Announcement

Collapse
No announcement yet.

Large Scale skravletråd v2.0

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Powerslave View Post
    Thanks.
    Det var en litt annen framgangsmåte enn jeg valgte
    Selv om resultatet blir engrish så skjønner du ihvertfall hva du skal gjøre.
    sigpic
    If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
    If you put men on a planet without science, they will believe in God.

    Comment


    • Jaaaaa Masse OLJE !!!

      Monterte orginal potta i dag etter at jeg smeltet "effektpotta" var på det lokale sandtaket og testet nå nettopp og jeg må si at jeg ble inponert.
      Den gikk jo ganske greit med "paddels" å det hele, litt mørkere lyd var det og ikke samme topp fart men "gromt" fresa oppover sand siden som før.
      Blir kjøring alikevell i morgen da selv om jeg mista gnisten når jeg fyran på veranden, kunne like gjerne vært gressklipper`n.
      Attached Files
      sigpicSavageX4,6 T-REX 500 DX7
      T-REX 600 N PRO GY401 "Super Chipmunk 120"

      Comment


      • Hmm meg i gjenn ! *s*

        Sitter med 2 flasker demper olje, en er 5wt (B) og en er 40wt (F) skal jeg få noe nytte av de så må jeg blande de.
        Kan jeg gjøre det, vil oljen skille seg ?

        Hørte noe om at det ikke er lurt og blande opp 2T olje og bensin for og ha det stående klart til bruk, grunnen til dette var vist at 2T oljen mistet effekten etter en periode i bensinen.
        Er dette tillfelle ? må jeg kaste 5L på peisen og kjøpe ny ?
        sigpicSavageX4,6 T-REX 500 DX7
        T-REX 600 N PRO GY401 "Super Chipmunk 120"

        Comment


        • Det kan ihvertfal stå noen måneder før oljen skiller seg ut. En blanding som har stått i et år ville jeg ikke brukt.
          sigpic
          Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

          Comment


          • Originally posted by Flyer5 View Post
            Sitter med 2 flasker demper olje, en er 5wt (B) og en er 40wt (F) skal jeg få noe nytte av de så må jeg blande de.
            Kan jeg gjøre det, vil oljen skille seg ?

            Hørte noe om at det ikke er lurt og blande opp 2T olje og bensin for og ha det stående klart til bruk, grunnen til dette var vist at 2T oljen mistet effekten etter en periode i bensinen.
            Er dette tillfelle ? må jeg kaste 5L på peisen og kjøpe ny ?
            1 - Oljen i demperne vil skille seg når de er av ulik viskositet\vekt (ene olja veier mer enn den andre). Samme prinsippet som at bensin vil flyte som et lag over vannet om du søler mens du tanker en påhenger. Men de vil blande seg rundt i demperen så fort det blir bevegelse. Jeg hadde en skvett demperolje til overs når jeg skulle fylle på de nye demperne men det var litt for lite. Så jeg fylte ca 75% med demperolje og resten hydraulikkolje. Og jeg er ganske fornøyd med seigheten i demperne.

            2 - Jeg har hørt at totaktsolja vil bli forringet eller miste sin smørende egenskap etter for lang tid blandet med bensinen. Men skal visst være flere måneder før olja har forringet seg.
            Jeg blander 3dl på en 7,5l kanne som står i en måned eller to før jeg fyller på igjen. Merker ingen problemer med det. For å være på den sikre siden så liker jeg ikke kjøre med for gammel blanding. Best å være føre var. Og så er jo ikke 80 - 90 kr noe særlig stor utgift om jeg føler at jeg må tømme ut gammel blanding og fylle på ny.

            Jeg har 3 liter 95 oktan blandet med 4% olje som bare kan hentes. Førstemann til mølla. Jeg vil bli kvitt det. Hell det på bålet, på 1:1 bilen, på FG'en etc. Denne blandinga er litt under et år gammel. Kan sikkert være fin bensin å bruke til å daukjøre en motor som skal byttes ut.
            sigpic
            If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
            If you put men on a planet without science, they will believe in God.

            Comment


            • Originally posted by Flyer5 View Post
              Hørte noe om at det ikke er lurt og blande opp 2T olje og bensin for og ha det stående klart til bruk, grunnen til dette var vist at 2T oljen mistet effekten etter en periode i bensinen.
              Er dette tillfelle ? må jeg kaste 5L på peisen og kjøpe ny ?
              hehe jeg som sa det;P
              Hørte det av en "læreren" som kom med 100vis av tips når jeg nok nmf kjøre-banelisens motocross for leeenge siden.

              Jeg bruker 10l kanne jeg kommer sikkert til å drive av med den en god stund uten at jeg bekymrer meg over det..
              Men sikkert noen her som kan fortelle litt mere om dette.



              Det jeg lurer på er at motoren min stagger litt når jeg gir halv gass kan ikke huske at den gjorde det den første turen min men etter jeg har rota med forgasser så ern ikke helt bra.. Hvordan kan man vite at forholdet mellom h og l justerings skruene er perfekt?
              Uansett skal kjøre litt i morgen så da får jeg prøve å justere men hvis noen har tips er det bra.


              edit: mange svar allerede mens jeg skrev innlegget
              Last edited by petterPan; 11 May 2008, 23:33.

              Comment


              • Originally posted by type0 View Post
                1 - Oljen i demperne vil skille seg når de er av ulik viskositetvekt (ene olja veier mer enn den andre). Samme prinsippet som at bensin vil flyte som et lag over vannet om du søler mens du tanker en påhenger. Men de vil blande seg rundt i demperen så fort det blir bevegelse. Jeg hadde en skvett demperolje til overs når jeg skulle fylle på de nye demperne men det var litt for lite. Så jeg fylte ca 75% med demperolje og resten hydraulikkolje. Og jeg er ganske fornøyd med seigheten i demperne.
                Dette stemmer ikke........ så lenge oljen er fra samme produsent, og er av samme type, har det absolutt ingen betydning om du blander/mikser til krampa tar deg...oljen skiller seg overhodet ikke om den står urørt for resten av livet....

                Eks;
                sigpic
                Tlf 4691 0501

                Comment


                • Originally posted by Lathly View Post
                  Det kan ihvertfal stå noen måneder før oljen skiller seg ut. En blanding som har stått i et år ville jeg ikke brukt.
                  Uhm, glemte å spesifisere at det var olje og bensin blandingen jeg mente her. Ikke demperolje.
                  sigpic
                  Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

                  Comment


                  • Originally posted by Egon View Post
                    Dette stemmer ikke........ så lenge oljen er fra samme produsent, og er av samme type, har det absolutt ingen betydning om du blander/mikser til krampa tar deg...oljen skiller seg overhodet ikke om den står urørt for resten av livet....

                    Eks;
                    http://www.rc-racing.no/index.php?ta...oduct_id=32693
                    Her var det vel snakk om oljer av forskjellig type og ikke av samme type og produsent. De fysiske lovene gjelder uansett

                    Edit: Da mener jeg kun når det er vektforskjell mellom oljene.
                    Last edited by Motörhead; 12 May 2008, 01:13.
                    sigpic
                    If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                    If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                    Comment


                    • Bensin skal ikek lagres for lenge. de fførste tilsettningene som forsvinner først.

                      har ofte fått meg on god latter om våren når kompisa tar frem den gamle amrikken som ble parlkert høsten før med fulltank og som gikk som ei klokke.
                      når våren kommer å første kjøreturen skal tas er man plaga som pokker av tenningsbank.

                      benisn bør ikke lagres over 3 mnd da kan den kastes. det samme gjelder om man har blandet i to takts olje.
                      vet ikke hvor mange ganger vi fikk i båt motorer om våren som ikke gikk. kunden hadde altid få starta den før den ble satt bort på høsten.
                      felles for alle var at de hadde gammel bensin på tanken.
                      A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                      alt under 1200 cc er en startmotor.
                      R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                      Comment


                      • Her var det vel snakk om oljer av forskjellig type og ikke av samme type og produsent. De fysiske lovene gjelder uansett

                        Edit: Da mener jeg kun når det er vektforskjell mellom oljene.
                        Hvilke fysiske lover er det du tenker på? Ifølge Bingham Law er det ingen ting som tyder på at to oljer av forskjellig egenvekt og viskositet ikke kan blandes.

                        Selvfølgelig kan man blande to oljer av samme type og sitte igjen med en olje som ikke skiller seg. Regnestykket er enkelt.
                        V=volum SG=veskens egenvekt
                        (V1 X SG1) + (V2 X SG2) delt på V1 + V2 gir deg blandet veskes egenvekt
                        sigpic
                        HPI Baja/Race Porta 30,5/Dominator/Elcon/Spektrum

                        Comment


                        • Originally posted by goddamnswede View Post
                          Hvilke fysiske lover er det du tenker på? Ifølge Bingham Law er det ingen ting som tyder på at to oljer av forskjellig egenvekt og viskositet ikke kan blandes.

                          Selvfølgelig kan man blande to oljer av samme type og sitte igjen med en olje som ikke skiller seg. Regnestykket er enkelt.
                          V=volum SG=veskens egenvekt
                          (V1 X SG1) + (V2 X SG2) delt på V1 + V2 gir deg blandet veskes egenvekt
                          Ok. Men dette forutsetter vel at oljene er nært kjemisk beslektet? Jeg har alltid trodd at oljer av ulik type ikke vil homogenisere seg. For eksempel slike glassrammer som pleier å være kontorpynt der to oljer av ulik farge flyter oppå hverandre mens ramma tipper frem og tilbake. Jeg vet ihvertfall at totaktsolje og hydraulikkolje ikke vil homogenisere seg (sitter med en flaske med disse to foran meg nå og har ikke blandet seg med hverandre i den lange tiden den har stått til pynt).
                          sigpic
                          If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                          If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                          Comment


                          • Selvfølgelig kan man blande to oljer av samme type og sitte igjen med en olje som ikke skiller seg.
                            Ofte kan det være nødvendig med mekanisk blanding før en oljeblanding blir homogen, om oljene da er kompatible vil blandingen være stabil.
                            sigpic
                            HPI Baja/Race Porta 30,5/Dominator/Elcon/Spektrum

                            Comment


                            • Originally posted by goddamnswede View Post
                              Ofte kan det være nødvendig med mekanisk blanding før en oljeblanding blir homogen, om oljene da er kompatible vil blandingen være stabil.
                              Ok. Blir vel samme prinsippet som at sirup ikke vil blande seg med vann før man rører det rundt da. Takker for informasjonen.
                              sigpic
                              If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                              If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                              Comment


                              • Demper olje !

                                Hmm, er ikke sikker på hvor klok jeg ble på dette, tester selv

                                blander 5wt med 40wt den ene er nesten som "vann" i forhold til den andre, samme fabrikat.
                                noen mener da at den tykkere oljen vil legge seg under den tynnere oljen, altså at de vil skille seg etter en vis periode pga oljens tetthet eller vekt.
                                2 timer er gått og de har ennå ikke skilt seg, bare luftboblene har forsvunnet
                                Attached Files
                                Last edited by Flyer5; 12 May 2008, 18:34.
                                sigpicSavageX4,6 T-REX 500 DX7
                                T-REX 600 N PRO GY401 "Super Chipmunk 120"

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X