Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Roy Bråten
    Hva er problemet med å kjøre med de billigste hjula i en billigklasse??????
    ( Påstand : alle har gummihjul ????????? )
    Bortsett fra at ingen HAR de billigste hjula? Og at de billigste hjula som er å få tak i, må man ha noen for å dreie? og at de billigste hjula slites fortere enn du kan si Tamiya M-chassis?

Jeg synes skum både er en billig og artig løsning. Helt til du regner på hvor mange sett du kaster bort, og hvor store forskjellene i klassen risikerer å bli. Du vil vel som jeg, ha jevnest mulig racing?

Og hva skjer nå, hvis du eller noen andre arver en 19 turn og finner ut at det funker? Jeg fant ut at batteriene mine ikke duger, skal det være nødvendig å kjøpe dyre NiMh pakker fordi noen slår på stortromma?

Dette er noen av grunnene til at jeg prøvde å få til skrevne regler i høst. Noen som var lette å forstå, lette og lese. Nå er det endeløse spørsmål om hva som er lov og ikke. Og faktisk, vi har ikke et regelverk. I prinsippet er alt lov. skal det være slik?

Jeg mener ikke at dette burde bli en forbundsklasse med en regelbok tredd nedover huene deres. Men det trengs jo heller ikke?

Hadde ikke et enkelt A4 ark med noen regler vært greit?

Slik f.eks?

--------------------------------------------------------

"M" Chassis

Biler:
    Alle Tamiya M-Chassis er lov, dvs. M01, M02, M03, M04 og alle variasjoner av disse.

Optiondeler:
    Kulelager, oljedempere og fjærer er fritt. Differensialen må være original drevdiff.
    Forsterkende deler som aluminiumspindler, bærearmer og lignende er tillatt.

Dekk:

Skum ikke tillatt, touringhjul ikke tillatt, ellers fritt.

Motor:

Kun blank 540!

Modifikasjoner:

Skjæring eller modifisering som endrer bilens originale hjulopphengsgeometri er ikke tillatt.

Flytting av servo på den gamle M02-L kan godtas, hvis dette er gjort skikkelig.
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

Comment

• Hvis de reglene hadde vært standar og alle hadde fulgt dem, trur jeg at mange ville blitt fornøyd (der i blandt jeg).
      sigpic

Comment

• Litt rart å forby skumdekk da dette er det billigste og enkleste alternativet. 4 dekk ferdiglimt på felg til ca. 50kr. Gummihjul er langt dyrere og her er det også mange forskjellige typer å velge mellom. s-grip, m-grip ,standard, små standard, hpi har noen dekk og sikkert fler. Også finnes det mange typer med innlegg. Så for å få det mest mulig likt er det vel heller gummihjul man burde forby..

Ikke at jeg vil at vi skal forby en masse ting i denne klassen. Syntes at drevdiff og 540 motor er de reglene vi trenger.

Nå har vel jeg kjøpt nesten alle option man får til m-chassis og dette kosta vel ca det samme som et sett med s-grip med innlegg og felger hadde kosta i den lokale hobbybutikken. Og dette er ikke deler som gjør bilen noe raskere. Så jeg ser ikke akkurat noen stor fare for at mini klassen skal ta av og bli kjempe dyr, eneste er vel hvis vi blir tvunget til å kjøre med gummihjul...

Men er jo veldig dumt å avklare dette på førermøte før løpet, så man må eventuelt bruke alle tidskvalene på å justere bilen for gummihjul. Dessuten gidder jeg ikke å dra å kjøpe en masse gummihjul til hundrevis av kroner hvis vi ikke skal bruke dem alikevel.

(hater å lime dekk.. )
        Jeppe Johannessen, 1981

Comment

• Halla

Er enig i de reglene der, foruten det med kulediffen! Hvis folk vil bruke kulediff - så la nå de gjøre det. Før noen skriker om at det er så dyrt med kulediffen, så er det tull. Folk bestiller tingtang ifra RC Mart HELE tiden, og der koster TAMIYA orginal kulediffen 17.90$, altså 120kr!!!

Kjøpte meg M-chassis for å ha det morro med gutta, ikke for å få restriksjoner opp og ned i mente. Jeg slutta å kjøre Touring nettopp pga alle de jævla meningsløse regla som ble tredd over hue på meg. Kom for eksemple på løp trening med nytt karrosseri og fikk beskjed om, den kan du ikke kjøre med - den er jo bare to-dørs, og har sota ruter!"!!!!!????!!!!! HALLO, om jeg vil sote rutene på MODELLBILEN min, så skal pokker ikke folk bry seg med det.

Sorry men, dette er faktisk modellbiler vi snakker om,. ja - skum Versus gummi - den ser jeg. blank 540, den ser jeg også. Men om folk vil kjøpe TAMIYA orginal deler som er laga spesielt for M-chassis - det får da det være opptil hver enkelt person mener nå jeg. Kulediffen vil ikke gjøre bilen SÅ mye bedre, dessuten hører jeg at den går istykker jevnlig, så hva er problemet? Kanskje man vinner et løp nettopp fordi han foran gikk ut pga at kulediffen røk under finalen? Hmm? Hmm?? Nemlig, alt som glittrer er ikke nødvendigvis gull! Jeg vil si at "triksing" med std drev-diffen er MER option en å faktisk bruke en urørt orginal kulediff.

Mener ikke bitche så mye med det her, men er jævlig lei alle idiot-regler og Norske SÆR-regler mht til EFRA for eksempel.

La oss finne noen basic regler som ikke bare blir jall! Reglene ovenfor virker jo forsovet greie foruten det med diffen som sagt.

My 2 cent's
          Ronny Arnesen
          Official Agama/Nemo * Beta Factory Driver

Agama Evo 8 * Bullitt Engines * Beta Tires * Nemo-Racing * Neo-buggy * Futaba * Savox *RC-Land.no

Comment

• Hei!

De reglene som Martin skrev syns jeg er ganske bra... Evt. Karosseri regler også?
            Vet det finnes både Merce og Mitsubishi å få til M03.
            By the way:
            Fikk pakka fra HK i dag, og nå er bilen ferdig bygd! Driver å lakker litt av hvert nå....
            Da håper jeg at det er mange som kommer på Søndag!!!

Fabiz
            Smallsize Hobbyland A/S
            Team Losi : Spektrum

Comment

• kule diff gjør bilen så mye bedre og de som ikke bestiller på nett veit jo at det ikke koster 120kr i norge og det veit vel du også som jobber i en hobby sjappe og reglene martin nevner er jo de vi kjørte etter før han faktisk begynte og kjøre mini igjen men det hadde vel gått han hus forbi tenker jeg . men gummi dekk er konge det de slites ikke så mye heller og da det ikke er alle som kjører skummiser så er vel gummi greit da dette har jo virka før i alle fall og bruker du to komplette sett med gummi i løpet av vinter så er vel det den samme prisen du må betale for skumdekk da og igjen alle kjøper ikke på nett av forskjellige grunner så det med pris er ikke så relevant da. men det koster vel 140 kr eller noe for touring hjul og dreier du dem ned til 60-56 mm så er det jo det samme som de du kjøper som er midt på 5o tallet et sted ..... men det er jo ikke første gangen dette diskuteres og sikkert ikke siste så lykke til på søndag og se opp for en grønn mini han er sikkert en gamel feit faen som er ute etter hjørnet ditt .. ja deg ja du der :P
              Have no Fear FAT man is here
              (57modell)

Comment

• Fler som skal ha Grønn mini på Søndag....
                Oooooopppppsssss....

Lys eller mørk... :P

Fabiz
                Smallsize Hobbyland A/S

Comment

• Hehe... dette blir nok morro utover
                  Men seriøst:

Sitter faktisk selv å vurdere M-chassi da jeg ikke har noen touring bil.
                  Det er av flere grunder jeg ikke tar nå.
                  Men, nå virker det jo som faktisk M-chassi også har blitt litt "utstyr fiksert".
                  Da synes jeg litt av gleden blir borte.
                  Har drevet å sett på bilene på Furuseth, og må si jeg synes det ser bra ut med skum.
                  Er også egentlig enig med Ronny om at seriepruduserte Tamiya deler burde være lov.
                  Eneste som er litt dumt(for meg selv og andre som er under1 er at vi ikke kan bestille fra utlandet.
                  Jeg bestiller jeg, sikkert mange andre også, men ikke så lett da mann trenger hjelp av foreldre eller lignende.
                  Og klart Tamiya deler er vel ikke direkte billig i Norge.
                  Derfor litt dumt igjen med alle serieproduserete deler er lov.
                  Satt her å tenkte på en ting, ikke at jeg har kjørt mye M-chassi osv...
                  Men, for å holde kostnadene litt nede hva med å kanskje sette en limit på anntall mAh?
                  For å holde prisen på pakkene litt nede?

My 13500 cent.
                  PS: dette kommer fra en dust som ikke kjører M-chassi
                  Oslo Modellbilklubb
                  Xray T2 / Xray M18 / Mini-Z MR02 / Micro-T / Anderson MB-4 / AX10 / CR01 / Honey Bee FP

Comment

• får legge inn en mening jeg og da.. synes det er kult at det er en billig klasse det går ann og konkurere i. men syns og huske i høst her at halve stasen var at man nesten kunne sette orginal bilen på banen og kjøre løp og ha mulighet til a finale. det eneste man egentli trengte var og senke den litt enten ved og ordne litt på friksjons demperne eller kjøpe olje dempere. men syns det begynner og ta ltt av nå
                    Morten Randen 1984 modell.
                    www.lanekassen.no

Comment

• det eneste vi oppnår med å sette en masse regler er vel at de som har mest erfaring bøyer og bender dem til sin fordel uansett.

Skum eller gummi? tja det er et åpent spørsmål gitt
                      skumhjul er nok billlige i innkjøp men de slites jo mye fortere en gummi hjul så jeg tviler på at vi sparer så mye på å bruke dem.

Problemet med alle klassene vi har i dag er at noe på død å liv skal være råest i gata samme pokker.
                      hadde vi klart å lage en klasse hvor alle var enige om at slik skulle det være å dette holder vi oss til ja da hadde ting vært mye enklere. men nå har det seg sånn at ingen Normann med respekt for seg selv kan være noe dårligere en naboen så det er klart at ballen vil rulle ustanselig.

Som RS så klokt sa det lag en Modified klasse for de som skal å må prøve ut for å bli aller best og som også er villig til å sette i gang et utstyrs hysteri som alle må være med på for å kunne henge med i løypa.
                      jeg formin del trenger mer kjør trening for å henge med å det koster ikek stort men man må ha tid til å reis eå trene.

dyre option deler koster penger.
                      å det morsomst av alt er jo at man ikke trenger en masse option for å få en M-chassis til å funke. selv om noen tror det. det holder med kuel lager ,olej dempere og et fjærsett for min del må bar e fiunne ret kombinasjon foran og bak.
                      A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                      alt under 1200 cc er en startmotor.
                      R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

Comment

• veeeldi enig med jan-ivar.. men håper ikke den forsvinner da
                        Morten Randen 1984 modell.
                        www.lanekassen.no

Comment

• @ Jeppe: Når det ble bestilt 84 sett(!!!) kostet de fremdeles 65 kr. Problemet med skumhjul er ikke holdbarheten, etter flere dagers kjøring er de fremdeles bra. Problemet er størrelsen, her detter man av lasset på fart fordi hjulene blir mindre.

@Ronny: Sorry, men nå skyter du i løse lufta. Problemet er at folk låser differ med mye triksing, og det har ekstremt mye å si på framfarten, men bilene mister fort litt sjarm og kjøreegenskaper... Og hvis kulediffen ikke gjør bilen særlig bedre, og går istykker jevnlig, hvorfor i huleste er det noen vits i å oppfordre til å bruke den/tillate den?

@Arild: Alle regelforslagene har så og si vært troe kopier av det vi kjørte før, jeg kjørte klassen i 2 år før jeg hoppet på touringvogna, remember??

Det hadde bare vært så mye enklere om vi hadde det fastsatt som ovenfor, så hadde det vært litt mindre rom for diskusjon. Noen vil alltid bende reglene litt, men det får de nå bare gjøre. Jeg kjører standard diff, usmørte plastforinger bak i steden for lagre, og gummihjul. OG FWD!!!!

Gummihjulene er holdbare, og selv de som følger med funker fint.

Men vi kan jo lage en poll, hvem liker reglementet ovenfor, og hvem ikke? Noe særlig enklere og lettlest enn det blir det nesten ikke.
                          Martin Sørlie - 1985
                          TLR - Absima - Spektrum
                          Darkspeed Racing
                          www.teamsmallsize.com

Comment

• lag en hva du enn kalte det .du faen meg like ustabil som en gamel tjernobyl reaktor da hvis det ikke hadde vært for alt peset du blandt annet var med og dra opp i m04 saken så hadde det ikke vært noe problem da på løpet i rakkestad kjørte alle med fwd gummi hjul noen med friksjons dempere og noen med olje dempere det går like fort ,det er den som styre den jævla bilen som bestemer Roy b var TQ med bil rett ut av esken det vill si friksjons dempere orginal hjul uten innlegg men med en del kjøre erfaring da . men lykke til med allle smarte førsøk på og lage regler reglen var der på første løpet og de er de samme som dere peser så jævelig om. men det ikke alt som trenger og skrives ned før de intelektuele begyner og blande seg for da blir det altid trøbbel for de kan liksom ikke føølge de uskrevne dette mine 50cent's og ha en jævlig natt(dag)videre :P
                            Have no Fear FAT man is here
                            (57modell)

Comment

• Man detter ikke av lasset selvom hjulene er litt slitt, det er bare bilen din som går dårlig rett fram martin.. Når det er løp er det jo bare å sette på nye forhjul hvis man absolutt trenger max toppfart. Skumhjula holder lenge..

Å begrense mAh på batteripakkene blir jo ikke helt bra. Hva skal de som allerede har kjøpt batterier som havner over denne grensa gjøre, kaste de i søpla da eller?

Kan vi ikke drite i alt dette regleltullet. Var det ikke meningen at dette skulle være en "kjør med det du har" klasse?

Uansett er det jo ikke noe særlig bra å avgjøre dette rett før et løp. Blir jo bare en masse usikkerhet og surr. Vi bør vel følge det som OMK har opplyst om før løpet:

1:10 M-chassie vil være eneste klasse som ikke arrangerers etter NC opplegg, men klassen har sitte eget regelverk som alle er kjent med etter hva jeg forstår. Eneste jeg ønsker å opplyse om i forkant er at FOAM dekk ER tillatt i M-chassie.
                              Jeppe Johannessen, 1981

Comment

• Hei!

Nå har jeg bygd opp min M03.
                                Jeg brukte totalt 3Timer på bilen og 2 på karosset.
                                Jeg syns at alle serieproduserte deler skal være tillatt. Det med dekk syns jeg at Express Skum burde være tillatt i tillegg til Tamiya-dekk beregnet på M-Chassis

Gleder meg til Søndag!

Fabiz
                                Smallsize Hobbyland A/S

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X