Announcement

Collapse
No announcement yet.

TOPIC FOR PRATESYKE MODELLBÅTFØRERE !

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken båt har lavest tyngdepunkt?

    Når man bygger båt er tyngdepunktet (cg) en faktor man må tenke på.
    I dette spørsmålet er det sideveis tyngdepunk jeg spør om, ikke lengderetningen.

    Her er det to eksempler på plassering av fuel-tank.
    Båt # 1 har en tank i midten.
    Båt # 2 har to tanker.

    Hvem av disse to båtene har lavest tyngdepunkt?
    Hva tror dere?

    (Ikke bry dere om den blå og grønne bakgrunnen.)
    Attached Files
    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
    sigpic
    For n'te gang Sofus, trykk F5...

    Comment


    • Sagt på en litt annen måte; hvem balanserer best på "kjølen"?
      Ser poenget ditt her, men litt senere i tråden skal jeg komme med noen reelle facts om teorien din. Først skal jeg ha litt moro av å se hva andre mener.
      I`m BACK!

      Comment


      • I den ene setningen skriver du "sideveis tyngdepunk" og så til slutt skriver du "lavest tyngdepunkt". Får ikke dette til å stemme. Hva er det du egentlig mener?
        Det er tre tyngdepunkt som er av interesse, lengderetning, sideveis og vertikalt. Sideveis har man vel ikke akkurat vektlagt så veldig mye, det blir mer på gefylen.
        Eirik Engevik (1972)
        www.etracingteam.com | www.srcbk.org

        Comment


        • Med sideveis tyngdepunkt mener jeg: Hvordan den ballanserer på kjølen.
          (I lengderetningen pleier vi legge tyngdepunktet 30-33% fra hekken. Flytter du tyngdepunktet for langt bak flipper/steiler båten.)

          En hydro har normalt lavere tyngdepunkt enn en mono. Sideveis tyngdepunkt avgjør om du velter i første sving eller ikke.

          Husker du hva som skjedde med Wasa-skipet? Her er er sitat fra Wikipedia:
          «Vasa» var basert på et skip med ett kanondekk, med sitt ekstra kanondekk fikk skipet et høyere tyngdepunkt (metasenter). At de nedre kanonportene var åpne bidro til katastrofen. Mer ballast i bunnen ville bidratt til å senke tyngdepunktet; den avbrutte stabilitetstesten var en indikasjon på at noe var galt med skipet og at hun ikke var sjødyktig. Etter «Vasa» ble det bygget linjeskip med både to og tre kanondekk, så det ekstra kanondekket i seg selv var ikke den avgjørende faktor.
          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
          sigpic
          For n'te gang Sofus, trykk F5...

          Comment


          • Så hva tror dere gutter? Legg inn din stemme.

            ...eller post din teori.
            I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
            sigpic
            For n'te gang Sofus, trykk F5...

            Comment


            • Seilbåt gutter ??????
              Trond Nilsen
              www.nilsenracing.no
              www.noddv180.no

              Comment


              • Originally posted by harald1966 View Post
                Med sideveis tyngdepunkt mener jeg: Hvordan den ballanserer på kjølen.
                (I lengderetningen pleier vi legge tyngdepunktet 30-33% fra hekken. Flytter du tyngdepunktet for langt bak flipper/steiler båten.)

                En hydro har normalt lavere tyngdepunkt enn en mono. Sideveis tyngdepunkt avgjør om du velter i første sving eller ikke.

                Husker du hva som skjedde med Wasa-skipet? Her er er sitat fra Wikipedia:
                «Vasa» var basert på et skip med ett kanondekk, med sitt ekstra kanondekk fikk skipet et høyere tyngdepunkt (metasenter). At de nedre kanonportene var åpne bidro til katastrofen. Mer ballast i bunnen ville bidratt til å senke tyngdepunktet; den avbrutte stabilitetstesten var en indikasjon på at noe var galt med skipet og at hun ikke var sjødyktig. Etter «Vasa» ble det bygget linjeskip med både to og tre kanondekk, så det ekstra kanondekket i seg selv var ikke den avgjørende faktor.
                Har du tenkt å ha kanoner ombord, får da være grenser for hvordan man skal møte konkurentene
                Last edited by jokko; 23 January 2010, 18:36.
                Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                Comment


                • Konsentrer deg om tyngdepunktet Jokko.Ikke bli forvirret.
                  Hva tror du?
                  I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                  sigpic
                  For n'te gang Sofus, trykk F5...

                  Comment


                  • Er det ingen som tør stemme?

                    De fleste båtførere har vel litt teknisk innsikt?
                    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                    sigpic
                    For n'te gang Sofus, trykk F5...

                    Comment


                    • Vel. Jeg vi si at båten til venstre har tyngdepunktet plassert lavere i båten en den til høyre.
                      Personlig så foretrekker jeg en tankløsning med en kombinasjon av de to.
                      Enkelt å håndtere mht. fylling og med en forbedret stabilitet
                      Båt til høyre funker fint hvis du bruker 2 fuelbags da disse tømmes temmelig likt.
                      Bygger O-35 båt.
                      Ellers seriøst ute av tellinga.

                      Comment


                      • Jeg ser at Johnny og Rudi mener at det er ett-fett...
                        Kan dere begrunne hvorfor?
                        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                        sigpic
                        For n'te gang Sofus, trykk F5...

                        Comment


                        • Originally posted by harald1966 View Post
                          Konsentrer deg om tyngdepunktet Jokko.Ikke bli forvirret.
                          Hva tror du?
                          Jeg skjønner ikke helt hva denne gamle Wasa seilskuta har med dette å gjøre, vi seiler da heldigvis ikke med slike, selv om min olderfar var seilskuteskipper. I alle båter jeg har sett og vært ombord i, har det vært om å gjøre å ha tyngdepunktet lavest mulig, det er jo bare å se på seilbåter mm. Jeg har stort sett også utstyrt kroppen min på samme måten, den er kort, og jeg har plassert det meste av balasten, lavest mulig
                          Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                          Comment


                          • Du bruker altså store skonummer?

                            Her kommer forklaringen:
                            Answers is the place to go to get the answers you need and to ask the questions you want
                            I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                            sigpic
                            For n'te gang Sofus, trykk F5...

                            Comment


                            • Originally posted by harald1966 View Post
                              Du bruker altså store skonummer?

                              Her kommer forklaringen:
                              http://www.answers.com/topic/center-of-gravity
                              Nei, str. 42, men laaaaage boksebelter
                              Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                              Comment


                              • Du får gå i gang Harald å regne ut stabiliteten til de to tilfellene. Trenger du programvare har jeg det på jobben. Wasa må jo ellers være et klassisk eksempel på negativ GM.
                                Eirik Engevik (1972)
                                www.etracingteam.com | www.srcbk.org

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X