Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gå på beina.
    + 40 med M-Chassis
    Roy Bråten

    Comment


    • I bil bane EM kjøpte race ledelsen alle motorer .
      Vi kjørte de i benk og plukket ut de 5 beste og de 5 dårligste og lot førerene trekke blindt .
      Problemet blir hvor mange som må kjøpes .
      alle motorer merkes likt og vi fikk ingen klager .( likt for alle ) EM gikk over 3 runder .
      Vi kjørte i team med 2 eller 3 førere og alle team fikk 2 motorer .
      vi monterte motorene og fikk prøve de på banen før løpet.
      Vi så på resultatene etter første rund og vinnerteamet hadde ikke brukt den motoren av sine 2 som kom best ut på vår test og ikke var den blandt den beste halvdelen heller.Motorene betalte vi med påmeldingen .
      Da alle motorer blir levert tilbake blir det billigere neste år .

      Kan vi få til en lignende motor pool her hjemme ? Klubbene samarbeide og kjøpe motorer i sammen , flere motorer blir billigere i innkjøp .
      Førerne kan betale litt extra hvert løp for å erstatte ødelagte og øke motorpoolen .
      + 40 med M-Chassis
      Roy Bråten

      Comment


      • igang igjen med den gamle suttttttre greia uhhhhuuhuuhh din motor går bedere en min ... kjøp tog og grav dere ned i kjellern hehe da kan dere ikke klage vel .............eller
        Have no Fear FAT man is here
        (57modell)

        Comment


        • Originally posted by Kjetil B View Post
          Hvordan gikk det på Beito i helgen egentlig? Hvem trakk det lengste strået?
          Fremdeles nysgjerrig på dette...

          Comment


          • Jeg kan noen av plassene
            KOmmer vel snart ut noen lister fra Valdres rcklubb også?
            5.Bjørn Røise(GTL-rcklubb)
            6.Andre Røine(GTL-rcklubb)
            7.Jonas Ramsrud ( GTL-rcklubb)
            1:8 Xray 808 1:10 Tamiya M-03, 1:12 CRC XI

            Comment


            • Får ta det jeg husker:
              1. Runar Skoglund Larsen
              2. Roy Bråten
              3. (Andreas Daving?)
              4. (Glenn Bråten?)
              5. Bjørn Røise
              6. André Røine
              7. Jonas Ramsrud

              Husker ikke navnene på resten, mulig 3. og 4. plassen skal være bytta om på også.
              Team RC Companiet - Minicupen.no
              VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

              Comment


              • Originally posted by >Jonas< View Post
                De gamle motorene har en annen konstruksjon enn dagens 540SH og 540J som blir levert med Tamiyabilene, og yter mer som en Sport tuned. Så den trenger ingen innkjøring for å gå bedre en disse motorene, da den i utgangspunktet har høyere effekt. Da gamle kan man også endre timinga på, for å få de til å gå enda raskere.
                Javel. Når de nyere motorene kom for noen år siden, merket vi litt forskjell. Så kjørte vi dem inn, og vips. Same shit. Og den timingsjusteringa er jeg veldig interessert i å lære, for den er det ingen av oss som har kjørt dette i 15 år som kan!!

                Tja, hjelper fint lite med gode dekk når man blir parkert på langsidene. Jeg hadde veldig gode dekk, men når andre motorer yter 20-30% bedre hjelper det fint lite. Fra kortsida og fram til tellesløyfa kunne man fort tjene inn bortimot 2 sekunder ved å ha den raskeste motoren, kontra en gjennomsnittlig.

                Jeg prøvde en ny 540J på Beitostølen, som jeg hadde kjørt inn i en time på 1,5V (eller var det 3?), samt smurt, men den gikk som en dass.
                Beklager språkbruken, men erru full eller???????

                Den dagen noen, med to m-chassier med 540 klarer å få ei gleppe på 2 sekunder på langsida på en innebane kun på hastighet, da trur jeg på juks. At du kjørte som en dass i siste sving, hadde for lite framdrift, og kanskje tapte et halvt sekund, den kan jeg kjøpe. Men at ren hastighet på langsida er 2 sekunder? Njet.

                Og innkjøring på 1,5 volt i én time? Du kunne like gjerne snurran rundt for hånd.

                Rett på stickpacken, 10-30 sekunder i et vannglass og voila. Smør opp lagrene dine, og bli en bedre sjåfør.


                ---------------------------------------------------------------------------

                Til alle:

                En eller annen plass, på en eller annen bane, så sitter det en kar. Han er litt yngre enn deg. Trener litt hardere enn deg. Jobber mer med bilen og vedlikeholder den bedre enn deg. I tillegg er han en bedre sjåfør.

                Skal du si han jukser bare fordi han er flinkere enn deg?

                Trening, trening, trening, trening. Det finnes ikke et løp i norge der nivået på M-chassis er så høyt at motorene har en eneste liten døyt å si for resultatet. Kjører man strøkent, så er man der.

                For all del, EZrun er fint, men dette er en billig, superenkel klasse der det du får i esken kan vinne hvis du er flink nok sjåfør. La det være slik.
                Martin Sørlie - 1985
                TLR - Absima - Spektrum
                Darkspeed Racing
                www.teamsmallsize.com

                Comment


                • Originally posted by Razer View Post
                  Javel. Når de nyere motorene kom for noen år siden, merket vi litt forskjell. Så kjørte vi dem inn, og vips. Same shit. Og den timingsjusteringa er jeg veldig interessert i å lære, for den er det ingen av oss som har kjørt dette i 15 år som kan!!
                  Prøvd å google det? Står masse om det på RCTech forumet også, blant annet i den 97 sider lange sølvkannetråden.


                  Originally posted by Razer View Post
                  Beklager språkbruken, men erru full eller???????

                  Den dagen noen, med to m-chassier med 540 klarer å få ei gleppe på 2 sekunder på langsida på en innebane kun på hastighet, da trur jeg på juks. At du kjørte som en dass i siste sving, hadde for lite framdrift, og kanskje tapte et halvt sekund, den kan jeg kjøpe. Men at ren hastighet på langsida er 2 sekunder? Njet.

                  Og innkjøring på 1,5 volt i én time? Du kunne like gjerne snurran rundt for hånd.

                  Rett på stickpacken, 10-30 sekunder i et vannglass og voila. Smør opp lagrene dine, og bli en bedre sjåfør.
                  Hvor har jeg sagt at man kunne få ei glippe på to sekunder på langsida? Eller at jeg kjørte som en dass i siste sving og hadde for lite framdrift? Tror det er du som må ha tatt deg et glass for mye her altså. Fra kortsida til tellesløyfa skreiv jeg, og det var nesten halve banen på full gass for M'en.

                  Fulgte bare en av flere tips til innkjøring jeg.


                  Originally posted by Razer View Post
                  Til alle:

                  En eller annen plass, på en eller annen bane, så sitter det en kar. Han er litt yngre enn deg. Trener litt hardere enn deg. Jobber mer med bilen og vedlikeholder den bedre enn deg. I tillegg er han en bedre sjåfør.

                  Skal du si han jukser bare fordi han er flinkere enn deg?

                  Trening, trening, trening, trening. Det finnes ikke et løp i norge der nivået på M-chassis er så høyt at motorene har en eneste liten døyt å si for resultatet. Kjører man strøkent, så er man der.

                  For all del, EZrun er fint, men dette er en billig, superenkel klasse der det du får i esken kan vinne hvis du er flink nok sjåfør. La det være slik.
                  Er det noen her som har beskyldt andre for juks da? Og om banen er såpass stor at man kan kjøre store deler av den på full gass, jo da spiller det stor rolle om man har den beste motoren. På mindre og mer teknisk krevende baner, ja da hjelper det fint lite å ha en rask motor. Og en RTR med friksjonsdempere, høyt bakkeklaring og dekk som passer dårlig til underlaget, skal det svært mye til å vinne med om man kjører mot en perfekt oppsatt bil med en god sjåfør.
                  Team RC Companiet - Minicupen.no
                  VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                  Comment


                  • Originally posted by >Jonas< View Post
                    Prøvd å google det? Står masse om det på RCTech forumet også, blant annet i den 97 sider lange sølvkannetråden.
                    Og der åpnet du for mer juks:P Men som sagt, dette er det neppe noen som gjør.

                    Hvor har jeg sagt at man kunne få ei glippe på to sekunder på langsida? Eller at jeg kjørte som en dass i siste sving og hadde for lite framdrift? Tror det er du som må ha tatt deg et glass for mye her altså. Fra kortsida til tellesløyfa skreiv jeg, og det var nesten halve banen på full gass for M'en.
                    Greit, da tolket jeg det feil. Men jeg skrev ikke at du skrev det, jeg bare antok at det var det du gjorde. Og det kan godt hende det var mye å hente i fart på kjøring, disse bilene taper mye fart i hjulspinn, og det er det KUN han bak rattet som er skyld i, i all hovedsak.

                    Fulgte bare en av flere tips til innkjøring jeg.
                    Da har du fått et nytt nå



                    Er det noen her som har beskyldt andre for juks da? Og om banen er såpass stor at man kan kjøre store deler av den på full gass, jo da spiller det stor rolle om man har den beste motoren. På mindre og mer teknisk krevende baner, ja da hjelper det fint lite å ha en rask motor. Og en RTR med friksjonsdempere, høyt bakkeklaring og dekk som passer dårlig til underlaget, skal det svært mye til å vinne med om man kjører mot en perfekt oppsatt bil med en god sjåfør.
                    Nei, ikke direkte juks. Men at du har antydet at du bare tapte fordi noen andre hadde raskere biler, det kan vi bla tilbake og dokumentere, med mindre du nå skynder deg og redigerer det.

                    Flere av de mer erfarne gutta kjører bilene slik de har gjort i mange år, og tro meg, de du ble slått av i helga har ikke brukt mye tid og penger på å forske, de har kjørt. Og kjørt. Og kjørt litt til.

                    Det finnes ikke en perfekt oppsatt bil med perfekt fører her til lands, han la opp for noen år siden. Siden den gang har Roger L m.fl. bevist at man kan vinne med eskeny RTR, kun med klipping av et par runder på fjæra.
                    Martin Sørlie - 1985
                    TLR - Absima - Spektrum
                    Darkspeed Racing
                    www.teamsmallsize.com

                    Comment


                    • Originally posted by Razer View Post
                      Nei, ikke direkte juks. Men at du har antydet at du bare tapte fordi noen andre hadde raskere biler, det kan vi bla tilbake og dokumentere, med mindre du nå skynder deg og redigerer det.
                      Har jeg antydet det? Du må gjerne vise meg hvor. Jeg kom på den plassen jeg gjorde fordi jeg ikke kjørte bedre, enkelt og greit. Hadde jeg ikke latt meg stresse og tabbet meg ut under en del forbikjøringer så hadde det nok godt bedre. Men det kommer nok med tiden.

                      Originally posted by Razer View Post
                      Flere av de mer erfarne gutta kjører bilene slik de har gjort i mange år, og tro meg, de du ble slått av i helga har ikke brukt mye tid og penger på å forske, de har kjørt. Og kjørt. Og kjørt litt til.
                      Det tviler jeg ikke på. Dette løpet var mitt første, og jeg hadde ikke akkurat regnet med å dra i land seieren.

                      Originally posted by Razer View Post
                      Det finnes ikke en perfekt oppsatt bil med perfekt fører her til lands, han la opp for noen år siden. Siden den gang har Roger L m.fl. bevist at man kan vinne med eskeny RTR, kun med klipping av et par runder på fjæra.
                      Da er den jo ikke lenger eskeny om man har gjort noen modifikasjoner. Og med dårlige dekk i forhold til underlaget som fører til mye hjulspinn, så har jeg mine tvil på at en god sjåfør kan kjøre fra en annen god sjåfør med en godt oppsatt bil. Jeg nevnte aldri noe om en perfekt sjåfør.

                      Om man kjører på en stor bane der man kan kjøre store deler av banen på full gass, trenger man ikke ta risker i svinger for å komme forbi. Da kan man bare ligge rolig bak å vente på strekkene, og suse forbi. Går alle bilene likt er det i hovedsak hvordan man gjennomfører svingene, og dermed dyktigheten til sjåføren, som teller. På små og trange baner spiller det selvsagt ikke så stor rolle om man har den raskeste motoren, men på baner som på Beitostølen spilte det en rolle hvor rask motoren var. Der de som hadde treg motor måtte satse på at den som lå foran tok feil sporvalg slik at de kunne komme forbi, kunne de med rask motor bare ligge bak og vente til strekka kom og man kunne ta en kontrollert forbikjøring.

                      Hadde man hatt gjevngode motorer så hadde det nok blir mer kniving, mer action og morsommere. Det tror jeg da, og er klar til å gå over til eZRun eller hva det måtte være når som helst. 450,- er ikke allverdens for de som har lyst til å drive med dette uansett.
                      Last edited by >Jonas<; 26 October 2010, 11:09.
                      Team RC Companiet - Minicupen.no
                      VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                      Comment


                      • Originally posted by >Jonas< View Post
                        Har jeg antydet det? Du må gjerne vise meg hvor. Jeg kom på den plassen jeg gjorde fordi jeg ikke kjørte bedre, enkelt og greit. Hadde jeg ikke latt meg stresse og tabbet meg ut under en del forbikjøringer så hadde det nok godt bedre. Men det kommer nok med tiden.
                        Sitater:

                        "Tja, det er nok de som bruker sølvkanner som ikke blir levert med disse bilene (M03/M05) også. Og når man trikser med motoren, slik at man parkerer andre på strekkene, som man så på Beitostølen, så forsvinner jo mye av sjarmen og morsomheten med denne klassen. Så det beste ville jo vært om man gikk over til eZRun komboen, men de som har funnet sine metoder og versjoner av sølvkanna er vel ikke så interessert i dette, da de mister handikapet sitt. "

                        "Tja, hjelper fint lite med gode dekk når man blir parkert på langsidene. Jeg hadde veldig gode dekk, men når andre motorer yter 20-30% bedre hjelper det fint lite. Fra kortsida og fram til tellesløyfa kunne man fort tjene inn bortimot 2 sekunder ved å ha den raskeste motoren, kontra en gjennomsnittlig."

                        Da er den jo ikke lenger eskeny om man har gjort noen modifikasjoner. Og med dårlige dekk i forhold til underlaget som fører til mye hjulspinn, så har jeg mine tvil på at en god sjåfør kan kjøre fra en annen god sjåfør med en godt oppsatt bil. Jeg nevnte aldri noe om en perfekt sjåfør.
                        Hahaha, nei, men det var da for faen en gratis modifikasjon Kverrulant!
                        Det du ikke helt får med deg er at ingen som er med i denne klassen bruker masse tid på setup osv. Disse bila er det pent lite å hente på, selv med mye jobb. For noen år siden oppgraderte Glenn Wennerberg bilen sin med alu oljedempere til søndagens løp på Beito. Bilen så bedre ut, men Glenn kjørte saktere... Ooops

                        Du brukte uttrykket god sjåfør, samme det. Det jeg prøver å fortelle deg er at dette er en morsom nybegynner/mosjonistklasse, der man ikke bruker dullioner, og man har det bare gøy. Allikevel, dette er en konkurranse, så noen vinner og andre taper. i 99,9% av tilfellene i Norge er det ALDRI motoren som avgjør.

                        Om man kjører på en stor bane der man kan kjøre store deler av banen på full gass, trenger man ikke ta risker i svinger for å komme forbi. Da kan man bare ligge rolig bak å vente på strekkene, og suse forbi. Går alle bilene likt er det i hovedsak hvordan man gjennomfører svingene, og dermed dyktigheten til sjåføren, som teller. På små og trange baner spiller det selvsagt ikke så stor rolle om man har den raskeste motoren, men på baner som på Beitostølen spilte det en rolle hvor rask motoren var. Der de som hadde treg motor måtte satse på at den som lå foran tok feil sporvalg slik at de kunne komme forbi, kunne de med rask motor bare ligge bak og vente til strekka kom og man kunne ta en kontrollert forbikjøring.

                        Hadde man hatt gjevngode motorer så hadde det nok blir mer kniving, mer action og morsommere. Det tror jeg da, og er klar til å gå over til eZRun eller hva det måtte være når som helst. 450,- er ikke allverdens for de som har lyst til å drive med dette uansett.
                        Dette øker vanskelighetsgraden for å bare slenge seg med, så dette er ikke en god idé. For all del, jeg mener at jevn konkurranse er viktig, men som M-chassis entusiast i 10 år, har jeg aldri sett denne problematikken.

                        Å sende en nybegynner, som har kjøpt sin første bil og nettopp fått vite at han kan kjøre løp med den, ut på internett for å finne motor er heller ikke en sunn greie.
                        Han kan få feil, og han kan gi opp.

                        Uttrykket "Du må bare ha" er ikke noe vi bør praktisere. Dette skremmer bort mange. Tro meg, jeg har erfaring i gamet
                        Martin Sørlie - 1985
                        TLR - Absima - Spektrum
                        Darkspeed Racing
                        www.teamsmallsize.com

                        Comment


                        • Synes dere skal slutte jeg gutter.....


                          La det bli avgjort på klubbnivå. La klubbene avgjøre selv hva de synes er best for deres klubb. De kjenner sin egen klubb best.
                          Klubbene kan arrangere "stock" eller "pro" eller hva de vil.

                          Jeg er enig med Razer at for en nybegynner så er det greit med det som følger med. Sikkert også "bedre" om alle får like systemer i bilen, slik som Jonas påpeker, men til 1000,- i en norsk butikk, så høres det litt ut som utopi.

                          Ikke ta den prisen som noe absolutt, men bare som en veiledning.

                          Jeg tror også at hvis man trener, så har man større sjanse til å vinne noe enn om man ikke gjør det.
                          Men jeg og de jeg har fått med, skal nok mest sannsynlig ikke konkurrere om annet enn øl....så vi kommer nok til å fortsette med sølvkanna en god stund til. Det er også det jeg anbefaler folk, slik at jeg får dem litt bitt av basillen.
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment


                          • Er det noe M-chassis kjøring kjøring i Østfold/Moss eller Oslo om dagen, onsdager f.eks....... Hadde noen tette fighter på trening på Beito, frister litt å leke seg igjen.
                            Geir 2.'
                            Tamiya M03 forever og litt T3

                            Comment


                            • Hver onsdag på RC-Land.no, for lek og morro
                              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                              Facebook -> Mini-Z Norway

                              Comment


                              • Som tidligere nevnt, så er jo M-chassis ikke en offisiell klasse i NMF. Dette er en seigliva udødelig klasse nettopp fordi det ikke er så nøye, og det finnes få regler.

                                Det er fullt og helt opp til arrangørklubb og sette et regelverk for et kommende løp, så her står man fritt til å prøve ut mye. Jeg har dog tro på at det å la det traske videre slik det er er lurt. Kun gummihjul, blank kanne og Tamiya FWD. Enkelt, funksjonelt og grisebillig.

                                Så kan man eventuelt heller lage en klasse for litt mer viderekomne dersom interessen og deltagelsen på mystisk vis eskalerer. (Tvilsomt, mtp. hvem som importerer disse bilene, og hvor dårlig tilgjengeligheten er i Norge.)
                                Martin Sørlie - 1985
                                TLR - Absima - Spektrum
                                Darkspeed Racing
                                www.teamsmallsize.com

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X