Announcement

Collapse
No announcement yet.

TOPIC FOR PRATESYKE MODELLBÅTFØRERE !

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eirik, gidder du ta en kjapp beregning på jobben?

    Man må sette opp en kalkyle for å beregne dette. Det er ikke nødvendigvis noe man kan se med det blotte øye, siden cg i de to eksemplene vil ligge temmelig nær hverandre.
    Jeg har en teori, men venter litt med den.

    Når det gjelder knekkebrødskipet hadde de en metode for å sjekke stabiliteten. De fylte dekket med folk som løp samlet fra side til side. Sjekken måtte avbrytes for skipet holdt på å velte.
    Knugen hadde dårlig tid og gav beskjed om at skipet skulle dra likevel.
    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
    sigpic
    For n'te gang Sofus, trykk F5...

    Comment


    • Originally posted by harald1966 View Post
      Eirik, gidder du ta en kjapp beregning på jobben?

      Man må sette opp en kalkyle for å beregne dette. Det er ikke nødvendigvis noe man kan se med det blotte øye, siden cg i de to eksemplene vil ligge temmelig nær hverandre.
      Jeg har en teori, men venter litt med den.

      Når det gjelder knekkebrødskipet hadde de en metode for å sjekke stabiliteten. De fylte dekket med folk som løp samlet fra side til side. Sjekken måtte avbrytes for skipet holdt på å velte.
      Knugen hadde dårlig tid og gav beskjed om at skipet skulle dra likevel.
      .......og Wasa skuta " gikk ned med man og mus ", skal jeg ha mus ombord, så får det bli i lugaren

      Hvis dere skal ha en løsning på denne oppgaven tror muligens jeg at dere kan finne hjelp hos SINTEF i Trondheim eller hos DET NORSKE VERITAS, tror de har regnet ut slike ting, noen ganger før
      Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

      Comment


      • Er det virkelig ingen som vil stemme på alternativ 2?
        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
        sigpic
        For n'te gang Sofus, trykk F5...

        Comment


        • Sorry Harald, har dessverre ikke tid til det.
          Med de to oppsettene du har tegnet bør du ikke være redd for at båten skal velte i svingen pga. tankoppsettet. Skal du få det til må du nok plassere tankene en del høyere i båten.
          Eirik Engevik (1972)
          www.etracingteam.com | www.srcbk.org

          Comment


          • Veeeldig off topic!!!!!!!!!!!!!!

            Spør her jeg siden jeg er usikker på hvor mange av båtgjengen som leser ønskes kjøpt tråden.
            Er klar over at dette er et long shot, men er det noen som har en FE cowling til Delta Force Sniper som de kan selge meg?

            Har spurt om det samme over dammen uten respons så langt.
            Ja og Jørn har også prøvd å få DF til å sende en.
            Anbjørn
            Bygger O-35 båt.
            Ellers seriøst ute av tellinga.

            Comment


            • Loong shoot, men har hatt fin dialog med denne sjappa, kan jo høre....

              GRガレージ青森のeスポーツチーム、始動。
              Last edited by OZZY; 28 January 2010, 23:46.
              sigpic
              http://www.kyosho.no/

              Comment


              • Takk for tipset
                Jeg sendte dem en mail så får vi se.
                Bygger O-35 båt.
                Ellers seriøst ute av tellinga.

                Comment


                • Det er tydeligvis delte meninger om dette temaet, selv om flertallet har mest tro på en tank i midten.
                  Svaret er ikke utregnet ennå, men det nærmer seg...
                  I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                  sigpic
                  For n'te gang Sofus, trykk F5...

                  Comment


                  • Båt nr 1 har jo lavest tyngde punkt.. med båt nummer 2 vill nok være mere stabil.
                    Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                    Comment


                    • Originally posted by Simen Gjørstad View Post
                      Båt nr 1 har jo lavest tyngde punkt.. med båt nummer 2 vill nok være mere stabil.
                      Ut i fra tegningen til Harald ser det slik ut ja at båt en har lavest CG, spørsmålet er vel om tegningen er riktig

                      Uansett tror jeg det betyr nix og nada om du har tanken i midten eller på siden. Grunnen til at noen legger tankene på side er jo for å få tankene rundt CG i lengderetning ...
                      Eirik Engevik (1972)
                      www.etracingteam.com | www.srcbk.org

                      Comment


                      • Hvis du skal ballansere over en bekk på en trestamme, hva gjør du med med armene for å forbedre ballansen og hvorfor? Er det forskjell mellom stabilitet og cg?
                        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                        sigpic
                        For n'te gang Sofus, trykk F5...

                        Comment


                        • Greit nok det, men det er jo ikke akkurat mange cm du tjener på å flytte tanken til sidene heller. På generelt grunnlag vil du ved å plasserer CG for høyt få dårligere stabilitet. Du ønsker bl.a. ikke et tyngdepunktet som er så høyt at du får negativ GM. Plasserer du tyngdepunktet for lavt vil du få altfor stabil båt og lite responsiv på bevegelser. Men, som sagt tidligere, tror neppe dette er noen big deal for de båtene vi kjører med. Det blir på teori planet.
                          Eirik Engevik (1972)
                          www.etracingteam.com | www.srcbk.org

                          Comment


                          • Enig Eirik, dette er mest tørrprat og teori for å få dagene til å gå. Jeg er lei av vinter og "Cabin fever"!

                            I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                            sigpic
                            For n'te gang Sofus, trykk F5...

                            Comment


                            • Hvordan går det med FE skuta di Anbjørn?
                              Fikk du no fart pån før isen la seg?
                              Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                              Comment


                              • Originally posted by Simen Gjørstad View Post
                                Hvordan går det med FE skuta di Anbjørn?
                                Fikk du no fart pån før isen la seg?
                                Nope. Alt tar lang tid her, som normalt
                                I tillegg så har det vært litt problematisk å få tak i den riktige cowlingen.
                                Man får håpe båten er klar til våren.
                                Bygger O-35 båt.
                                Ellers seriøst ute av tellinga.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X