Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by >Jonas< View Post
    Tja, det er nok de som bruker sølvkanner som ikke blir levert med disse bilene (M03/M05) også. Og når man trikser med motoren, slik at man parkerer andre på strekkene, som man så på Beitostølen, så forsvinner jo mye av sjarmen og morsomheten med denne klassen. Så det beste ville jo vært om man gikk over til eZRun komboen, men de som har funnet sine metoder og versjoner av sølvkanna er vel ikke så interessert i dette, da de mister handikapet sitt. Alternativt kan man jo dele ut merkede motorer ved konkurranser, og samle de inn igjen etterpå. Da mister man muligheten til å trikse med motoren, og man er ikke garantert å få den samme motoren neste gang.
    Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så inni helvete med motstand mot Ezrun. For 500 kr kan ett spec system være innkjøpt, inkl motor, regulator og programkort. Jeg kunne godt kjøpt en sånn Red Dot magnetisk forsterket motor fra rccardr på rctech og brukt den, de er helt ville. Men en sånn motor selger han for 50 USD + 25 USD i frakt, vet ikke hvor lenge de varer eller om de må ha vedlikehold som ett vitenskapsprosjekt. Så valget er.... 75 USD for ei SØLVKANNE eller 80 USD for ett komplett Ezrun 13T system.... For meg er ikke valget vanskelig siden jeg VET alle fordeler med børsteløst. Lik fart, jevnere rundetider, mindre varme. Etter 5 min heat så måler vi motorene våre til 45 grader. Bestetidene skilles med hundredeler, målgang er som regel fotofinish allså ikke avgjort før siste sving.
    Mitt system som jeg kjører med er som sagt 2 ÅR gammelt og fungerer like bra som nye kjøpt idag, eneste vedlikehold jeg har gjort er tatt av endelokk, dratt ut rotor og blåst rent for teppestøv deretter montert sammen og kjørt.

    Les denne tråden.
    Electric On-Road - "Silvercan" Racing - The Good, The Bad, The Ugly - State your case, and let's please try and keep it civil in here

    Comment


    • ezrun er drit bra den. Bare å kjøre med den.

      Men jeg vil ikke anbefale det til de 5 gutta som jeg har fått med meg, da det er enda $83 + frakt og mva. Når de kan kjøre med bilen standard. Ingen av de konkurrer slik som det dere gjør.
      Konkurranse er garantert noe annet.

      Jeg vil bare ha gøy, om noen drar fra meg så gjør dem det...

      Jeg derimot skal ha 2 slike ezrun sett, men det er til 2 andre prosjekter.
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • Se her:


        450,- inkl frakt. Moms er vel ikke et samtaleemne når man handler fra Hong Kong..
        Team RC Companiet - Minicupen.no
        VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

        Comment


        • Den fant ikke jeg nei.
          Tusen takk
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • Originally posted by Crypton View Post
            Tipper vi reiser for å kjøre på rc-land ca 14-15 i morgen (Søndag)
            Alle som har lyst til å kjøre er velkommene!

            Det blir sikkert m-chassis, f1,pancar og kansje noe touring.
            Skulle gjerne tatt turen, men da trenger vi helgeåpne barnehager i Norge!

            Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
            Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

            Comment


            • Originally posted by >Jonas< View Post
              ...Alternativt kan man jo dele ut merkede motorer ved konkurranser, og samle de inn igjen etterpå. Da mister man muligheten til å trikse med motoren, og man er ikke garantert å få den samme motoren neste gang.
              Dette er en god tanke, men det er faktisk ganske stor forskjell på disse motorene ut av esken også. Ca 1 av 10 motorer går en del bedre enn gjennomsnittet. Det er dette som gjør at jeg gjerne skulle sett ett børsteløst system hvor alle yter likt som standard. På høy tid at det er føreren som gjør forskjellen, og ikke reodorfaktoren.
              [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
              -----------------------------------------------------

              Comment


              • Det beste hadde vært om klubbene hadde hand-out motorer . Man fjærner alle merker og går over de før hvert løp ,så ingen vet hvem de kjørte med sist .Bare og trekke i hatten .Mere retferdig enn dette går jo ikke an .Alt dette for og gjøre klassen rimeligst mulig for alle .( spessielt nybegynnere )
                Bilen til Kenneth Pedersen som kjørte på Beito på Lørdag hadde en motor som ble kjørt på RC-land på Onsdag uten og smøre lagerene ( helt ny , fulgte med bilen ) Motoren ble smurt opp godt i begge ender på Beito og gikk som ei kule . Motoren jeg brukte er en gammel som jeg har hatt i mange år ( var nok raskest på langsiden ) hvist noe er gjort med den , er den kjørt inn med en batteripakke på 4 celler i ca 20 sek .Dette er det eneste jeg noen gang har prøvd på mine motorer ( ikke alle ) men jeg kan ikke finne ut dette da den er gammel og jeg ikke har merket de .
                540 motorene må kjøres en del før de løsner . Mitt råd er fortsett og tren med motoren din , selv om den er litt treg de første gangene , og husk og smør lagerene når du har kjørt en stund .
                Har 8 ( 5stk M-chassis biler + 3 løse ) 540 motorer som jeg har prøvd på en turtallsmåler og det skiller ca 4000 omdreininger ved 7,4 Volt på beste og dårligste ( de 2 helt nye var dårligst ).
                Vi har prøvd noen børsteløse systemer men de var litt for raske inne på RC-land . Skal man tillate børsteløst system i denne klassen ( noe jeg har erfart blir mye jevnere enn 540 )må alle kjøre det samme systemet . ( stor forskjeld på fabrikatene her også ) Hvor skal det kjøpes og hvilken type ?????????????? dette må jo være tilgjengelig for alle . ( og blir desverre dyrere for alle nybegynnere ) Beste i min konklusjon blir hand-out fra arrangør .( billig for sjåfør dyrt for klubbene ) På Beito i helga var det dekkvalg og ikke motor som var viktigst . Men kjør med det du har og ha det GØY , det er viktigst .
                Last edited by Roy Bråten; 24 October 2010, 18:40.
                + 40 med M-Chassis
                Roy Bråten

                Comment


                • En måte som kanskje kunne ha hjulpet med att folk "jukser" er jo å bare samle inn motorene som folket skal bruke og dele de ut helt random.. Kanskje folk ikke gidder å "booste" motorene sine siden det kanskje er noen andre som får den? :P Bare en tanke.
                  John Henning Østbye
                  Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

                  Comment


                  • Originally posted by spiro View Post
                    Dette er en god tanke, men det er faktisk ganske stor forskjell på disse motorene ut av esken også. Ca 1 av 10 motorer går en del bedre enn gjennomsnittet. Det er dette som gjør at jeg gjerne skulle sett ett børsteløst system hvor alle yter likt som standard. På høy tid at det er føreren som gjør forskjellen, og ikke reodorfaktoren.
                    Kjører man tre heat i hver runde, og deler ut og samler inn motorer for hvert heat, bør sjansen være liten for at samme person får den beste motoren til hvert heat.

                    Originally posted by Roy Bråten View Post
                    Motoren jeg brukte er en gammel som jeg har hatt i mange år ( var nok raskest på langsiden ) hvist noe er gjort med den , er den kjørt inn med en batteripakke på 4 celler i ca 20 sek .Dette er det eneste jeg noen gang har prøvd på mine motorer ( ikke alle ) men jeg kan ikke finne ut dette da den er gammel og jeg ikke har merket de .
                    De gamle motorene har en annen konstruksjon enn dagens 540SH og 540J som blir levert med Tamiyabilene, og yter mer som en Sport tuned. Så den trenger ingen innkjøring for å gå bedre en disse motorene, da den i utgangspunktet har høyere effekt. Da gamle kan man også endre timinga på, for å få de til å gå enda raskere.

                    Originally posted by Roy Bråten View Post
                    Vi har prøvd noen børsteløse systemer men de var litt for raske inne på RC-land . Skal man tillate børsteløst system i denne klassen ( noe jeg har erfart blir mye jevnere enn 540 )må alle kjøre det samme systemet . ( stor forskjeld på fabrikatene her også ) Hvor skal det kjøpes og hvilken type ?????????????? dette må jo være tilgjengelig for alle . ( og blir desverre dyrere for alle nybegynnere )
                    EZRun 13T komboen, som brukes andre steder i verden, og i Norge. 450,- inkl frakt er heller ikke dyrt, og ikke noe dyrere enn en børstereg, flere børstemotorer (fordi ytelsen er såpass forskjellig og man kan være uheldig og få en eller flere med dårlig ytelse), LVC, motorvifte og evnt en UBEC. Den går nok heller ikke så mye fortere enn den du brukte på Beitostølen, og om man kjører på en trang bane kan man jo bare sette krav om at det brukes 16 eller 18T pinjong under løp.

                    Originally posted by Roy Bråten View Post
                    På Beito i helga var det dekkvalg og ikke motor som var viktigst .
                    Tja, hjelper fint lite med gode dekk når man blir parkert på langsidene. Jeg hadde veldig gode dekk, men når andre motorer yter 20-30% bedre hjelper det fint lite. Fra kortsida og fram til tellesløyfa kunne man fort tjene inn bortimot 2 sekunder ved å ha den raskeste motoren, kontra en gjennomsnittlig.

                    Jeg prøvde en ny 540J på Beitostølen, som jeg hadde kjørt inn i en time på 1,5V (eller var det 3?), samt smurt, men den gikk som en dass.
                    Last edited by >Jonas<; 24 October 2010, 19:51.
                    Team RC Companiet - Minicupen.no
                    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                    Comment


                    • Men man kan ikke si at en motor koster "bare" 450,- NOK selv om den kommer fra et land som mange har sluppet å betale MVA fra.
                      For egentlig skal man det....selv om jeg har sluppet i 60-70% av tilfellene.

                      Når det da gjelder at butikker tar inn dette, så hadde det vært kult, men da blir det 450,- NOK + mva + fortjeneste tilnærmet 700-800,- NOK for samme settet. Det blir jo nesten like dyrt som bare bilen....

                      Jeg elsker tanken på at det er mest føreren som skal avgjøre, samt at motoren ikke blir så varm.
                      Men for de som jeg har fått med, så har prisen vært veldig avgjørende, da de ikke har hatt noe fra før. Ergo må de også ha lader og sender og kjørebatterier for å kunne kose seg.
                      Da er det greit å slippe de ekstra kronene.

                      Men for oss andre som kjører så er vel ikke dette akkurat en blodpris.
                      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                      Facebook -> Mini-Z Norway

                      Comment


                      • Hos buggyshop får du komboen med svakere ESC for 829,-, eller med hakket bedre (eller lik) ESC for 1195,-. Da kommer frakt i tillegg, så en del dyrere blir det jo selv om man tar med både moms og fortollingsgebyr på settet fra eBay.
                        Team RC Companiet - Minicupen.no
                        VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                        Comment


                        • De gamle motorene har en annen konstruksjon enn dagens 540SH og 540J som blir levert med Tamiyabilene, og yter mer som en Sport tuned. Så den trenger ingen innkjøring for å gå bedre en disse motorene, da den i utgangspunktet har høyere effekt. Da gamle kan man også endre timinga på, for å få de til å gå enda raskere.

                          Har ikke alle blanke 540 faste endelokk ???????? Har aldri sett noe annet jeg .


                          Mye prat on juks her også .
                          Jeg har aldri opplevd at noen er tatt for juks i et M-chassis løp jeg har vært på .
                          Hva har de gjort ?

                          EZRun 13T komboen, som brukes andre steder i verden, og i Norge. 450,- inkl frakt er heller ikke dyrt, og ikke noe dyrere enn en børstereg.

                          hvorfor og hvordan kan en 10 åring få tak i dette til denne prisen ?
                          Han har spart til en M-chassis RTR og vil kjøre løp med den uten at det koster noe mere .
                          Jeg har kjørt løp med en RTR uten og gjøre annet enn og senke den på demperene og det gikk faktisk bra . ( brukte bare det som fulgte med i esken bil og radio og selfølgelig batterier i sender og bil .
                          + 40 med M-Chassis
                          Roy Bråten

                          Comment


                          • Hvordan gikk det på Beito i helgen egentlig? Hvem trakk det lengste strået?

                            Comment


                            • Hvor mye kan man få kjøpt orginale motorer for?
                              En mulighet kan jo være å ha "handout" motorer der føreren betaler for motorern sammen med startkontigenten.
                              Problemet for klubben kan da være at noen førere kommer med at "motoren min funker ikke/går for dårlig"....
                              Vil ellers si at det var mye knallbra kjøring i M-Chassi i helgen....
                              Husker ikke hvilken finale det var, men det var en av de "stilleste" uavhengig av klasse !!!
                              Roger Larsen 67.... Valdres
                              Meritter: Svømmeknappen i 1977

                              Comment


                              • Originally posted by Roy Bråten View Post
                                Har ikke alle blanke 540 faste endelokk ???????? Har aldri sett noe annet jeg .
                                Joda, men man må ikke ta av endelokket for å endre timing.

                                Originally posted by Roy Bråten View Post
                                hvorfor og hvordan kan en 10 åring få tak i dette til denne prisen ?
                                Han har spart til en M-chassis RTR og vil kjøre løp med den uten at det koster noe mere .
                                Jeg har kjørt løp med en RTR uten og gjøre annet enn og senke den på demperene og det gikk faktisk bra . ( brukte bare det som fulgte med i esken bil og radio og selfølgelig batterier i sender og bil .
                                En 10 åring har vel som de fleste andre foreldre og bekjente som en kan få hjelp av. Hvis en ikke har det, hvordan skal en da klare å komme seg til og fra løp?
                                Team RC Companiet - Minicupen.no
                                VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X