Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Når det gjelder Classic standarden ville jeg bare plukket opp de eksisterende reglene. Dette har vært kjørt som supportklasse i flere år tidligere, og det er forsåvidt ingen vits i å finne opp kruttet på nytt. De gamle "reglene" var så vidt jeg husker:

    - Original Tamiya ESC
    - Standard blank 540
    - Alle originale Tamiya hopups lov
    - 60mm gummihjul

    Dette er det enkelt å forholde seg til, og hvis rekruttering er målet vil jeg si disse reglene er bankers. For den nye Mod-klassen ville jeg sagt akkurat det samme, men bytte ut motor og esc med HobbyWing settet. Da kan man faktisk kjøre begge klasser med samme bil uten å endre på så mye.
    [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
    -----------------------------------------------------

    Comment


    • Originally posted by spiro View Post
      Når det gjelder Classic standarden ville jeg bare plukket opp de eksisterende reglene. Dette har vært kjørt som supportklasse i flere år tidligere, og det er forsåvidt ingen vits i å finne opp kruttet på nytt. De gamle "reglene" var så vidt jeg husker:

      - Original Tamiya ESC
      - Standard blank 540
      - Alle originale Tamiya hopups lov
      - 60mm gummihjul

      Dette er det enkelt å forholde seg til, og hvis rekruttering er målet vil jeg si disse reglene er bankers. For den nye Mod-klassen ville jeg sagt akkurat det samme, men bytte ut motor og esc med HobbyWing settet. Da kan man faktisk kjøre begge klasser med samme bil uten å endre på så mye.
      Forsåvidt enig med deg i det som står der, bortsett fra at jeg synes det blir litt feil at kun Tamiya hopups er lov. Det er så mye bra (og ikke hastighetsøkende) fra andre leverandører idag, så derfor synes jeg personlig at det er bedre å ta det tekniske og så la resten være fritt.
      Capt. Slow
      Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
      Team GoSlow

      Comment


      • Gjør slik vi gjorde det i gamle dager med F1:
        -sølvkanne, med handouts i store løp.
        -ingen kutting i chassis
        -tamiya hop-ups
        -originalt karosseri uten ekstra hull
        -dekk fra tamiya (foreslår 60d)
        -valgfri elektro

        Er ikke omtrent slik det er nedover i Europa nå?


        Sent from my HTC Sensation using Tapatalk

        Comment


        • Originally posted by Gjøvikmann View Post
          Forsåvidt enig med deg i det som står der, bortsett fra at jeg synes det blir litt feil at kun Tamiya hopups er lov. Det er så mye bra (og ikke hastighetsøkende) fra andre leverandører idag, så derfor synes jeg personlig at det er bedre å ta det tekniske og så la resten være fritt.
          Grunnen til at det ble satt opp Tamiya hopups er fordi man da oppnådde det du sier her. Det var ikke hastighetsøkende. Om man tillater tredjeparts hopups har man faktisk forlatt M-Chassis klassen og gått over i den klassen som jeg tror de kaller Mini i f.eks Australia. Der går det fort i svingene. Det finnes såpass mye deler som endrer geometri i styring og oppheng at bilen ikke blir blir til å kjenne igjen. Det siste jeg så var til og med en full carbon-rebuild av chassis, på touring-prinsippet med topp og bunndekk. De reglene jeg skrev opp over sikrer at teknisk kontroll ikke får et helvete, det blir enkelt å forholde seg til for nybegynnere samt at man holder kostnadene nede.
          [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
          -----------------------------------------------------

          Comment


          • Både enig og uenig med deg i det du skriver. Det bør selvfølgelig være en naturlig ting at det er standard-chassis som benyttes i denne klassen, men jeg er ikke enig med deg at man ved å kun tillate Tamiya-hopups holder kostnadene nede, for det er jo omtrent det dyreste du får tak i av deler til denne modellen.
            Capt. Slow
            Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
            Team GoSlow

            Comment


            • Originally posted by spiro View Post
              Grunnen til at det ble satt opp Tamiya hopups er fordi man da oppnådde det du sier her. Det var ikke hastighetsøkende. Om man tillater tredjeparts hopups har man faktisk forlatt M-Chassis klassen og gått over i den klassen som jeg tror de kaller Mini i f.eks Australia. Der går det fort i svingene. Det finnes såpass mye deler som endrer geometri i styring og oppheng at bilen ikke blir blir til å kjenne igjen. Det siste jeg så var til og med en full carbon-rebuild av chassis, på touring-prinsippet med topp og bunndekk. De reglene jeg skrev opp over sikrer at teknisk kontroll ikke får et helvete, det blir enkelt å forholde seg til for nybegynnere samt at man holder kostnadene nede.
              Ser på Rcmart at original hop-up fra Tamiya også har mye av det du nevner her. (justerbare bærearmer, carbonfester til demper osv....)
              Jeg mener at man må kunne bruke tredjeparts deler hvis de er tilsvarende Tamiya sine egne deler. Det for å holde kostnadene nede. (Eks. de tre aludelene fra Tamiya i styringen på M05 koster $49.70. Tilsvarende fra 3racing koster $15,90.)

              Comment


              • Her burde det være en avstemning om hva vi skal gå for, blir jo fort 20 forskjellige regler for hva som gjelder avhengig av hvor vi skal kjøre. Sølvkanne, 7,4v og 60 dekk holder. Ved større løp handout motor. I mod er det ezrun. Enkelt og greit. ???????
                Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

                Comment


                • Originally posted by Thypoon View Post
                  Her burde det være en avstemning om hva vi skal gå for, blir jo fort 20 forskjellige regler for hva som gjelder avhengig av hvor vi skal kjøre. Sølvkanne, 7,4v og 60 dekk holder. Ved større løp handout motor. I mod er det ezrun. Enkelt og greit. ???????
                  Personlig synes jeg det bør være med noe om dreving, så alle stiller mere likt med tanke på hastighet.
                  Capt. Slow
                  Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                  Team GoSlow

                  Comment


                  • Originally posted by Gjøvikmann View Post
                    Personlig synes jeg det bør være med noe om dreving, så alle stiller mere likt med tanke på hastighet.
                    Bare å sette opp orginal dreving, har ikke så mye å si uansett. Er ikke på langsiden man vinner tid.
                    Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

                    Comment


                    • "M03 & M05 med forhjulstrekk
                      Blank 540 motor/BL-system
                      Motordrev kan ha max 20 tenner (org. Gearkasse og motordrev)
                      Gummidekk med max 60mm diameter
                      Kjør pent "

                      Dette er det vi har kjørt med uten problemer i maaange år, med unntak av BL system!
                      På løpet i desember blir det dessuten handout motorer i std klassen.!
                      Last edited by Roger L; 3 October 2011, 23:19.
                      Roger Larsen 67.... Valdres
                      Meritter: Svømmeknappen i 1977

                      Comment


                      • Dette holder i massevis Roger. Viktigste her er "kjør pent".
                        Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

                        Comment


                        • Helt enig. Hold det enkelt.
                          [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
                          -----------------------------------------------------

                          Comment


                          • Ja det var enkelt og greit

                            Comment


                            • Hei Roger
                              Vi hadde også med ingen modifikasjon av orginal chassis . ( borring , kutting og sliping )
                              + 40 med M-Chassis
                              Roy Bråten

                              Comment


                              • men jeg vil slipe da , borrre også hva gjør jeg da ????
                                og når jeg speed reader igjenom de siste 10 postene her ser jeg jo at noen prøver og finne opp kruttet igjen!!!!!!!! hihi
                                Last edited by Arild Ommen; 12 October 2011, 22:45.
                                Have no Fear FAT man is here
                                (57modell)

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X