen spuret og et av bakhjulene og vrir på det andre. Kan tyde på at du bør justere diffen med tanke på ustabiliteten ved nedbremsing - men bremse med 12'rn strides jo de "lærde" om da ...
                            Trygve Bull Freng/58
                            www.lmbk.no

Comment

• Jeg kjører samme ESC, og har følgende oppsett - det finnes sikkert andre som kjører annet oppsett, MEN med Lipo batterier skal du IKKE ha 1 satt på 2 ( det er for NIMH )

Jeg har følgende: 0 - 2 - 3 - 2 og kjører med en roll-out på 31 (23piniong på 100spur)

Click image for larger version

Name:	SDC16682.jpg
Views:	2
Size:	41.9 KB
ID:	776622

Fikk testet bilen for førtse gang i dag, og etter noen forsøk hvor bilen var understyr, fjernet jeg limingen helt på fremdekkene, gikk opp til Grønn fjær på senterdemperen, røde sidefjærer og med 1mm droop på bakvogna begynte det å ligne noe. Diffen slurer ikke, men er ellers smooth og fin. Cluet er å slipe diffskivene godt med 1200papir og få vekk alle ujevnheter før sammenstilling.

Teste litt mer på onsdag, med litt tynnere sirup i sidedemperne for å få mer vektoverføring i svingene.

Moro, men frustrende når det ikke fungerer.....
                              No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                              XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                              www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

Comment

• Originally posted by Trygve Bull Freng View Post
                                RC-Land har lim til dekkene, sjekket senest idag: CS Side Wall Glue - anbefaler dette. Når det gjelder oppsett av regulator overlater jeg til andre her å svare på .... men du kjører vel Lipo-batt..... ?
                                Diffen din skal gå så lett som mulig men låst når du holder igjen spuret og et av bakhjulene og vrir på det andre. Kan tyde på at du bør justere diffen med tanke på ustabiliteten ved nedbremsing - men bremse med 12'rn strides jo de "lærde" om da ...
                                Ahh, de hadde det ikke (ifølge websida) når jeg bestilte. Er det noe annet lim man får på Clasern eller i en annen butikk som fungerer? Jeg kjøpte med en Zap CA rød, kan den fungere?

Kjører med LiPo ja. Forløpig har jeg et Gens Ace 4600 25C som jeg fikk med bilen, men det virker som om det mister punchen ganske fort. Angående diffen så går den så lett som mulig uten at den slurer, men jeg kan prøve å stramme den litt for å se om det øker stabiliteten? Vi har en 180 graders ved enden av langsida, så enten må man ta den pent der, eller så gir man på litt og bremser før svingen - eller smeller i ribbeveggen... På stor bane derimot tror jeg nok at behovet for bremsing ikke er like stort nei.

Originally posted by Redback View Post
                                Jeg kjører samme ESC, og har følgende oppsett - det finnes sikkert andre som kjører annet oppsett, MEN med Lipo batterier skal du IKKE ha 1 satt på 2 ( det er for NIMH )

Jeg har følgende: 0 - 2 - 3 - 2 og kjører med en roll-out på 31 (23piniong på 100spur)
                                Trodde ikke det var noe annet valg enn 1 og 2 på Mode 1 jeg. Sto ikke det i manualen i hvert fall. 2 (NiMH) er vel bare at LVC er slått av? Du kjører med 64p drev?
                                Last edited by >Jonas<; 19 February 2012, 23:50.
                                Team RC Companiet - Minicupen.no
                                VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X