Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro Modified og skum dekk....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Da kan jeg berolige alle.......(eller ca halvparten) :wink: med at det blir gummidekk i modified på weekendracet i år.
    Samme regler som tidligere. (altså ikke enhetsdekk.)
    Roger Larsen 67.... Valdres
    Meritter: Svømmeknappen i 1977

    Comment


    • #47
      Originally posted by Petter View Post
      WOW...!Martin hadde et fornuftig innlegg jo... :wink: Bra poenger du har der Martin.

      Må si meg helt enig i det Eirik skrev. Mod bør kjøres på gummi og ferdig med det. Kun en ting å si om det du skrev Eirik: AMEN!

      Blir det tillatt med skum i mod, blir det nok ennå mindre med løp på meg (om det er mulig... )
      --------------------------------------------------------------------------------------

      Poenget er vell ikke at det skal bli påbudt og kjøre skum i modified. Poenget er vel heller at hvis en mener gummi er best, så kjører man det. Hvis man mener skum er best, ja, da velger man det. Så kan vi se på resultatene hvem som kjører fortest eller ikke. Modified = Modifisert, man kan tune og trimme alt på bilen, men ikke dekkene ? der er det er liten logisk brist for meg.

      I NM, Nordic og EM (fuel bilene), får alle kjøre med skum!! Hvorfor det ?, jeg har faktiskt sett elektro biler (med skumdekk) slå fuel biler på en bane, og jeg har sett samme bilen slå modified med gummuhjul, så hva skal en si om det ?

      Poenget må jo være at så lenge det er modified, så må man jo også kunne velge hvilke dekk en ønsker og kjøre med. Deltar jeg i et løp, og setter på skum, taper, synd for meg. Velger en annen og sette gummihjul på og taper, synd for vedkommende (og vica versa med motsatt resultat).

      Så ser jeg videre at mange har ankepunkter mot dekkdreing. Vel ikke kjør skum da, hold deg til gummihjul hvis du synest det er best. Poenget er vel at en skal kunne velge hvilke dekktyper en ønsker og kjøre med, uten at det ene eller andre blir forbudt, men valgfritt. Det er nå min mening...

      Comment


      • #48
        Originally posted by Siggi68 View Post
        --------------------------------------------------------------------------------------

        Poenget er vell ikke at det skal bli påbudt og kjøre skum i modified. Poenget er vel heller at hvis en mener gummi er best, så kjører man det. Hvis man mener skum er best, ja, da velger man det. Så kan vi se på resultatene hvem som kjører fortest eller ikke. Modified = Modifisert, man kan tune og trimme alt på bilen, men ikke dekkene ? der er det er liten logisk brist for meg.

        I NM, Nordic og EM (fuel bilene), får alle kjøre med skum!! Hvorfor det ?, jeg har faktiskt sett elektro biler (med skumdekk) slå fuel biler på en bane, og jeg har sett samme bilen slå modified med gummuhjul, så hva skal en si om det ?

        Poenget må jo være at så lenge det er modified, så må man jo også kunne velge hvilke dekk en ønsker og kjøre med. Deltar jeg i et løp, og setter på skum, taper, synd for meg. Velger en annen og sette gummihjul på og taper, synd for vedkommende (og vica versa med motsatt resultat).

        Så ser jeg videre at mange har ankepunkter mot dekkdreing. Vel ikke kjør skum da, hold deg til gummihjul hvis du synest det er best. Poenget er vel at en skal kunne velge hvilke dekktyper en ønsker og kjøre med, uten at det ene eller andre blir forbudt, men valgfritt. Det er nå min mening...
        Både MOD og SS bør være på gummi.. I fuel er det kun skum som holder... Gummi dekk blir ødelagt med en gang pga høyere vekt, og større belastning.

        Norge bør kjøre klassene slik de kjøres i EFRA. Ingen poeng å gjøre det halveis mener jeg.
        Asgeir Kinn 1979
        RRR - RB - 4PK

        Comment


        • #49
          Originally posted by Siggi68 View Post
          --------------------------------------------------------------------------------------

          Poenget er vell ikke at det skal bli påbudt og kjøre skum i modified. Poenget er vel heller at hvis en mener gummi er best, så kjører man det. Hvis man mener skum er best, ja, da velger man det. Så kan vi se på resultatene hvem som kjører fortest eller ikke. Modified = Modifisert, man kan tune og trimme alt på bilen, men ikke dekkene ? der er det er liten logisk brist for meg.

          I NM, Nordic og EM (fuel bilene), får alle kjøre med skum!! Hvorfor det ?, jeg har faktiskt sett elektro biler (med skumdekk) slå fuel biler på en bane, og jeg har sett samme bilen slå modified med gummuhjul, så hva skal en si om det ?

          Poenget må jo være at så lenge det er modified, så må man jo også kunne velge hvilke dekk en ønsker og kjøre med. Deltar jeg i et løp, og setter på skum, taper, synd for meg. Velger en annen og sette gummihjul på og taper, synd for vedkommende (og vica versa med motsatt resultat).

          Så ser jeg videre at mange har ankepunkter mot dekkdreing. Vel ikke kjør skum da, hold deg til gummihjul hvis du synest det er best. Poenget er vel at en skal kunne velge hvilke dekktyper en ønsker og kjøre med, uten at det ene eller andre blir forbudt, men valgfritt. Det er nå min mening...
          Forsåvidt et aktuelt tema, men å dra fram en 4 år gammel tråd var kanskje litt i overkant?
          Martin Sørlie - 1985
          TLR - Absima - Spektrum
          Darkspeed Racing
          www.teamsmallsize.com

          Comment


          • #50
            Originally posted by snappy79 View Post
            Både MOD og SS bør være på gummi.. I fuel er det kun skum som holder... Gummi dekk blir ødelagt med en gang pga høyere vekt, og større belastning.

            Norge bør kjøre klassene slik de kjøres i EFRA. Ingen poeng å gjøre det halveis mener jeg.
            ------------------------------------------------------------------------------------

            Jo, fuel er mye tyngre, og skulle de kjørt gummi, så hadde vell dekkene ligget tilbake i andre sving, så jeg fornekter ikke det faktum. Det jeg egentlig ønsker å spørre om er at..

            Hvordan er det og innføre skumdekk noe som er havlveis ? Hvis du mener at du kan kjøre bedre på gummidekk, og andre mener de kan også kjøre bedre med skumdekk, hvorfor ikke innføre valgifri dekk i modified ?. Kjører du bedre med gummidekk, ja godt for deg, men om hva er tillfellet at noen kjører bedre en deg med skummdekk ? hva da ?. Har ingen tanke om å diskriminisere gummidekk foran skumdekk, men jeg mener det må være valgfritt, slik at hver enkel sjofør kan kjøre det vedkommende er god til, da blir det modified for meg. Ikke kan en bare justere bilen, motoren og alt det, men også dekkene. Da mener jeg at en får en virkelig konkuranse i modified. Da handler det vel om de som setter opp bilen bra, kan kjøre, og de som velger de rette dekkene til den banen de kjører på, enten gummi eller skum ?

            Comment


            • #51
              Med halvveis mener jeg sllik SS er i dag... Stock med skum. Dette er ikke klasse som kjøres i resten av europa. Der kjøres SS med gummi.

              Grunne til at jeg er for gummi, er at det da blir like vilkår, og noen får restriksjoner. Jeg er til og med for at det skal være enhets dekk på løp. Alle kjører da samme type dekk, felger og innlegg.

              Om det hadde vært valgfritt med gummi eller skum ville 100% valgt skum på tepper i vintersesongen. Konkurranse er da veldig god i modified i verden selv med gummi.

              Om du mener at modified betyr at vi kan gjøre hva vi vil med bilene blir jo alt helt feil. Tenk deg LOLA karross med halv meter høye vinger. 45mm bak dekk, 4 Cell lipo osv. Det blir jo bare tull.
              Asgeir Kinn 1979
              RRR - RB - 4PK

              Comment


              • #52
                Originally posted by snappy79 View Post
                Med halvveis mener jeg sllik SS er i dag... Stock med skum. Dette er ikke klasse som kjøres i resten av europa. Der kjøres SS med gummi.

                Grunne til at jeg er for gummi, er at det da blir like vilkår, og noen får restriksjoner. Jeg er til og med for at det skal være enhets dekk på løp. Alle kjører da samme type dekk, felger og innlegg.

                Om det hadde vært valgfritt med gummi eller skum ville 100% valgt skum på tepper i vintersesongen. Konkurranse er da veldig god i modified i verden selv med gummi.

                Om du mener at modified betyr at vi kan gjøre hva vi vil med bilene blir jo alt helt feil. Tenk deg LOLA karross med halv meter høye vinger. 45mm bak dekk, 4 Cell lipo osv. Det blir jo bare tull.
                Så engasjert du er, hvorfor er du ikke oftere på statusløp?????? Vet jo ikke hvem du er engang.
                Hilsen en som har vært på alle løpa de siste 4 sessonger i Nc/NM
                Hans Nikolaisen www.rc-land.no www.antrade.no Xray for alle penga!

                Comment


                • #53
                  Originally posted by hanikol View Post
                  Så engasjert du er, hvorfor er du ikke oftere på statusløp?????? Vet jo ikke hvem du er engang.
                  Hilsen en som har vært på alle løpa de siste 4 sessonger i Nc/NM
                  Engasjert: Har pappa perm

                  Har blitt mest Sør cup osv på meg. Ellers i år har jeg kjørt NM i Spydeberg (Kjørte sammen med deg i B finale SS). Så kjørte jeg Nordisk i Gøteborg, så NC Kodal og nå snart Nordisk som jeg gleder meg utrolig mye til.

                  For oss på Vestlandet så er det litt tungvint å kjøre til østlandet for å kjøre NC over en dag (Lang kjøre tur, for lite løps kjøring). Blir litt stress med jobb, og i tillegg har jeg et barn på 9 mnd. Men ønsker å komme på de løpene som går over flere dager. Fikk ikke komt meg til NM i Oslo pga et bryllup :-(

                  I tillegg har vi Sør-cup som prioriteres pga avstanden. Her har vi 8-10 løp i sommer sesongen, og ca. 4 om vinteren.
                  Last edited by snappy79; 23 September 2010, 20:08.
                  Asgeir Kinn 1979
                  RRR - RB - 4PK

                  Comment


                  • #54

                    Hvordan er det og innføre skumdekk noe som er havlveis ? Hvis du mener at du kan kjøre bedre på gummidekk, og andre mener de kan også kjøre bedre med skumdekk, hvorfor ikke innføre valgifri dekk i modified ?. Kjører du bedre med gummidekk, ja godt for deg, men om hva er tillfellet at noen kjører bedre en deg med skummdekk ? hva da ?. Har ingen tanke om å diskriminisere gummidekk foran skumdekk, men jeg mener det må være valgfritt, slik at hver enkel sjofør kan kjøre det vedkommende er god til, da blir det modified for meg. Ikke kan en bare justere bilen, motoren og alt det, men også dekkene. Da mener jeg at en får en virkelig konkuranse i modified. Da handler det vel om de som setter opp bilen bra, kan kjøre, og de som velger de rette dekkene til den banen de kjører på, enten gummi eller skum ?
                    Faktumet er at det går fortere på skum, og som de konkurranse menneskene vi er ville vi da alle kjørt skum for å kunne hevde oss. Alle som da kunne tenke seg å kjøre status løp/internasjonale løp hadde da ikke fått skikkelig trening, de måtte hatt to biler osv. da det er stor forskjell i hvordan man kan kjøre og sette opp en bil på skum og gummi.

                    Det er heller ikke mange biler i dag som er laget for modifide motor og skum dekk, de aller fleste tåler det rett og slett ikke.

                    Når det er sagt så var bilen din knall fet å kjøre, så om jeg kommer over en bruktbil som tåler slikt stiller jeg med deg i kaos klassen til neste sesong
                    Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
                    “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by snappy79 View Post
                      Engasjert: Har pappa perm

                      Har blitt mest Sør cup osv på meg. Ellers i år har jeg kjørt NM i Spydeberg (Kjørte sammen med deg i B finale SS). Så kjørte jeg Nordisk i Gøteborg, så NC Kodal og nå snart Nordisk som jeg gleder meg utrolig mye til.

                      For oss på Vestlandet så er det litt tungvint å kjøre til østlandet for å kjøre NC over en dag (Lang kjøre tur, for lite løps kjøring). Blir litt stress med jobb, og i tillegg har jeg et barn på 9 mnd. Men ønsker å komme på de løpene som går over flere dager. Fikk ikke komt meg til NM i Oslo pga et bryllup :-(

                      I tillegg har vi Sør-cup som prioriteres pga avstanden. Her har vi 8-10 løp i sommer sesongen, og ca. 4 om vinteren.

                      Håper du får dradd med deg fler på løp da.
                      SørCup en en bra ting, men det er jo synd ikke flere klubber er tilsluttet Nmf og at flere søker løp. Hadde også alle sørcupgutta kjørt Nc hadde sporten faktisk vært stor i norge.
                      Men dessverre er det dekk og regler vi diskuterer her inne. Debatten burde heller dreid seg om å samle Rc Norge mener nå jeg (mye viktigere enn om vi skal kjøre skum eller gummi). Og husk det er ikke Nmf som er Nmf, det er faktisk vi utøvere som er NMF. Det er vi som legger inn regelforslag og endringer, og vi velger funksjonærer.
                      Hans Nikolaisen www.rc-land.no www.antrade.no Xray for alle penga!

                      Comment


                      • #56
                        Nå har jeg kunn kjørt med skum og digger grepet men det beste måte vell vært og ha Handouts?. Følge Efra reglene som nå men jeg syntes det er helt fjernt at SS kjører med skum og derfor er raskere en mod. Det må være ganske unikt?. Som ny i onroad syntes jeg det mest logiske må være enhetsdekk. Gummi i SS,Mod eventuelt en kaos klasse. Er det virkelig ikke noen sjapper i Norge som kan levere hjul med redusert pris til klubbene? Så stiller alle likt,den beste vinner og jeg kommer sist
                        T3 11,Tekin Rs pro,Octa 10.5. Dex 410,Tekin Rs Pro,Octa 6.5t.Tm E4FS/RS 09 Kf,Xcelorin 3.5t,Lrp TC spec.Crc GenXl,Nosram,Octa 5.5t. Corally10X 235mm, Xcelorin 6.5t. Yok MR4BX F,Xcelorin,Gm 4.5t .B4 Ft,Nosram Matrix,Xcelorin 6.5. 1X Rc 18T.Dynamit9200KV. Radio: Spektrum

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by hanikol View Post
                          Håper du får dradd med deg fler på løp da.
                          SørCup en en bra ting, men det er jo synd ikke flere klubber er tilsluttet Nmf og at flere søker løp. Hadde også alle sørcupgutta kjørt Nc hadde sporten faktisk vært stor i norge.
                          Men dessverre er det dekk og regler vi diskuterer her inne. Debatten burde heller dreid seg om å samle Rc Norge mener nå jeg (mye viktigere enn om vi skal kjøre skum eller gummi). Og husk det er ikke Nmf som er Nmf, det er faktisk vi utøvere som er NMF. Det er vi som legger inn regelforslag og endringer, og vi velger funksjonærer.
                          ------------------------------------------------------------------------------------

                          Men hvordan samle rc norge ? Det finnes jo så mange klasser som tillater skum, men ikke gummidekk (og vica versa). Jeg er meget for slik du nevner og ha et samlet rc miljø i norge, men slik det er i dag, så fungerer det ikke. Når jeg står fritt til og montere en 3.5t motor, mens andre velger 5.0t motor, hvorfor kan jeg ikke også velge om jeg vil kjøre gummidekk eller skumdekk, alt etter hva jeg ser er mest nyttig på den aktuelle banen? Om jeg da kjører sørcup, norgescup eller andre cuper eller mesterskaper, hva betyr det da ? Det blir jo den som kjører best, uansett ?

                          Comment


                          • #58
                            Helt seriøst. Hvis RC i norge skal samles og blive til noget innen for motorsport, må vi følge de regler som gjelder internationalt. Der er en grunn til at fks. fodbold er blevet til det den er i dag, fordi at der uansett hvor du er i verden, så gjelder samme regler. Kan da godt være at folk i norge syntes det kunne være praktisk med 16 mand på banen, da de så kunne slippe at løpe så meget. Men det ville resultere i at norge måtte spille bold med sig sjøl. Hvor moro kunne det være "i kunne såklart nok komme med til VM eller EM slutrunden for fodbold med 16 mand på banen. Men det er vel en utfordring at kunne gjøre sig og konkurere på lige vilkår som folk i alle andre land. Hva har man ellers at sammenligne sig med ??
                            Fakta er jo flere klasser som finnes i norge, jo færre folk kjøre hver klasse. Hver gang der er kommet en ny klasse, løper folk ut og kjøper utstyr for at kjøre denne klasse. Det resultere i at der er færre folk i de eksisterende klasser. Fordi der ikke bare kommer 10 nye og kjøre rc motorsport fordi vi starter en ny klasse. Eneste vinder jer ser i dette er forhandlerne. De skal selvfølgelig også leve, men syntes ikke det skal være på sportens bekostning. Vi burde holde os til maks 3 klasser, og holde fast ved dem, så folk veit hva som køres år efter år, og ikke trenger nyt utstyr hver gang at innesesongen starter op. Da ville folk blive mye bedre på sikt. Da de kjøre en klasse og bygger videre på ferdigheder og erfaring høstet foregående år.
                            Ole Bro. X-Regerende Nordisk Mester 200mm Track
                            Serpent 747. 411. 120LT onroad. Team Serpent Norway

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by speikey View Post
                              Helt seriøst. Hvis RC i norge skal samles og blive til noget innen for motorsport, må vi følge de regler som gjelder internationalt. Der er en grunn til at fks. fodbold er blevet til det den er i dag, fordi at der uansett hvor du er i verden, så gjelder samme regler. Kan da godt være at folk i norge syntes det kunne være praktisk med 16 mand på banen, da de så kunne slippe at løpe så meget. Men det ville resultere i at norge måtte spille bold med sig sjøl. Hvor moro kunne det være "i kunne såklart nok komme med til VM eller EM slutrunden for fodbold med 16 mand på banen. Men det er vel en utfordring at kunne gjøre sig og konkurere på lige vilkår som folk i alle andre land. Hva har man ellers at sammenligne sig med ??
                              Fakta er jo flere klasser som finnes i norge, jo færre folk kjøre hver klasse. Hver gang der er kommet en ny klasse, løper folk ut og kjøper utstyr for at kjøre denne klasse. Det resultere i at der er færre folk i de eksisterende klasser. Fordi der ikke bare kommer 10 nye og kjøre rc motorsport fordi vi starter en ny klasse. Eneste vinder jer ser i dette er forhandlerne. De skal selvfølgelig også leve, men syntes ikke det skal være på sportens bekostning. Vi burde holde os til maks 3 klasser, og holde fast ved dem, så folk veit hva som køres år efter år, og ikke trenger nyt utstyr hver gang at innesesongen starter op. Da ville folk blive mye bedre på sikt. Da de kjøre en klasse og bygger videre på ferdigheder og erfaring høstet foregående år.

                              Amen. Jeg legger til to ting.
                              • Keep It Simple Stupid!
                              • NASCAR


                              Nascar har forbedret sikkerheten sin opp igjennom årene, og karosseriene har blitt modernisert, ellers har reglementet vært uforandret. Bakakselen ble designet på 1950-tallet og alle kjører fortsatt forgasser. Sykt tett racing, og hvis man gidder å se forbi skylappene og fordommene sine, så er dette faktisk underholdende som få!

                              Et stabilt reglement i touring er alt vi trenger. Dessverre gjorde vi feilen å tillate skumdekk.
                              Martin Sørlie - 1985
                              TLR - Absima - Spektrum
                              Darkspeed Racing
                              www.teamsmallsize.com

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by snappy79 View Post
                                Med halvveis mener jeg sllik SS er i dag... Stock med skum. Dette er ikke klasse som kjøres i resten av europa. Der kjøres SS med gummi.

                                Grunne til at jeg er for gummi, er at det da blir like vilkår, og noen får restriksjoner. Jeg er til og med for at det skal være enhets dekk på løp. Alle kjører da samme type dekk, felger og innlegg.

                                Om det hadde vært valgfritt med gummi eller skum ville 100% valgt skum på tepper i vintersesongen. Konkurranse er da veldig god i modified i verden selv med gummi.

                                Om du mener at modified betyr at vi kan gjøre hva vi vil med bilene blir jo alt helt feil. Tenk deg LOLA karross med halv meter høye vinger. 45mm bak dekk, 4 Cell lipo osv. Det blir jo bare tull.
                                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                Hvis du er for likhet for alle, hvorfor engasjerer du deg ikke i at det samme skal skje med motor, regulator og sender. Når det kommer til dekk, skal plutslig alt være det samme! det er her det skurrer for meg.

                                At det skal være regler, ja klart det, men. Ser jeg ikke noe problemer med at hvis jeg velger skum og andre gummi, det blir jo den som setter opp bilen best, kjører best, som kommer til å vinne til slutt, uavhengig av dekk ?

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X