Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro Modified og skum dekk....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutter å kjøre vist jeg må kjøre skum.
    Noe som aldri vil skje..
    Jeg har aldri sett en 1:1 touring bil med skum dekk i løp? Ikke noen andre steder for den saks skyld.
    Min mening
    || The Black Pearl ||MuchMore Power ||

    Comment


    • Det er en ting jeg lurer litt på. Jeg opplever at det er lettere å få kjøpt foam teppehjul på nett enn det er å få kjøpt gummihjul. Det sier meg at det er mange andre som kjører skum enn bare vi! Nekter å tro dette bare er til Norge.
      Kanskje vi i lille Norge faktisk kan ligge foran alle "andre", tenker da på at det skal mye til i efra og de store forbunda med en så dramatisk endring. Og vi må heller ikke glemme at noen bil produsenter har allerede kommet med Foam utgaver. Så det spørs om ikke skum er kommet for å bli.
      Ups, nå røpet jeg hvem side je....... JA TAKK BEGGE DELER
      Hans Nikolaisen www.rc-land.no www.antrade.no Xray for alle penga!

      Comment


      • Originally posted by hanikol View Post
        Det er en ting jeg lurer litt på. Jeg opplever at det er lettere å få kjøpt foam teppehjul på nett enn det er å få kjøpt gummihjul. Det sier meg at det er mange andre som kjører skum enn bare vi! Nekter å tro dette bare er til Norge.
        Kanskje vi i lille Norge faktisk kan ligge foran alle "andre", tenker da på at det skal mye til i efra og de store forbunda med en så dramatisk endring. Og vi må heller ikke glemme at noen bil produsenter har allerede kommet med Foam utgaver. Så det spørs om ikke skum er kommet for å bli.
        Ups, nå røpet jeg hvem side je....... JA TAKK BEGGE DELER
        Alle mine faste nettshoper hadde sorex 28
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • Originally posted by hanikol View Post
          Det er en ting jeg lurer litt på. Jeg opplever at det er lettere å få kjøpt foam teppehjul på nett enn det er å få kjøpt gummihjul. Det sier meg at det er mange andre som kjører skum enn bare vi! Nekter å tro dette bare er til Norge.
          Kanskje vi i lille Norge faktisk kan ligge foran alle "andre", tenker da på at det skal mye til i efra og de store forbunda med en så dramatisk endring. Og vi må heller ikke glemme at noen bil produsenter har allerede kommet med Foam utgaver. Så det spørs om ikke skum er kommet for å bli.
          Ups, nå røpet jeg hvem side je....... JA TAKK BEGGE DELER
          Likte dette innlegget, spessielt det siste sitatet.. JA TAKK BEGGE DELER

          Comment


          • Originally posted by Razer View Post
            Hehe, denne diskusjonen deres har gått langt forbi ubrukelig nå gitt.

            Poenget her Siggi, er Foam vs. Gummi og Internasjonalt regelverk vs. Gutta i steinrøysa Norge.

            Det er fritt dekkvalg nå, men det er kun gummidekk. Blir det foam, forsvinner gummi som alternativ for å henge med. Og vips, der forsvant alle våre muligheter til å skape førere som kan komme seg noen vei. Jeg ser ekstremt få positive sider av å frislippe for foamdekk.

            I forhold til internasjonalt blir det litt som å tillate Lola-karosserier og 21. motor i Fuel touring.

            Min ærlige mening er at det skulle vært enhetsdekk, men fri innlegg og felger. Alle førere har godt av at vi tar vekk dekk fra beregningen, men samtidig legger mer press på av hva oppsett og riktige innlegg angår. Det er dette man må lære. EM, VM, ETS, DHI cup osv går på enhetsdekk, Sverige og Danmark har enhetsdekk, og garantert flere.

            Det jevner ut feltet veldig mye, og alle har de samme mulighetene. Da er grepet likt for alle, og oppsett er det som teller. Jeg er heller ikke negativ til en kombo med felger, dekk og innlegg slik som er valgt til Nordisk, ETS osv, men dette er noget vanskeligere å håndheve i teknisk kontroll dersom noen virkelig vil bruke midler på å jukse, med mindre det er forhåndsmerkede handoutdekk.
            Ditt argument om at det skal være enhetsdekk med gummi med frie innlegg og felger, jevner ut feltet og alle har samme muligheter ? Jeg kan jo si det samme med skum, alle har samme muligheter!!

            Du vil ha gummidekk, med fritt inlegg i, og også frie felger. Det du forteller meg er jo at du skal kunne modifisere hjulene for at bilen skal være best mulig oppsatt, så lenge det ikke er skumdekk.

            Comment


            • Originally posted by Siggi68 View Post
              Ditt argument om at det skal være enhetsdekk med gummi med frie innlegg og felger, jevner ut feltet og alle har samme muligheter ? Jeg kan jo si det samme med skum, alle har samme muligheter!!

              Du vil ha gummidekk, med fritt inlegg i, og også frie felger. Det du forteller meg er jo at du skal kunne modifisere hjulene for at bilen skal være best mulig oppsatt, så lenge det ikke er skumdekk.
              Og så vrir du deg unna temaet igjen. Husk at dette er en internasjonal konkurranseklasse også, ikke fri sørcupbalooba
              Martin Sørlie - 1985
              TLR - Absima - Spektrum
              Darkspeed Racing
              www.teamsmallsize.com

              Comment


              • Originally posted by Razer View Post
                Og så vrir du deg unna temaet igjen. Husk at dette er en internasjonal konkurranseklasse også, ikke fri sørcupbalooba
                Forstår ikke hvordan jeg vrir dette temate over til noe annet. At det er internasjonale regler forstår jeg også, og at det ikke bare handler om sørcupbalooba. Temaet var jo valgfrie dekk i dette forumet ?. En regel er ikke evig uforanderlig vet du

                Comment


                • Hør nu efter Siggi68. Hvor meget er du involvert i Rc Racing bortsett fra dette forum. Har du nogen peiling på hvordan man endre regler innenfor efra regi???? Tror du at hele europa endre sig fordi der står 20 amatører her i norge og vil kjøre noget helt annet end det som eliten i europa vil kjøre? Men som sagt tidligere fra min side i denne tråd. Du får gå veien som kreves. Det er gjennem en klup derfra til Norges motorsportforbund og derfra til efra. Og i alle de 3 instanser skal du have medhold. Held og lykke.
                  Ole Bro. X-Regerende Nordisk Mester 200mm Track
                  Serpent 747. 411. 120LT onroad. Team Serpent Norway

                  Comment


                  • Kanke du se på gummi dekk i modified som uforanderlig a, i praksis en realitet.

                    Bedre om du jobber for gummi i superstock.
                    ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                    Comment


                    • Så lenge mod er en klasse som springer ut fra efra regler, og er den klassen norske førere kjører i utlandet. Er det vel heeelt høl i huet og innføre skum i denne klassen i Norge. Følg efra reglene i denne klassen! En grunn til at ss dukka opp var vel også for at folk kunne kjøre med skum hvis dem ville det? (Selvom dette i bunn og grunn var ment som en rekruteringsklasse, ikke værsting racing klasse slik som det har blitt.) Skulle vært regler som sier at når du har kjørt så og så lenge, eller gjort det så og så bra over en viss periode så SKAL man over i mod, men det får være en annen diskusjon!

                      Man må heller ikke sammenligne mod på sommer- og vinterstid. Veldig mange av mod gutta (de fleste?) kjører fuel touring på sommeren, er ikke rart det blir mindre deltakelse i denne klassen på sommerstid.

                      Ser heller ikke problemet med enhetsdekk, og som Martin sier så er det lettere og kontrollere dette om alle kjører med lik gummi, men kan velge innlegg og felg selv. De fleste vet i dag hva som funker, og de som ikke vet det kan bare spørre de som vet.
                      Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
                      www.minicar-racing.no

                      Comment


                      • Originally posted by hanikol View Post
                        Det er en ting jeg lurer litt på. Jeg opplever at det er lettere å få kjøpt foam teppehjul på nett enn det er å få kjøpt gummihjul. Det sier meg at det er mange andre som kjører skum enn bare vi! Nekter å tro dette bare er til Norge.
                        Kanskje vi i lille Norge faktisk kan ligge foran alle "andre", tenker da på at det skal mye til i efra og de store forbunda med en så dramatisk endring. Og vi må heller ikke glemme at noen bil produsenter har allerede kommet med Foam utgaver. Så det spørs om ikke skum er kommet for å bli.
                        Ups, nå røpet jeg hvem side je....... JA TAKK BEGGE DELER
                        Foamprodusenter som begynte å lage teppehjul gjorde dette for det Amerikanske markedet akkurat som Xray og Coraly lagde US edition av touringbilene sine , Nå har USA kuttet ut foamklassene og kjører bare gummi i alle klassene og det resulterer i at xray ikke lager disse bilene lenger , er vel bare et spørsmål om corally fortsetter å lage sin foambil.
                        Teppefoam kommer garanter ikke å bli produsert lenger siden Usa har kuttet ut dette . Nå er det faktisk sånn at det kunn er Norge som kjører denne klassen så jeg tror ikke vi ligger foran alle andre land men heller langt bak.
                        Om skum har kommet for å bli så er det isåfall kunn i Norge

                        T.B

                        Comment


                        • I sør cup kjører vi mod etter tilnermet samme regler som NC mod, altså fritt motor-regulator maks 2celler lipo og gummi. Pro klassen er i veldig lik SS bare maks 9,5 og gummi dekk. Sport er lik Pro klassen men er beregnet litt mere nybegynnere og da er og skum lov. I tilegg er det en elektro kaos der du kan kjøre med hva du vill.
                          Så bare så det er sagt i de 2 raskeste klassene kjører vi gummi og ikke noe skum som en kan få intrykk av her..

                          Comment


                          • Det finnes kun en løsning. SS må begrenses. Modified er en internasjonal klasse som det har vert snakket om lenge, og egentlig aldri kommer til å blir forandret ut ifra EFRA reglemanget. Jeg var på EFRA AGM så langt tilbake som i 2002 eller noe sånt og var med å sette en del regler den gang. Og kan si så mye at Norge vill altid følge EFRA når det kommer til Modified. Altså kan hende hvis nok klubber stemmer for at man ikke følger EFRA regel verket. Men det vill drepe mye av den norske "insatsen" i utlandet. Folk vill henge etter når de skal prøve å kjøre gummi.

                            Det som er synd, og jeg vet mange ikke synes det. Men SS går for fort i forhold til mod, ja mod er mye tregere i svingene, har dårligere grep. Men gummi er gummi. Skal love deg hadde SS kjørt med gummi så hadde ting vert helt anderledes. Jeg ser fordelen med foam i SS men da burde man også ha en begrensning i form av de og de regulatorene er lov og de og de motorene og de og de batteriene feks. Nå er det såpass lett å skaffe de mest vanelige motorene, batteriene og regulatorene at alle kan kjøre med det. Feks så kan man si at man setter grensa til 17.5t børste løs og maks 40c celler feks. Men de fleste vill vell ikke ha det, for da blir det jag å finne det beste batteriet, den beste motoren og den beste regulator komboen. Men da har man bare 1 av hver som enhet.

                            Pr dags dato så er mod dødt fordi det går såpass fort i skum at folk heller vill kjøre det. Og de som kjører såpass fort i skum burde heller kjøre gummi, det er gøy når dere først får det til å funke. Tro meg, jeg har kjørt det i en del år når det var børste motorer, og 3300 nihm pakker. Det var dyrt og mye jag det. Med børsteløst og lipo er det jo null stress. Man kjører fort med gamle 5400 pakker og en 6.5T motor. Jeg kjørte regulatoren på laveste setting ute og inne for er for mye punch med børste løst.

                            Prøvde 12t børste motor og lipo pakke her etter et NC løp på sørli og kjørte fortere med det en jeg hadde gjort i løpet med foam og det var med gummi dekk

                            Jan-Tore

                            Comment


                            • Hhmmm, føler meg litt beklemt her. Vil man virkelig SS/skum til livs i Norge ? Klassen som de siste årene har vært liv i, ja iforhold til mod. både inne og ute ? Mange her som snakker om å følge EFRA, hva er SS i EFRA ? SS er en norsk "greie". Hva er feil med det ? EFRA-løp som noen få norske førere deltar i er Nordisk, EM og VM. Nordisk iår i Spydeberg et hederlig unntak med flott NORSK deltagelse i mod. Interessen i elektro-touring kommer jo her svært godt tilsyne mtp deltagere fra de andre nordiske land ! Norge leder an ! Kanksje mod i Norge har noe på gang allikevel ? Det er BRA ! Dette er vel ikke det samme som at SS/skum er fysjogfysj ?
                              Mange snakker om at SS ikke lenger er en rekrutteringsklasse som det en gang skulle være. Feil ! For ørtende gang, hos oss i LMBK er rekrutteringen nesten utelukkende de 2 siste årene vært i SS/skum, kanskje det samme trolig hos GMBK. Dette har selvsagt gjenspeilet seg i hvor, særlig iår, førerne i NC/NM kommer fra. Hvorfor er det slik hos oss (LMBK/GMBK) og ikke ellers hos de andre klubbene ? Ikke vet jeg.
                              Ja, SS går fort nå, men det er vel bra ..... Vi vil jo det da ? På hvert løp vi har kjørt iår har tilskuerkommentarene både fra "kollegaer i bransjen" og publikummere udelt vært; oiiii dette gikk fælt (positivt ment) og at det har vært utrolig underholdnende/bra kjøring. Er ikke det bra da ? Går det for fort kanskje ? Ikke for rekruttene våre ihvertfall !
                              Er enig med alle her at noe må gjøres for å få opp deltagelsen i mod ! Men det tror jeg ikke man klarer ved fjerne skum i SS for å kun tillate gummi ev. kombinert med 17T f.eks. IKKE ta det for gitt førere i SS idag automatisk konverterer til mod. Jeg selv ser heller problemet i SS idag at regulatorer/elektronikk utvikles i en fart som IKKE står i stil med en 10,5T motor - uten å være professor i elektronikk ... DETTE ER IKKE REKRUTTERINGSVENNLIG, MEN DYRT JA.
                              Tror vi må innse at elektro touring er litt "nede" nå (med unntak i LMBK/GMBK), klasser har vel alltid vært litt opp og ned i Norge og verden ellers, så tror på at klassene kommer sterkere tilbake. Men jeg tror ikke løsningen er å "kneble" SS-klassen. La den heller utvikle seg (med valgritt dekkvalg) så gjerne enda fler finner klassen som et attraktiv alternativ innen RC.

                              Blir vel rama-skrik dette .....
                              Trygve Bull Freng/58
                              www.lmbk.no
                              XRAY NT1, XRAY X12, XRAY T4, ARC R10-W.

                              Comment


                              • Stort sett enig med deg Trygve, untatt i en ting, det er IKKE dyrt i SS.
                                Alle vet nå at det er Tekin og LRP som gjelder, og en Tekin regulator koster 950.- på nett, det er BILLIG

                                Leve mod/gummi og SS/skum så får vi heller jobbe hardt med rekrutering
                                XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
                                Xray T3, LRP, Tekin
                                Grenland Modellbil Klubb

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X