Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by >Jonas< View Post
    "Problemet" er jo at noen biler går veldig mye fortere enn andre. Som på Fagnernes (samme på Beitostølen og Lillehammer og forsåvidt) nå i helga var det fire biler som skilte seg ut som mye raskere enn de andre, og tjente ca 1,5s per runde og 45s/3 runder på et heat. Dermed kan man tillate seg et par rullinger/tabber og allikevel komme foran de som kjører et prikkfritt løp, med en "normal" motor. Dermed er det jo ikke bare sjåføren det står på, så det vil ikke nødvendigvis bli den beste sjåføren som vinner. Det finnes forsåvidt to enkle måter å løse dette på; enten ved å gå over til eZRun 13T, som brukes mange steder, eller å dele ut og samle inn igjen motor ved hvert løp for å unngå at noen har et handicap mtp. en raskere motor.
    I og med at disse 540 motorene er såpass begrenset i ytelse, er det alfa og omega at all motorkraft går til fremdrift og IKKE til å overvinne motstanden dårlige lager osv,,

    Så det å ha en bil som ruller lett i tillegg er satt opp slik at den går best mulig - er avgjørende. Så kommer det faktum at å kjøre slik at man ikke gjør feil og/eller mister fart er avgjørende for plassering..

    Oppsummert er det sjåførens evner som mekk og pilot som avgjør... La oss beholde det slik...
    No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
    XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
    www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

    Comment


    • Når det er på strekkene man blir frakjørt og ikke i svingene, så er det jo tydelig at det er noe annet enn sjåføren som spiller inn. Når man kjører rett fram med en bil som ruller så lett som det er mulig å få til og bruker størst mulig tillatte dekk, og allikevel blir frakjørt som bare det, er det jo helt tydelig at motor har mye å si. Det virker også som om enkelte har brukt mye tid på å finne en rask motor/måter å få motoren rask på, og da kan det vel diskuteres hvor enkelt det er? Jeg har på følelsen av at det gjerne er de som har skaffet seg et handicap i form av en rask motor som gjerne vil beholde det slik. Det er jo mye mer moro når det blir tettere fighting og mer kniving, og det ikke er avgjort fra første stund hvem som havner i toppen og hvem som havner i bunnen.

      Originally posted by MatsNorway View Post
      Er ikke EZrun 13T litt vel.. hesse?
      Disse skal gå omtrent som Sport Tuned, som igjen går omtrent som motorene enkelte her bruker. Denne komboen brukes jo i mange land (inkludert andre steder i Norge), koster ikke stort mer enn 101/104BK og sølvkanna, samt at regulatoren har innebygd BEC og LVC. For ikke snakke om at motoren varer "evig".
      Team RC Companiet - Minicupen.no
      VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

      Comment


      • Vil man holde det ukritisk jevnt - så har men det som regel at alle må levere inn motoren ved ankomst løpet - og alle må trekke en fra denne samlingen før race. Er jo fort gjort å montere en motor,, Da fjerner man enhver form for manipulering.
        No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
        XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
        www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

        Comment


        • Ja, sånn rent bortsett fra at det finnes minst 2 typer drevsett, derfor synes jeg personlig at det er bedre med at f eks heatvinner må rett inn i teknisk etter heat, uten mulighet til å forandre noe på oppsett, hvor en rask sjekk av motor, drev og hjul gjøres. Det bør ikke ta så lang tid, de fleste er jo godt kjente med hvilke skruer som må løsnes.
          Capt. Slow
          Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
          Team GoSlow

          Comment


          • Dette blir surv fra ende til annen. Hvis man får utlevert motor til løpet vil det bli klaging fra flere til arrangøren om dårlig motor, skal alle levere inn motor vil det også bare bli klaging. Når det gjelder dreving brukte bilene i topp 3 lørdag og søndag orginaldreving i gamle m03 biler. Ja, det er forskjell på motorene og hvordan de blir kjørt inn. Dette må vi nok leve med. Sjåføren har alt å si på slike løp, samt dekkvalg og oppsett og vekt. Putt inn børsteløse oppsett og forskjellene blir like store på tider. Blir litt det samme som å si at ikke børsteløse servoer som koster mere enn bilen ikke kan brukes fordi de er kjappere. Keep it simple.

            M03 eller M05 fremhjulsdrift
            Blank Tamiya 540
            55-60 mm gummihjul
            Orginal dreving

            Ellers gjør man som man vil med karbon/alu/titan/motorinnkjøring/vektplassering/hjulvinkler/gummivalg og alt det som skal til for å få det til å virke.
            Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

            Comment


            • Ble drevingen sjekket?
              Capt. Slow
              Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
              Team GoSlow

              Comment


              • Nei, det må ta meg på ordet for og jeg har ikke noe annen dreving. I M03 passer ikke highspeed settet, det er kun på 05. Og som sagt topp 3 var M03.
                Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

                Comment


                • Dette må du ikke ta personlig, for det er ikke rettet mot deg.

                  Når det da ikke blir sjekket, og noen biler går såpass mye bedre, forstår du da at det kan bli snakk i etterkant? Det er det jeg mener med det jeg skrev før idag, at med en teknisk ansvarlig som da f eks hadde tatt inn en av de M03 til sjekk etter heat, fordi teknisk ansvarlig kanskje ble litt mistenksom ang fart, og når føreren kom tilbake med bilen for å gjøre seg klar, så ville ikke dette vært et diskusjonstema engang. Var den personen da blitt tatt i "juks", så ville jo det resultert i at personen pakket og dro, istedenfor å kjøre neste heat.
                  Capt. Slow
                  Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                  Team GoSlow

                  Comment


                  • Tar ikke dette personlig, er helt enig med deg jeg at teknisk kontroll er veldig fint. Hvis man tar ut batteriet slik at det kan lades er ikke dette noe problem, tror heller ikke at noen jukser. Men som du sier, da blir det ikke noe tvil i etterkant.
                    Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

                    Comment


                    • Originally posted by Thypoon View Post
                      Sjåføren har alt å si på slike løp
                      Nei, ikke alt. Det kan vel ikke være så mange måter å kjøre rett frem på, at man kan få det til å gå langt fortere enn andre?

                      Jeg tviler på at forskjellene blir like store med børsteløse motorer. Disse er i utganspunktet mye jevnere på ytelse, og her er det ikke snakk om innkjøringsmetoder og andre ting som kan øke motorens ytelse. De har jo hatt stor suksess med det andre steder, så jeg ser ikke helt hvorfor det skal feile på østlandet.
                      Team RC Companiet - Minicupen.no
                      VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                      Comment


                      • Originally posted by Thypoon View Post
                        Tar ikke dette personlig, er helt enig med deg jeg at teknisk kontroll er veldig fint. Hvis man tar ut batteriet slik at det kan lades er ikke dette noe problem, tror heller ikke at noen jukser. Men som du sier, da blir det ikke noe tvil i etterkant.
                        Da er vi enige, det var det som ante meg

                        Jeg, personlig, vil tro at så lenge det ikke er en aktiv kontroll av bilene, så vil det alltid være snakk. Dette kommer rett og slett av at m-chassis er "reklamert" som en introklasse hvor bilene i utgangspunktet går like fort. Dermed vil det ikke kunne være den introklassen den kunne brukes som uten aktive kontrollører.

                        Har blitt fortalt om førere som dekket til bilene sine (motorområdet) mellom heat, og det er jo også en ting som gjør at man, ihvertfall mot eventuelt bedre vitende, blir litt mistenksom.
                        Capt. Slow
                        Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                        Team GoSlow

                        Comment


                        • Originally posted by >Jonas< View Post
                          Nei, ikke alt. Det kan vel ikke være så mange måter å kjøre rett frem på, at man kan få det til å gå langt fortere enn andre?
                          Ser den, men er fortsatt ikke enig. Noen av bilene knaste det jo slik i på det tekniske partiet at du trodde steinmannen fra Askeladden satt der å tygde. Motoren er ikke alt, men helheten av hvordan bilen er satt opp og hvordan man kjører. Tror uansett ikke denne diskusjonen blir borte med børsteløst, blir bare andre ting å sette fingeren på som programering og anker. Ser ikke at det vil løse noe som helst annet enn at det kunne bli bedre på en utebane som er større.
                          Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

                          Comment


                          • Med eZRun-komboen vil programmeringsmulighetene være like for alle. Dersom man begynner å fikle med motor vil man da bryte reglene.

                            Av oss to som var de raskeste med "normal" motor var det iallefall ikke noe å utsette på bilene. I de svingete partiene holdt vi også følge (og flere ganger kjørte forbi), så det var i hovedsak på strekkene man fort økte avstanden til de raskere. Det er jo også litt kjedelig når man gjentatte ganger kjører forbi en bil i de svingete partiene, for så å bli rått forbikjørt på strekkene. Da kan man ihvertfall ikke si at det er sjåførens fortjeneste alene.
                            Team RC Companiet - Minicupen.no
                            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                            Comment


                            • Da er det bare å invistere i noen motorer til 30 kr.stk å forske litt på hvem som kan gå bra da. Værre er det ikke.
                              Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

                              Comment


                              • OK, her diskuteres de som kjøret fortest - hva vet man om de bilene som gikk saktest? Hos oss er det også markant forkjell på bilene, men det som er fakta - er at den som jobber med bilen ( vedlikehold + oppsett ) OG kan kjøre, er mye raskere enn de som bare lader og kjører..

                                M03 eller M05 fremhjulsdrift
                                Blank Tamiya 540
                                55-60 mm gummihjul
                                Orginal dreving

                                La reglene være som foreslått - det er det enkleste på sikt, MEN under løp - ta inn bilene etter heatene og sjekk de. Da blir det slutt på diskusjonene..

                                Jeg er villig til å sette mye på at uansett hva slags moto/esc kombo man bruker - så vil det bli diskusjoner og ønsker om endringer... never ending story--
                                Last edited by Redback; 25 March 2011, 22:03.
                                No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                                XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                                www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X