Announcement

Collapse
No announcement yet.

motorsag+rc bil= prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gi den guttebassen et fastnøkkelsett, et multimeter og en dremel før fotballen ødelegger han!

Om noen år så har du kanskje en skruassistent på prosjektene dine
    sigpic
    If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
    If you put men on a planet without science, they will believe in God.

Comment

• pørver så godt jeg kan å påvirke han med bil, men hat non tanter som stikker kjepper i hjula mine:P

brukte han som "vekt" for å teste demperne, tror bilen er stiv nok iallefall:P han veier 12kg foresten:P

foresten (håper ikke du tar dette som mas) meeeeen, hvordan går det med oppdrag "ruter-antenne-radio-reprasjon" :P

Comment

• Litt frem og tilbake. Nye routeren kjørte jeg på 5ghz båndet og merker gode hastigheter på nettet med det på laptopene og stasjonære på "gutterommet". Men telefonene våre støtter ikke 5ghz radiofrekvenser så "gammern" fungerer som midlertidig 2,4ghz router for de.
        To routere på nett der nettverket på den nye heter FBI Surveillance Van og nettverket på den gamle heter We can hear you having sex (vi hører ofte damene over oss ha det litt moro for å si det slik).

Men kan hende den gamle klarer seg med bare en antenne om jeg skrur av den andre. Funker det på spektrumen så er jo det bra.

Men du kan godt få radioen uansett, bare jeg finner en mottaker. Det er vel det samme om det er en ledningstump eller antenne som stikker ut kanskje. Akkurat som antenna på mottakeren bare er en ledningstump.
        Jeg har ikke peiling på radioteknikk så jeg bare eksperimenterer.
        sigpic

Comment

• Det sier seg selv at killswitch er obligatorisk med en hjemmemodifisert radio. Men i teorien så skal en antenne for WLAN routere kunne fungere med spektrumradioer med tanke på at de er laget for samme frekvenser.
          sigpic

Comment

• ehhh, forsto iallefall halvparten av det:P

hva er det egentlig som er ødelagt? husker du skrev at man får kjøpt nye.

hvordan finner man foresten ut ghz? har en ruter liggende jeg å, og hvordan er planen å feste den på radioen?

Comment

• 2,4ghz og 5ghz er frekvensen på radiosignalet som brukes i kommunikasjonen mellom enhetene. I routerens tilfelle radiofrekvensen som routeren og nettverkskortet i PC-en kommuniserer på. Eller senderen og mottakeren på bilen din.

2,4ghz er det mest vanlige på trådløse routere. Ihvertfall på de eldre typene.

En radioantenne er optimalisert for den frekvensen den er tiltenkt. Og om det kun er frekvensen som spiller noen rolle for antenna så skulle jo antenna fra en router kunne fungere som en spektrumantenne. Det er det jeg kunne vært interessert i å testet ut

Du kan sammenlikne det med at en antenne som brukes i en bilstereo i teorien også skulle kunnet vært en glimrende antenne å bruke for en radiostyrt bil om det er de samme frekvensene som brukes i den.
              Last edited by Motörhead; 28 April 2012, 02:41.
              sigpic

Comment

• fm antennen er vel i teorien bare en forlenger? putter man en radio antenne intill noe av metall eventuelt putter på en stål-tråd får man jo bedre antenne...

tror du ikke en sånn ruter sak er noe ala samme opplegget?

hvor mye må du gjøre for å få antennen til å passe?
                Last edited by sesvold; 28 April 2012, 09:30.

Comment

• Ser ut som dette blir for komplisert til å passe på spektrumen. Men det var forsøket verdt. Tror denne senderen trenger en ny spektrumantenne.
                  Jeg fant en mottaker til den. Jeg fant til og med en batteripakke til den.
                  Så da kan jeg lodde på batteripakka på den (med hunn og hannplugg). Samtidig kjøre den et par sykluser i laderen. Da gjenstår bare ny antenne så har du komplett spektrum radiosystem.

En antenne er like lang som bølgelengden på frekvensen den skal arbeide på. Uten å få for dypt ned i radioteknikktimene jeg husker fra videregående. Men antennedesign er en ganske omfattende vitenskap og antenna har veldig mye å si. Skulle ønske jeg kunne minst halvparten. For radioteknikk er noe jeg synes er interessant å lese om.

Edit: Antenne: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=19999
                  Last edited by Motörhead; 30 April 2012, 00:48.
                  sigpic

Comment

• så bra
                    dette var hyggelig lesning, og dette skulle du ha hva for?

er antenne noe enhver dødelig med litt fingerferdighet kan bytte?

jeg har null peiling anna att det er no bølge greie, og den ene er mere utsatt for støy:P

Comment

• Den er plugget inn i kretskortet inni senderen med samme type kontakt som wifiantenner i laptoper. Bare en bitteliten plugg man knepper på. I teorien kunne man jo brukt en wifiantenne fra en laptop, men DET vil se jalla ut.
                      Om jeg tolker dette rett så skrur man bare av hele baksiden på radioen, plugger ut den gamle og plugger inn den nye og monterer igjen.

Nei, nei, nei. Donerer den til en god sak og et interessant prosjekt. Bare jeg får igjen frakta så er jeg fornøyd. Skal sette meg litt ned i helga og lodde litt om jeg finner en ledning med hunnkontakt til servoer. Lodder bare tampene til batterikontaktene inni den. Så er batteripakka pluggbar. Appropo batteripakka. Kanskje smart å sette den på laderen nå og kjøre noen ladesykluser.

Men jeg finner dessverre ikke batteridekselet under. Ser det helt jævlig ut med gaffatape rundt "foten" på den eller noe?

Edit: Da er vi igang. Fikk litt feilmeldinger om at batteriet ikke lot seg lade opp. Men reduserte ladestrømmen litt. Vi får gå litt forsiktig frem siden det er så lenge siden sist... sa brura.
                      Lader forsiktig opp igjen. Etterhvert skal vi få liv i denne pakka igjen.

Last edited by Motörhead; 30 April 2012, 22:22.
                      sigpic

Comment

• Da kan ikke jeg gjøre annet å bukke å takke, så får du gi beskjed når du behøver frakt pæning og adresse

ikke verre;D da kan jo til å med jeg klare å sette på ny, så lenge det ikke er noe anet en selve antennen som er knekt

gjør ingenting med det dekselet, racing tape kan brukes til så mangt. og jeg kan prøve å lage et av polystyren plastom jeg er misfornøyd

hva slags lader trenger jeg for det batteriet? finnes det noe "universal" lades som går til både dette og til servoene?

og, en ting til, kan man bruke hva som helst motaker til den radioen så lenge den er 2,4?

tror jeg skal prøve å få gang på den elektro saken først og øve meg på å kjøre med ratt radio:P ser for meg det kan bli noe vel spennende å sette av sted med den store uten å prøvd det:P

Comment

• Ingen grunn til å takke. For det første så donerer jeg gjerne bort radioutstyr til et så interessant prosjekt. Slike tråder som dette er moro å lese og når folk brenner for å bygge en doning fra bunnen av utifra deler som ikke er beregnet for det. Det er sjarm. Jeg vil ikke at store utgifter for en radio skal gjøre en slutt på moroa.

Da surrer jeg bare noe duct tape rundt pakka da. Så den sitter trygt der den er. Angående pakka. Jeg har den på venstre side av laptopen nå og holder øye med den. Det så ikke lovende ut i begynnelsen. Men pakka klarer å ta til seg mer og mer ladning og levere mer og mer ved hver utladning her. Den trenger nok bare å vekkes litt opp. Og her snakker vi nærmest militær disiplin for å få en lat batteripakke til å prestere igjen. Vi har gått fra "nei, denne pakka lader jeg f**n ikke" feilmelding til maks 130mAh til litt over 1000mAh nå. Noen sykluser til nå så er vi ganske nære 1700mAh kapasiteten pakka egentlig skal kunne holde. NiMh batterier kommer seg etterhvert bare de blir ladet opp og må jobbe litt. Så ladet opp igjen etc. Men jeg vil ikke love noe med denne pakka. Jeg skal ihvertfall gjøre mitt beste. Men batteripakker til det formålet får man tak i ellers også. Senderen trenger ihvertfall alt mellom 9,6V til 12V. 8 oppladbare batterier utgjør 9,6V. 8 engangsbatterier utgjør 12V.

Du trenger en hvilken som helst lader som kan lade NiMh batterier. Dette er en 8-celle pakke på 9,6V. Alt under 1,7A i ladestrøm er skånsomt mot denne pakka. Du trenger nok en lader for doningen også, så å kjøpe en computerlader gjør du smart i. Da kan du lade omtrent alt som er av batterier i husstanden. Men det kommer vi til.

Mottaker trenger du ikke bekymre deg for. Jeg sender også med en spektrum SR3000 mottaker som er kompatibel med senderen. Den fulgte med som en ekstra mottaker til DX3S radioen jeg bruker nå. Jeg har jo bare en HPI Baja 5b nå. Så jeg trenger jo ikke den andre mottakeren.

Rattradio blir du fort vant til. Og når du først er vant til det så føles alt annet unaturlig.

Edit: Skulle bare mangle at jeg hjelper til litt. Så lenge du lover å legge ut video av doningen i aksjon
                          Last edited by Motörhead; 1 May 2012, 00:55.
                          sigpic

Comment

• radio utgiften var faktisk en av de store utgifts bekymringene mine, finnes jo mange billige radioer, men av sånnt utstyr føler jeg litt att man får det man betaler for.

så nå mangler jeg, dreper bryter og gass brems servo så har jeg alt til bilen, ja og karosseri da.. men det er mere kosmetisk:P

du må nok belage deg på lassevis av spørsmål hvordan ting å tang funker på den:P om ikke du er sånn motsatt av meg å tar vare på esker og bruksanvisninger:P

det er bare en motaker du sender med vel?

Comment

• Sletta du ett inlegge rett etter du la det inn nå I natt??

Edit: skal nok pråve å få lagt ut video når den tid kommer, om de blir bra er nok uvist siden jeg kun har talartut å filme med
                              Last edited by sesvold; 1 May 2012, 10:48.

Comment

• Ja, var bare noe surr med laderen. Men synes ikke det var så relevant alikevel.
                                sigpic

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X