Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro Modified og skum dekk....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Nightcrawler
    Jeg driter i hva det blir.Kjøre skal jeg uansett.
    Blir sikkert ruinert enten det er skum eller gummi
    '

    That's the spirit!
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

    Comment


    • #17
      Spørsmål fra en som ikke kan noe, i hvertfall ikke noe særlig om elektro, men jeg må helt sikkert må være med å diskutere saken hvis det kommer ett forslag om å tillate skumdekk:

      Går det an å være konkurransedyktig med gummidekk, dersom en kjører mot konkurrenter som kjører med skumdekk? Slik SS-reglene er, så er det jo ikke slik at man MÅ kjøre med skum, men valgfriheten er der - og ja, jeg har skjønt at i SS er man ikke konkurransedyktig med gummi vs skum.

      Jeg tror alle er enige i at flere førere gjør klassen morsommere å konkurrere i, og det som er tanken bak å lufte temaet - kan dette tiltrekke flere førere til klassen?

      Hva annet kan man gjøre for å få flere førere til å kjøre modified? Er det noen som vurderer å "klasse opp" fra SS etter hvert, eller er det slik at alle som kjører SS trives så godt i klassen at de vil forbli der?

      Eirik: Har du noe i mot at det prøves med skumdekk på ett løp for å se hvordan det faktisk blir? Hysteri på gummi/innlegg/felger, eller hysteri på skum-blanding, det er uansett hva førerne gjør det til om det blir hysteri... men er det verd å teste i løps-sammenheng? Jeg tror ikke "gjennomsnittsførerne" ønsker å lage hysteri, bare de har noe som er rimelig og enkelt og jeg tror at uten det som skisseres som hysteri, behøver ikke bruken av skumdekk å bli annet enn rimeligere... men jeg kan jo ta feil.

      Jeg tenker som Martin; klassen er en internasjonal klasse og alle andre steder kjøres det på gummi - det gir ikke de mest aktive akkurat ett fortrinn til å bli bedre via løp her hjemme om de må kjøre under andre forhold her og ute. Men, vi må også prøve å gjøre ting som tiltrekker flere førere til klassen, jeg vet ikke om regelendring trengs, men det er kanskje tanken hos de som stiller spørsmålet som her har kommet opp. Kan andre ting gjøres for å gjøre klassen mer attraktiv å kjøre og få flere deltagere på løpene?

      Jeg ønsker debatten videre - da jeg har fått signaler om at det er ønskelig fra klubber å endre dekkregler i modified, og uten gode synspunkter eller erfaringer, er det veldig vanskelig å behandle ett slikt forslag for de klubbrepresentantene som sitter samlet og skal forholde seg til forslag som kanskje kommer.

      OK - nå gjorde jeg noe jeg prøvde å la være - slenge inn ett innlegg i debatten - men jeg personlig føler jeg trenger noen gode, ærlige og konstruktive svar på de spørsmålene jeg har for å kunne være med å ha mening om ett spørsmål jeg tror kommer opp.

      Comment


      • #18
        Hmmm, fortsatt ingen forslag til fordeler med skum i modified.....

        Hvorfor vil du kjøre skum John?

        Dette handler ikke om å være sær, men å se litt i perspektiv, jeg tror de færreste skjønner hvor fort dette kommer til å gå.....

        På sikt så tror jeg ikke vi blir flere i modified dersom vi tillater skum!
        Se bare i USA, der er den største klassen nå blitt gummihjul....

        I vinter kjørte de fleste 19t med skum fordi det fungerte så fint, og enkelt var det også!
        Men det vil ikke si at det blir like enkelt i modified, selv om noen tror det.
        Det å kjøre 19t kontra en 7x1 er helt sinnsyk forskjell og vil kreve vesentlig mykere skumdekk for å holde bilen på banen, tro meg!!

        Forslaget til Bent er bra! Vi prøver fritt dekkvalg i ett par løp å se hva som skjer, værre er det ikke! (Så kanskje flere skjønner hva jeg mener etter å ha testet selv)
        Eirik Andreassen
        Tamiya - Peak - Micromonsters - KO Propo - Much*More - Team Orion

        Comment


        • #19
          Eirik Hvis du leser det jeg har skrevet Skum er lettere for den vanlige mann i gata å få det til kontra gummi på teppe og å få den vanlige mann til å kjøre mod, eller få noen til å ta steget opp til mod, kontra å ta steget ned som mange gjorde i vinter er

          Hele poenget er jo å få flere til å kjøre mod slik at SS blir inngangsklassen slik den var ment som!!!

          Det er ikke alle som bruker mye tid på å sette oppbiler forske på ting og mange av de "dødlige" har ikke stor erfaring med dette de fleste vilha det enkelt kom på banen sett på hjul og kjør

          Du vet selv hva du har sagt om gummi dekk og hvor mange pakker de går fort og er bra


          Og snakker man om helheten og perspektivet så må det være kult å få en full a-finale inne i vinter i nc (når var det sist) om hva som skjer i USA er vel å samenlingne litt feil vi er i Norge og og klarer vi å få 10-12 førere på et løp i 1 klasse er det st stor løp litt forskjell der

          Skal man da EVT kun ha en klasse inne og da blir det ikke mod siden den ikke er levedyktig pr dags dato

          Men ingen har sagt enda hvorfor ikke vi kan prøve dette å se jeg tror det skjer det samme som det skjedde i SS de fleste ville kjørt på skum

          Comment


          • #20
            MEN!

            Jeg mener at der er dyrere og mer komplisert og drive med gummihjul....
            1. Høy pris
            2. Man må finne riktig innlegg, og hvis det blir feil så er det bare å kaste hjula...
            3. Du må lime og styre og herje....
            4. Det sitter når det funker....

            Så tar vi skumdekka...
            1. Billige, og hjula kommer ferdig på felg.
            2. Ett par snille gutter dreier dekka for deg.
            3. Det sitter som rakkern.
            4. Det sliter dog mer på drivverket.

            Da tror jeg det er bedre å kjøre skum, og bytte ett par reimer etter 10 pakker enn å bytte ett sett gummihjul etter 10 pakker....

            Fabiz
            Smallsize Hobbyland A/S
            Team Losi : Spektrum

            Comment


            • #21
              Hva skal man gjøre med de skumhjula som man kjøpte som ikke satt da?
              Det er faktisk ikke så stor prisforskjell, skal man ha de beste hjula så kommer det ut relativt likt!
              Lime og styre og herje?? Huff, RTR bil er tingen så slipper man å bygge selv!! Du må nok lime litt skumhjul også, viss du er så heldig å finne igjen den biten som falt av da....

              Skum er lettere for den vanlige mann i gata å få til?? JA i 19t!!!
              Du har mange fine poeng der John og jeg er helt enige i at noe må gjøres for å få Mod mere attraktivt, men jeg tror ikke Foam er tingen!!!

              Som jeg sa, vi prøver, så bringer de respektive klubbene inn forslag på motorsport konferansen dersom det evt. funker

              Da er dobbelt så tjukk chassis plate, senkesett til Yaris, Stab Stag til Punto og en dekkdreier bestilt, hurra!!
              Eirik Andreassen
              Tamiya - Peak - Micromonsters - KO Propo - Much*More - Team Orion

              Comment


              • #22
                Eirik nå setter du dette på spissen og tenker totalt racing og hvor mange tenker slik som deg 2-3 stk (ikke noe galt i det) men skal man få klassen opp og blomstre må man se hva som får folk til å kjøre mod ang priser på dekk? vel 300kr + for gummidekk kontra 150.- kr for skum ????


                Dette handler om å få flere til klassen og ikke la de få som sverger til en ting og suttrer over blir det skum så kjører ikke jeg (og da mente ikke jeg deg Eirik)


                Hva er gummi folket redd for, å bli fra kjørt? og ikke alle bruker 7X1 inne på små baner, folk er såpass oppegående at de bruker motorer etter str på banene og girer etter det

                Comment


                • #23
                  testa mod og skum i fjor. festlig det.

                  men kan man ikke kjöre, så er dette ekstremt vanskelig i forhold til gummi.

                  Det som overasket meg var at 19 t bare gikk 0,4 sek saktere pr. runde på furuset......

                  Kjörte også nesten en sesong på skum med 19t, og bytta ingen deler bortsett fra noen blades til 36kr for 4....

                  Men at tamiya og hpi lager räva kvalitet på bilene er ikke noen andre sin feil enn de som produserer bilene......

                  Mitt forslag er at man kjörer klubblöpet på beito med frie dekk i modified og at så mange som mulig melder seg på i denne klassen. Dette er viktig, så ikke det er jeg og Eirik som sitter igjen med dommen......

                  Ps! X-ray teamet kjörer myk chassiplate når de kjörer skum......
                  Jeg også gjorde dette på löpet i skien, og vi husker alle hvor dårlig dette funka....NOT......

                  Jeg er litt delt i synspunktene her. Jeg mener modified bör fölge internasjonale regler, men jeg mener at skum er 10 ganger kuulere.....

                  Blir antagelig 19t på meg i vinter...
                  Avslappende...
                  Helge Johannessen
                  1975 modell
                  Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Eirik
                    Jeg sutrer ikke i det hele tatt, men yttret min mening og hva jeg kommer til å gjøre, ikke noe værre enn det!!
                    Kjør skum for min del, bryr meg ikke så veldig om det blir det ene eller det andre, blir bare noen færre race å kjøre for min del.....

                    Dekk/Felg/Innlegg hysteri??????????
                    Har i mange år nå kjørt Sorex 28, "JB Blue one piece insert, thin" og Orion Hard felg, enkelt og greit den beste kombinasjonen jeg har funnet frem til...... det blir værre med skum skal jeg fortelle deg, en dullion forskjellige merker og hardheter + forskjellige dekk foran og bak, hallo, her blir det hysteri!!!!
                    hva koster fire hjul komplett med det dekk oppsettet der da i butikk i norge til veiledende utsalgs pris . lenge siden jeg kjørte elektro touring så jeg er ikke oppdatert der
                    Have no Fear FAT man is here
                    (57modell)

                    Comment


                    • #25
                      Det koster ca 90,. pr par + felger = 250,-
                      Innlegg bruker man bare om igjen.....
                      Eirik Andreassen
                      Tamiya - Peak - Micromonsters - KO Propo - Much*More - Team Orion

                      Comment


                      • #26
                        Tamiya og HPI lager ikke Ræva kvalitet, det vet du like godt som meg Helge, hvem har vunnet ALLE de viktige løpene siden 2000??

                        Tamiya og HPI mente Nylon diffene var en fordel da det gir mindre friksjon mot drivakslene og er lettere!!
                        Først da de begynnte å kjøre litt foam løp i usa laget de alu differ....

                        At du ikke byttet noen deler i super stock er jo ikke så rart, det blir noe annet i modified når du får dobbelt så mye power å rutte med!!
                        Eirik Andreassen
                        Tamiya - Peak - Micromonsters - KO Propo - Much*More - Team Orion

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Eirik
                          Det koster ca 90,. pr par + felger = 250,-
                          Innlegg bruker man bare om igjen.....

                          Sorex 28 95.- pr par
                          Jb/orion felger 110.- 4 stk
                          jb/orion innlegg 90 4 stk

                          total gummi 380.- pr sett og har er prisene tatt fra 3 forskjeldige butikker

                          Skum fra 75-90 pr par dvs 180 for sett

                          Comment


                          • #28
                            Takk Eirik.

                            Som kanskje de fleste har sett, så har Valderes MBK invitert til Beitoløpet og i invitasjonen har de skrevet at de søker disp fra dekkreglene under NC-løpet i modified der oppe. Det klubben og andre håper, er å kunne gjennomføre hele helgen, også NC-løpet med å tillate både skum og gummi etter samme regler som SS. Kan det som sies nå, tolkes slik at elektrokomiteen kan vurdere en disp til dette løpet, uten at det blir ett "ramaskrik"? Jeg skriver vurdere - for jeg vet bare at de må ta en avgjørelse på søknaden som har kommet, ikke om de har gjort det.

                            Det er kun snakk om dette løpet som går før Motorsportkonferansen - og ønsket har bakgrunn i at det er klubber som ønsker å foreslå dette til MSK - og de da har noe erfaring før saken diskuteres.

                            Comment


                            • #29
                              Norgescup løp bør vel kjøres etter gjeldende regler. Lørdag er vel den dagen da dette kan prøves på beito. Dette var nå bare min mening da.
                              Stig Alstad
                              Team MicroMonsters

                              Comment


                              • #30
                                Jeg vil si at Børsteløst vil være det nye som vil få Modified populært igjen...
                                0 Vedlikehold
                                0 Stress
                                Ikke koster det mye mer enn grom regg og grom motor....

                                Eneste bilen som garantert duger med gummihjul er Tamiya M-Chassis...

                                Fabiz
                                Smallsize Hobbyland A/S
                                Team Losi : Spektrum

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X