Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC/avtale diskusjons tråden for oss i Stavanger området

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Kristobal View Post
    Heisann.

    Hvor pleier folk å kjøre i stavangerområdet?

    Har nylig blitt bitt av basillen igjen etter mange års fravær. Ting har forandret seg siden den gang Tamiya sin BigWig var sykeste bilen i gadå.

    Men utover å ha kjørt litt på planerte tomter på forus med en kompis (ved siden av Låsgruppen/golfbanen) ser jeg at det hadde vært gøy med litt mer variert terreng.

    Kjører en Mini Revo, Rustler VXL og en Savage Flux HP med TCS 5B kit, og så har jeg en Traxxas rally og et par Crawlere som lengter etter å bli brukt.

    Har lest de siste 50-60 sidene i denne tråden, men fant ikke noe mer spesifikt om områder enn "på forus" og "på jørpeland", mulig jeg har skippet over en setning eller to, men jeg har ihvertfall prøvd å lete meg frem på egenhånd.
    HEI Kristoffer!!! Det var lenge siden!! Du har starta skikkelig med RC ja? Kult. Jeg vanker i denne tråden fordi jeg liker å kjøre offroad på bane, og da er det banen på Tau som er greia i stavangerområdet. Knallmorro bane, og de gangene jeg har vært der, er det masse folk og liv, og lett å få hjelp og lignende om det trengs.
    HPI Vorza Flux | HPI Savage X SS | HPI E-Firestorm | ParkZone BF-109G m/Turnigy 35-42D | Cessna 182 BL | JPower F/A-18 | Spektrum DX7se |

    Comment


    • Originally posted by Golfie View Post
      Da var den Kyosho Pure Ten Alpha'en jeg fikk ferdig fikset opp og el-konvertert Ble veldig nice!!

      Eneste som gjenstår er å korte inn "vandre"-muligheten til dogbones fremme... har hoppet av et par ganger....

      Gikk rimelig greit også meg børstemotoren fra Banditen.... Og NIMH-batterier...
      Vanvittige Frankenstein av en bil!!

      Hvordan gjorde du det med motoren? Ser ut som et plastikkfeste, var det et ferdig kit som var å få tak i?
      HPI Vorza Flux | HPI Savage X SS | HPI E-Firestorm | ParkZone BF-109G m/Turnigy 35-42D | Cessna 182 BL | JPower F/A-18 | Spektrum DX7se |

      Comment


      • Originally posted by Zenox View Post

        Når jeg ser dette, med utropstegn bak c-ratinga, så lurer jeg på om folk faktisk vet hva c-ratinga er? Er dere klar over et den ikke påvirker farten på det dere skal kjøre? I alle fall ikke direkte, den vil påvirke det indirekte ved varmgang og indre motstand og lignende, men et 60C batteri er ikke raskere enn et 30C....
        HPI Vorza Flux | HPI Savage X SS | HPI E-Firestorm | ParkZone BF-109G m/Turnigy 35-42D | Cessna 182 BL | JPower F/A-18 | Spektrum DX7se |

        Comment


        • Da må jeg ha misforstått det der (atter en gang)...
          Hva er da C-ratinga godt for? Du mener man ikke merker noen forskjell når man kjører?


          EDIT: Leste litt om det på nett... C-rating forteller deg max anbefalt gjennomsnittlig utladnings spenning. Så i tilfellet jeg linket til så blir det 6500mAh x 150C = 975000mA, eller 975A...

          Men det jeg fremdeles ikke skjønner er hva man kan bruke det til? Hva gir det oss når vi kjører?
          Det må jo bety hvor mye strøm motoren kan trekke ut av batteriet på en gang? Men igjen, hva gir det oss når vi kjører?


          EDIT2:
          Leste litt mer på nettet og lærte følgende

          Hvis motoren min kan dra mer enn max utladningsspenning på batteriet så vil spenningen på batteriet synke, som igjen gir deg dårligere effekt. Det er vel slik at et batteri med høyere C-rating kan oppleves raskere enn et med lavere c-rating.
          Er batteriet da ødelagt eller vil det bli fint igjen etter en oppladning?

          Hvis batteriet takler litt mer enn motoren klarer å trekke så er du safe?

          Så da må jo oppskriften for å få best mulig effekt fra motor være følgende:
          1. Finn ut hvor mye motoren din max kan trekke
          2. Kjøp et batteri som tåler utladning litt over det motor kan trekke (mAh x C-rating) (alt utover dette er egentlig waste?)

          Har jeg forstått alt riktig nå?
          Last edited by Zenox; 13 December 2010, 12:22.
          |HPI Savage X med OS30VG(P) motor|HPI Savage Flux HP|HPI Vorza Flux HP|Hot Bodies D8 Hobao Hyper .21|

          Comment


          • Edit før du leser hele veggen med tekst om du ikke gidder: Ja, i prinsippet er det rett.
            Det gir deg hvor hardt du kan belaste batteriet.
            For å forenkle det litt (også fordi jeg ikke har fattet absolutt alt enda )Motorene som står i f.eks Vorzaene drar 120A på full pull, uavhengig om du har en esc eller et batteri som tåler det eller ikke. Altså; du gir full gass, motoren drar 120A, har du da en esc som bare kan levere 80A, så brenner du esc'en. Tåler esc'en 120A eller mer, så er alt vel. OK, motor styrer esc, motor sier den vil ha 120A, esc drar 120A fra batteriet, batteriet har f.eks 5000Mah og 30C, og kan da levere, i teorien, 150A uten å ta fyr. (30c x 5000mAh/1000 = 150A)
            Så et 5000mah på 20C vil kunne gi deg, i teorien 100A, og altså utgjøre en større sjanse for brann under kjøring.

            Dette er teoretisk. Motstanden i cellene, temperaturen ute, tempen på batteriene når du starter å kjøre og sikkert en hel masse andre ting er også med på å endre egenskapene i batteriet, og når det gjelder lipo; alt endres til det verre bare for å være sikker.

            Så det c-ratinga brukes til, er å si om batteriet ditt vil tåle den belastningen du utsetter det for. Høyere c-rating lar deg også lade et batteri fortere. Har forresten lyst å se den laderen som klarer å lade det 150C batteriet på maks

            Det er litt feil å si at man ikke merker det på c-rating når man kjører. Er jo enormt mange faktorer som spiller inn. Et batteri med høy c-rating har visstnok bedre egenskaper med å holde spenningen i cellene oppe når man belaster det. Altså at dine f.eks 14.4v holder seg der og ikke faller ned på 12 eller slikt når du mater på. Men der kommer igjen det Rune preker litt om; kjøpe dyrere batterier. Jeg tror nok et dyrt 30C batteri er like godt som et billig batteri med høyrere c-rating hva angår spenninga under utlading.

            Det er jo for all del ikke dumt å ha et batteri med høy C, du vil jo antagelig slite det mindre, det vil kanskje leve lengre, tåle flere sykluser osv. Men for den direkte ytelsen på bilen, så er det ikke c-rating alene som er avgjørende.
            HPI Vorza Flux | HPI Savage X SS | HPI E-Firestorm | ParkZone BF-109G m/Turnigy 35-42D | Cessna 182 BL | JPower F/A-18 | Spektrum DX7se |

            Comment


            • Originally posted by Polardegos View Post
              HEI Kristoffer!!! Det var lenge siden!! Du har starta skikkelig med RC ja? Kult. Jeg vanker i denne tråden fordi jeg liker å kjøre offroad på bane, og da er det banen på Tau som er greia i stavangerområdet. Knallmorro bane, og de gangene jeg har vært der, er det masse folk og liv, og lett å få hjelp og lignende om det trengs.
              Jeg tenkte nok at det var samme polardegos ja, men så ikke navnet ditt før jeg registrerte meg i natt. Ja måtte ha noe nytt å skru på, var enten bil eller helikopter. Helikopter hadde nok blitt ALT for mye skruing, så da ble det bil.

              Traxxas rally'en ble kjøpt som chassis på ebay etter at revo'en knakk ganske mange plasser på en gang, og ingen av de lokale sjappene kunne skaffe delene på mindre enn 2-4 uker. 5 min på ebay og 1 uke senere hadde jeg delene til revo'en og nytt rally-chassis i postkassen. Den har fått vanlige asfaltdekk, og skal ha et Midnight pumpkin karosseri som er på vei. Hvordan den kjører på rally-dekkene aner jeg ikke.
              Xray XT8e , Losi e-Muggy , Savage Flux HP , Vorza , Stampede 4x4 , losi Micro SCT , Losi micro crawler , G-made R1, Bully Crawler, MERV, Traxxas Rally, Caster F18T , Rustler VXL , DX3R.

              Comment


              • Originally posted by Zenox View Post
                Hvis motoren min kan dra mer enn max utladningsspenning på batteriet så vil spenningen på batteriet synke, som igjen gir deg dårligere effekt. Det er vel slik at et batteri med høyere C-rating kan oppleves raskere enn et med lavere c-rating.
                Er batteriet da ødelagt eller vil det bli fint igjen etter en oppladning?
                Så lenge det er strøm på batteriet så "stiger" spenningen igjen når du slipper gassen. Men igjen, lades det for hardt ut, så tar det fyr, og da hjelper det ikke å lade det igjen....

                Men for å være alvorlig, det vanligste for å ødelegge batterier er å kjøre de tomme; det er blitt snakket om dyre celler. Tar man godt vare på billige batterier, så skal de leve veldig lenge de også. Etter at jeg begynte å fly, har jeg lært veldig mye om batterier. Når vi flyr, så gjør vi aldri slik som vi gjør med bil; vi kjører batteriet helt tomt i bilen, helt til det begynner å gå dårlig. Det er IKKE bra, dyre eller billige celler, alle blir ødelagte om vi gjør slikt.
                I fly derimot, flyr man til man ikke tør mer, tar ned flyet, måler spenningen/strømmen og er den høy nok, så flyr man litt til. Under all flyging tar man tiden på hvor lenge man er oppe, så man vet til neste gang ca hvor lenge batteriet holder, og så gir man seg på den tiden uansett neste gang for å unngå å ødelegge noe.
                HPI Vorza Flux | HPI Savage X SS | HPI E-Firestorm | ParkZone BF-109G m/Turnigy 35-42D | Cessna 182 BL | JPower F/A-18 | Spektrum DX7se |

                Comment


                • Ok, ja da har jeg forstått det riktig som jeg også skrev til slutt så bør jo batteriet tåle max drag fra motor + litt til for å være på den sikre siden (for å utnytte effekten i motor helt ut og for å ikke risikere varmgang/brann).

                  Har lest at mamba monster 2200KV (som sitter i både savage flux og e-revo) kan dra opptil 300A (peak vel og merke, ikke kontinuerlig)

                  Med andre ord. 6500mAh og 150C er overkill til de grader uansett

                  Ser at Castle Creations selv sier at 5000mAh og 30-40C er nok (seff høyere mAh hvis ønske om lenger kjøretid, men dere ser tegningen).
                  |HPI Savage X med OS30VG(P) motor|HPI Savage Flux HP|HPI Vorza Flux HP|Hot Bodies D8 Hobao Hyper .21|

                  Comment


                  • Originally posted by Polardegos View Post
                    Når vi flyr, så gjør vi aldri slik som vi gjør med bil; vi kjører batteriet helt tomt i bilen, helt til det begynner å gå dårlig. Det er IKKE bra, dyre eller billige celler, alle blir ødelagte om vi gjør slikt.
                    Vi har jo LiPo cut off i bilene, så batteriene blir aldri helt tomme selv om bilen stopper
                    |HPI Savage X med OS30VG(P) motor|HPI Savage Flux HP|HPI Vorza Flux HP|Hot Bodies D8 Hobao Hyper .21|

                    Comment


                    • Nesten alt av RC som bruker LiPo har cutoff. Betyr ikke at den funker godt, eller kutter av tidlig nok. Standard cutoff er vel på 3.0V pr celle. Mange som flyr regner batteriet for å virkelig gå inn i en faresone om det faller under 3.5V... Og at det er ødelagt om det går under 3.2. Da kan du jo tenke deg om du har lyst til å stole blindt på cutoffen. (poenget med at flykara er så opptatt av batteriet, er at om det feiler, så har de jo bare en stein med vinger...)

                      RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.


                      Denne fyren har testa spenning kontra strøm. Om du ser nederst, så ser du at batteriet har bare 14% strøm igjen når det enda er så høyt som 3.67V.... Etter det stuper det rask, og om du bare gir gass når det er så lavt kan det jo ødelegges.

                      Jeg har nå kjøpt 5-cellers batterier til Vorzaen. Fra hobbyking. Jeg skal heller kjøre 3 minutter mindre, og få 50 ekstra ladinger fra de, enn å kjøre de til cutoffen, og så få potensiellt kortere levetid.
                      HPI Vorza Flux | HPI Savage X SS | HPI E-Firestorm | ParkZone BF-109G m/Turnigy 35-42D | Cessna 182 BL | JPower F/A-18 | Spektrum DX7se |

                      Comment


                      • Interessant poeng

                        Ja, med fly og heli så blir det jo en fordel om du stopper å fly før det stopper av seg selv, hehe

                        Pleier å sjekke cellene når jeg hiver dem på lading igjen etter at jeg har kjørt dem "tomme" og har ikke sett noen faretruende tall enda.
                        cutoff'en kan også justeres i esc'en mener jeg både på mamba monster og på den esc'en Vorza bruker, så her kan man jo gjerne sette en høyere verdi for når den skal kutte slik at man er mer sikker.
                        |HPI Savage X med OS30VG(P) motor|HPI Savage Flux HP|HPI Vorza Flux HP|Hot Bodies D8 Hobao Hyper .21|

                        Comment


                        • Hvis der e någen som vurdere og få seg ein skikkelige radio så vurdere eg å selge min. Se http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...ba-3PKS-selges
                          Stian Egelandsdal
                          1982 modell
                          HPI Baja 5B

                          Comment


                          • Kan du ikke programere regulatoren i Vorzaen? På Savagen var ikke cut-off satt på når jeg kjøpte den, programerte selv med castle-link. Tror jeg satt den til 3.6 volt.

                            Forresten, på en 4-5 år gammel kyosho nitro-asfalt bil av ukjent type, er det mulig å få tak i drivremmer som passer? Fikk 2 stk fra en svoger, driver og prøver å konvertere til børsteløst. For det meste var bilene i veldig god stand, bare ekstremt skitne, men de fleste beltene er herpa. Foreløpig ser det ut som om jeg blir nødt til å kjøre dem som bakhjulstrekk, men hvis det går ann å få tak i nye belter så er det jo bedre med 4wd. Vil feks HPI belter passe, eller er det sånn at de forskjellige produsentene bruker forskjellige dimensjoner?
                            Last edited by Kristobal; 13 December 2010, 15:41.
                            Xray XT8e , Losi e-Muggy , Savage Flux HP , Vorza , Stampede 4x4 , losi Micro SCT , Losi micro crawler , G-made R1, Bully Crawler, MERV, Traxxas Rally, Caster F18T , Rustler VXL , DX3R.

                            Comment


                            • Originally posted by Mr_Stian View Post
                              Hvis der e någen som vurdere og få seg ein skikkelige radio så vurdere eg å selge min. Se http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...ba-3PKS-selges
                              Radio????

                              så jo ut som noe man kan overstyre nasas rom stasjon med det der... hehe! trenger man master i ingeniør for å operere den der saken der eller følger det med ei dame som kan fortelle deg litt om kordan den virker? helst på svensk!
                              HB D8T AXE Rossie 25 * HB D8 Hara Edition 21 O.S. Speed * HB VE8 Tekin 2050kv * HPI Savage XL 5.9 * HPI Trophy 5.9 * HPI Savage XS FLUX * Har også diverse heli og fly, www.modellflynytt.no *
                              Futaba 4pk

                              Comment


                              • Originally posted by GrEmLiNgS View Post
                                Radio????

                                så jo ut som noe man kan overstyre nasas rom stasjon med det der... hehe! trenger man master i ingeniør for å operere den der saken der eller følger det med ei dame som kan fortelle deg litt om kordan den virker? helst på svensk!
                                Jeg hadde ingen peiling på hvordan den funket når jeg fikk den. Men er du over middels intressert i "duppedingser" så finner du lett ut av denne. Følger med en veldig grei bruksanvisning og. Det som er greit med den er at du kan styre alt du har. Om det er 2,4 ghz, 40 mhz eller 27 mhz. Alt fra mini-z te bajaen!
                                Stian Egelandsdal
                                1982 modell
                                HPI Baja 5B

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X