Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by MatsNorway View Post
    Finn: Din abarth? strøøken.

    Skal ha 1/12 i bakhodet, driver å snuser på bike også. Da mest fordi det mulig å få til mye med de tror jeg. (forbedringer/ombygging)

    Morten: Å si at vekt ikke er viktig er som å si at du ikke trenger felger.
    det jeg mener var at det vekt tilleget du prata om har lite og si i m-chassie.. fordi bilene er såppas "overmotoriserte" fra før av. men klart putter du på 500g på taket på bakhjulstrekkern så har det jo noe og si=)
    Morten Randen 1984 modell.
    www.lanekassen.no

    Comment


    • Skal ikke være slem her, men vekt påvirker alle aspekter av kjøringen. Å påstå noe annet er benektende evt kunnskapsløst men mest sannsynlig noe du gjør bevist/ubevist fordi du har en idealistisk mening om det, evt så er har du noe å tjene/tape på å få en regel endring. Noe som gjør deg litt inhabil/ ikke objektiv og ikke fair kinda. (helt objektiv er i praksis umulig da :P Jeg er vel ikke det selv)

      Jeg ønsker variasjon innen alle former for racing, det åpner for mere spekulering, synsing, og muligheter. Men siden M-chassis reglene forbyr RWD pga bedre potensiale vil jeg heller hemme det til å være trege så man alikevell kan bruke de.
      Fordi:
      De som ønsker å kjøre RWD, fordi det er det de syns er gøy har egentlig ikke noen alternative entry klasser siden 1/12 er vannvittig raske, dyrt i sammenheng og alt annet er enten 4WD eller ingen som driver med nesten.
      Last edited by MatsNorway; 26 July 2009, 17:18.
      ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

      Comment


      • Vekt, enten den er statisk eller dynamisk - er noe som påvirker all bevegelsesenergi. I en M-chassis med standard 540 motor vil det uavhengig av FWD eller RWD påvirke kjøretiden, mer vekt krever mer energi for å flyttes ( akselereres ), og det krever mer energi for å bremsers ( retarderes )

        Det er ikke uten grunn at det er nedre vektklasse i de fleste motorsporter, fra F1 via go-cart til 1:12. Det optimale var å lette bilen max - og så legge til vekt der man ville ha den og det var lengst ned og midt i bilen. Jeg kjørte selv med blylodd på chassisplata i 1:8 track..

        M-chassis går ikke verst, men er moro ved at alle går like fort ( eller sent ) og det er knivingen og konkurransen som er gøy, og når det da blir sjåførens taktiske egenskaper og ferdigheter som blir avgjørende ( og ikke lommeboka ) er det jo en fin måte å fremme hobbyen og drafte fler folk....
        No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
        XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
        www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

        Comment


        • Originally posted by Redback View Post
          M-chassis går ikke verst, men er moro ved at alle går like fort ( eller sent ) og det er knivingen og konkurransen som er gøy, og når det da blir sjåførens taktiske egenskaper og ferdigheter som blir avgjørende ( og ikke lommeboka ) er det jo en fin måte å fremme hobbyen og drafte fler folk....
          Nettopp dette er hele poenget med hvordan vi har lagt opp M-chassi i Norge. Det skal være likest mulig og veldig små muligheter til forandring på bilene. Klassen er ment til å være et startpunkt for de som ønsker å starte med radiostyrte biler hvor man ikke trenger de råeste batteriene, den råeste motoren etc men kan komme med en helt standard RTR bil kjøpt i butikken dagen før og kjøre konkurranse på samme vilkår som alle andre. Det vil dermed være kjøreferdigheter som avgjør hvem som vinner.

          Man ser veldig ofte at barna til de som kjører andre klasser er med å kjører M-chassi på løpene. Dermed får de en enklere inngangsport til denne hobbyen ved at farten er lavere og forutsetningene er likere. Jeg har selv kjørt littegranne M-chassi inne og der var nettopp det at bilene er like i hastighet som jeg syns var moro. Da var det kun kjøreferdigheter og sporvalg som avgjorde.

          Hvis man skulle tillate andre biler (f.eks RWD eller 4WD fra f.eks Atomic) så frykter jeg at man vil se at noen sitter med flere typer biler som de tester ut før løpet for å finne den som fungerer best på akkurat den banen. Da blir en del av poenget med enkeltheten og prisen i klassen til å bli borte.
          RC Drift Club Norway | LMBK

          Comment


          • Jeg skjønner det argumentet. MEN noen gidder ikke FF, la oss kjøre RWD med tillegg (i vekt f.eks) så blir vi fornøyde uten å true disse som er redd for konkurranse fra oss. resultat: RWD folket blir fornøyd og FF vil være raskest forsatt. i tillegg så er Klassen en ekte M-chassie klasse.

            har btw pratet med en som vant tamiya G.P to ganger og han sier følgende:

            "I won the Tamiya G.P twice by my M-04L (Touring car tyre ver.) in 2002.
            But now, RWD car has a big handicap and they are slower than FWD...
            I wonder why Tamiya gave different gear-ratio for RWD chassis.

            But I believe they can beat FWD at some situations.
            ex: very high grip road surface.

            Thank you
            Masatoshi"
            ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

            Comment


            • Er M04 lavere gira enn andre M-chassis? Vel, uansett ikke noe å samle på. Gamle M02 ligger bedre på veien. Har hele serien i samlingen og venter spent på M05 nå! Var forøvrig enklere før når man hadde både forhjulstrekker og bakhjulstrekker i samme bil, bare å bygge om etter smak og behag - utrolig greit. Liker 01/02, men har ikke hjerte til å bruke de lenger...
              Livet er for kort til å kjøre lange biler...

              Comment


              • Må vel legge til at han sa RWD ikke var lov dette året og at han mente de forsatt ville vært gjevn gode. virker som han har kjørt FF siden den gangen fordi han mener de er raskere.
                ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                Comment


                • vis du kommer på løp med en bakhjulstrekker hadde du sikkert ikke blitt nektet og kjøre. for de fleste så er dette bare for gøy uansett. Men.. vis det skulle vise seg at en RWD skulle være en rakett rundt banen. så er det nok en og annen som hadde blitt litt surmaga.

                  så ta deg en tur på løp og prøv. legg i 500g og se om det hjelper noe og. selv om jeg ikke har peil på noen ting i følge deg.. og ja jeg har kjørt m-chassie. så kunne hatt egenvinning i detta. men driter egentli i om jeg kommer på første eller siste. da det er kun for og ikke ruste helt i ratt armen og gass fingern. og at det er utrolig morro og kjøre like biler mot hverandre.. spor har så utrolig mye og si da vøtø.
                  Morten Randen 1984 modell.
                  www.lanekassen.no

                  Comment


                  • Du og de fleste andre som kjører m-chassie kjører nok fra meg LETT uten vekt tillegg men jeg blir bare en mobil cicane med 500g ekstra ;P

                    hva koster m-chassie uten radio, servoer og ecs?
                    ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                    Comment


                    • ere ikke 1000 lapp ca a??
                      Morten Randen 1984 modell.
                      www.lanekassen.no

                      Comment


                      • Jeg ga 600 norske for min M-chassis(inkl. frakt), da med TEU-101-BK og 540 sølvkanne. En annen her på forumet hadde gitt rundt 450 for rullende chassis. En RTR M-03 koster 165$.
                        Offroad: Team Associated T4 RS (8.5 turn BL), A-Tech Leo-X
                        Onroad: Tamiya M04-L (17 turn)Mini-Z: AWD, MR-02, Overland, F1 båt Kjører boble i bilcross fra i år av, rc blir mindre prioritert.

                        Comment


                        • da har prisa endra seg litt da=) positivt det!
                          Morten Randen 1984 modell.
                          www.lanekassen.no

                          Comment


                          • Jeg synes M-chassis er billlig, lett å skru på, og dritmorsomme å kjøre! I tilleg kan du få mange tøffe karroserier, bl. a. Fiat 500, NSU TT, Mini Morris, osv osv.
                            Offroad: Team Associated T4 RS (8.5 turn BL), A-Tech Leo-X
                            Onroad: Tamiya M04-L (17 turn)Mini-Z: AWD, MR-02, Overland, F1 båt Kjører boble i bilcross fra i år av, rc blir mindre prioritert.

                            Comment


                            • Originally posted by Mta-motorsport View Post
                              Jeg synes M-chassis er billlig, lett å skru på, og dritmorsomme å kjøre! I tilleg kan du få mange tøffe karroserier, bl. a. Fiat 500, NSU TT, Mini Morris, osv osv.
                              Som det er sagt tidligere i tråden, det er ikke nødvendig at det går så fryktelig fort for at det skal være gøy. Gode sporvalg og kniving om plassene er moro, og M-chassis er en genial klasse for det. For, det er jo det som er målet med r/c hobbyen, man møtes, har det sosialt, deler felles interesse og da spiller det ingen rolle fort det går..
                              No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                              XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                              www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                              Comment


                              • M-morro

                                Si at jeg vil hive meg på dette.
                                Jeg ser at det er flere vrianter av disse bilene.
                                M03-M04 og M05. Hva bør jeg gå for her?
                                Og hvor annbefaler dere å handle?
                                Leser også at det er lurt med kulelagre. Hva og fra hvor?
                                Samme med dempere...
                                Xray NT1, Ass 12R5 Lipo, Team Durango DEX410, TLR-22.
                                OMK 1/10 Buggy gruppa på facebook
                                Oslo Modellbilklubb, Ansv. 1/10 Buggy

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X