Announcement

Collapse
No announcement yet.

1:12 Track-tråden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Folk har nok forskjellige interesser og.
    F.ex i modellfly miljøet er det 3 typer folk; de som kun bygger, de som kun flyr og de som gjør begge deler.
    Ville vært rart om det ikke skulle være slik her oxo.

    Tor Arne Nicolaisen GMBK

    Lei av å knuse motstandere!

    Comment


    • Synes det er dritkult at noen prøver selv jeg da.
      Ut i fra det som nevnes her, så ser det jaggu ut som at det er for morroskyld også gitt.
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • Originally posted by Redback View Post
        I dagens 1:12 miljø er ikke grep noe problem, vi har downforce så det holder og selv slet jeg med overstyring på Nordisk, ble ikke kvitt det før jeg sluttet å smøre fremme.
        Du skulle hatt en mere fremtung bil da vøtt som denne.

        En mere fremtung bil er vel værre å traction rolle med også?

        Fikk du traction roll i høy eller lav fart?

        Mitt inntrykk av å ha sett disse 12erne er at de virker vinglete, nervøse, baktunge Mulig det bare var de jeg så kjøre, men det kan og være fraværet av toe inn bak?

        Originally posted by Redback View Post
        Opplevde at bilen tractionrollet, men det skyldtes noe uheldig oppsett av dekk kontra camber, så det er masse som spiller inn på en såpass liten bil, til tross for kreftene som jobber mot og med den på banen.
        Å løfte fronten er mindre viktig en hjulvinklene så om nesa må ned for å få hjulvinklene riktig så blir det slik.

        Når det gjelder å kjøre og lage bil selv så er det en ikke spess enkel vei å gå om du vil lage en bra bil.

        Bedre at man finner en som kan kjøre på høyt nivå med masse erfaring som gir bra feedback, så kan man fokusere fullt og helt på å bygge noe bedre.
        Last edited by MatsNorway; 29 November 2010, 15:52.
        ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

        Comment


        • tracktionrollet under turn in ( bremser inn i svingen ) som er når nesa dykker inn i svingen, dvs blir for tung og all vekta havner over på ytterhjulet. All vekt overføres ytterste hjulet som med for mye grep løfter bilen. Byttet til dekk med mindre grep og justerte camber til 1,5deg så løste det seg, perfekt styring.

          opplever ikke bilene som nervøse eller tailhappy, er de det er det noe som ikke stemmer med oppsettet.

          Igjen - anbefaler en tur til Moss neste helg, se på bilene og se på kjøringen, du vil nok se at det er minimalt med ledig plass på chassiet for endrinnger,,

          Besøk også hjemmesidene til Associated, CRC, Speedmerchant, Corally, Serpent, Vdezign og se på bilene deres, mye å lære der om utforming.
          No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
          XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
          www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

          Comment


          • Wheelbase på bilen er 198 om jeg husker riktig. Henta tallet fra Xray.
            Batteriet er intellect 1cell noe.. LRP SXX reg. Futaba S9650 servo tror jeg den het og husker ikke reciveren.

            Er det plass på bildet er det plass i virkeligheten. Men mangler jo en del ting på CADen da. masse stag, dempere og hjuloppheng.

            Trenger mål på demperen også da jeg ikke har 1/12 demper liggende. bare sånn grovt.
            ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

            Comment


            • Servo bør sitte fremme og like bak hjulopphenget, i senter - for å få like lange styrestag og kunne utnytte ackermann styring. Bak den er det antenne, stolpe til senterdemper og så batteriene på tvers av bilen. ESC og mottager er på hver side av antennen ( ca ) Med tellebrikken på plass fremme - da er er det lite plass til overs. Man ønsker en mest mulig balansert bil langs senteraksen og med jevn vektfordeling.

              Alle de store merkene har egne temasjåfører som bistår utviklingsavdelingen med feedback for å kunne forbedre og utvikle det hele. 100deler vunnet kan være avgjørende. Du skulle sett A finalen mellom Vesa og Helge - 8 minutter med knappest mulige avstand mellom bilene...til siste sving.
              No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
              XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
              www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

              Comment


              • Sikkert et dumt spørsmål, men her kommer det...

                Hvordan måler dere toe fremme på 12'er bilene.. Får jo ikke satte denne bilen i noe setup stasjon.

                Er det styrestagenes lengde dere har en tabell for?. En gitt lengde gir en toe verdi osv.

                Asgeir
                Asgeir Kinn 1979
                RRR - RB - 4PK

                Comment


                • Originally posted by Redback View Post
                  Servo bør sitte fremme og like bak hjulopphenget, i senter - for å få like lange styrestag og kunne utnytte ackermann styring.
                  Den tappen som stikker opp ved radioen skal ha en annen arm under som gjør det mulig å få bort bump steer om man vil. Achermann kan jeg nok fikse en justering for.

                  Originally posted by Redback View Post
                  Man ønsker en mest mulig balansert bil langs senteraksen og med jevn vektfordeling.
                  Det er ideen ja. batteriet veier 150gram mens servo bare veier 26gram reggen veier 36gram. Burde vel egentlig regne på stabiliteten og se om det faktisk lønner seg.

                  Foresten så har det blitt sluppet en 12er med sentralt batteri. Fransk firma tror jeg.
                  ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                  Comment




                  • Her ser du en typisk 1:12 bil, og hvordan layout er ( kan være ) det er ikke store variasjonen mellom denne og de andre. selv kjører jeg Corally, og min er ikke så veldig ulik..

                    toe justerer man litt på feelingen og med to linjaler over felgene, litt toe inn gir en stabil bil på rettstrekkene, litt toe out gir mer styring osv,,,
                    No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                    XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                    www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                    Comment


                    • Vektfordelingen var uten bærearmer osv 53-47ish Rolf hadde 56.53-43.47


                      Har gått til vanlig layout for nå.

                      Hvordan vinkler osv skal bærearmene ha? Roll center osv er jo litt viktig.
                      Click image for larger version

Name:	MO12-7.jpg
Views:	1
Size:	21.2 KB
ID:	771619Click image for larger version

Name:	MO12-6.jpg
Views:	1
Size:	37.6 KB
ID:	771620
                      ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                      Comment


                      • Roll senter sånn ca i senter? med mulighet til å justere litt opp og ned?
                        ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                        Comment


                        • Anbefaler deg å kjøpe en 1:12 bil, teste å kjøre en slik og se på hvordan de forskjellige delene interakterer med hverandre, så kan du evt kopiere de elementene du mener trenger oppgradering/redesign basert på fakta og erfaring du selv tilegner deg. Sparer deg masse spørsmål med de usikkerheter de genererer.

                          Jeg har jobbet som designer og utvikler i over 30 år, hvorav 15 som profesjonell modellbygger, bl.a med utvikling av ROV og diverse mekaniske systemer i on og offshoreindustrien. Suksessen i å videreutvikle eksisterende løsninger er å erfare begrensninger og nytteverdiene selv.
                          No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                          XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                          www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                          Comment


                          • Da sier vi RC i mitten ca.

                            Jeg har nok RC biler jeg ikke bruker.
                            ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                            Comment


                            • Hva med å starte en design tråd på dette. Føler spørsmål og erfaringer om 1/12 klassen forsvinner litt.

                              For meg var denne tråden grei og nyttig å lete i da jeg fikk meg 1/12 bil. Da var den på ca.10-12 sider, og det var nok sider å lese gjennom, med lite off topic.

                              Hadde vært interessant å sett eventuelt bilder av prototyp etterhvert. Men gjerne i en annen tråd laget for dette.

                              Mener ikke å være sint å sur her, men føler det blir litt mer naturlig med en egen tråd.
                              Asgeir Kinn 1979
                              RRR - RB - 4PK

                              Comment


                              • Originally posted by Redback View Post
                                p.s.
                                bestilt 4.5T octawind fra LRP..
                                Hei - Hvilken spur og pinion bruker du til denne motoren ?

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X