Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er lysten på å kjøpe meg Tamiya m-chassis, har ABC Genetic fra før, men kunne tenkt meg en 2wd også.
    M05 eller M06.. eller begge deler? Er det vits å kjøpe pro-utgavene?
    SCT410 - D-MAX HSS - CR01
    TL01 - SCX10 - DRX VE - F104W - ABC Genetic - DEX410V3 - BD7

    Comment


    • Kan ikke si att det er noe vits i å kjøpe pro utgaven egentlig. Kjøp vanlig med skikkelig kulelager og oljedempere.
      John Henning Østbye
      Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

      Comment


      • Hei Ronnie , jeg støtter John der .
        Jeg ville også gått for M05 vanlig . Til denne trenger du alu.styrespindler + alu tverstang til styringa . ( kjøp Tamiya sin , som er den sterkeste på markedet )kulelager og oljedempere , da har du en komplett vinnerbil .
        M06 faller du utenfor alle M-chassis løp i Norge .( RWD )
        Vi er en gjeng som skal til Sørlihavna til Onsdag etter jobb ( hver Onsdag med oppholdsvær )
        , så kommer du dit får du se M03 / M05 / M06 i aksjon .
        + 40 med M-Chassis
        Roy Bråten

        Comment


        • Takker for tips! Hvordan er det med akselavstand på M05, er alle tre "godkjent" ? Blir nok en M06 også da med andre ord, bare sånn for moro
          SCT410 - D-MAX HSS - CR01
          TL01 - SCX10 - DRX VE - F104W - ABC Genetic - DEX410V3 - BD7

          Comment


          • Ja , du kan bruke fritt karoseri . ( men med en max diameter på hjula med 60mm .)
            Mest brukt er den korte med Mini Cooper karosseri . ( nostalgisk )
            + 40 med M-Chassis
            Roy Bråten

            Comment


            • Kjempe! Får se om jeg fyrer avgårde en bestilling på en m05 da tenker jeg. Ser i tråden her at det diskuteres friskt angående 13t ezrun og sølvkanne; hva er anbefalt? Har flere andre biler med ezrun og er fornøyd med det så langt..
              SCT410 - D-MAX HSS - CR01
              TL01 - SCX10 - DRX VE - F104W - ABC Genetic - DEX410V3 - BD7

              Comment


              • Originally posted by fluid View Post
                Kjempe! Får se om jeg fyrer avgårde en bestilling på en m05 da tenker jeg. Ser i tråden her at det diskuteres friskt angående 13t ezrun og sølvkanne; hva er anbefalt? Har flere andre biler med ezrun og er fornøyd med det så langt..
                Det jeg har gjort, er å kjøpe en M05 som jeg personlig har valgt å bruke børsteløst på, og så har jeg kjøpt en brukt M03 som jeg kjøre orginal motor/esc på, er like artig begge deler, men 13t er såvidt litt sterkere i visse turtalsregistre.
                Capt. Slow
                Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                Team GoSlow

                Comment


                • Hei Anders

                  Har du Ezrun 13,5 turn ?
                  Vet du turtallet på denne motoren på 7,4 volt ?
                  De fleste 540 varver 16.000 - 18.000 på 7,4 volt .
                  + 40 med M-Chassis
                  Roy Bråten

                  Comment


                  • Tar sjansen på å svare jeg, 13.5T har 3300 kv, 13T har 3000kv. 13.5t har også full 540 størrelse på rotor, kontra 13t som har 380 rotor. Dette gir så vidt meg bekjent mer moment, men lavere max turtall
                    SCT410 - D-MAX HSS - CR01
                    TL01 - SCX10 - DRX VE - F104W - ABC Genetic - DEX410V3 - BD7

                    Comment


                    • Originally posted by Roy Bråten View Post
                      Hei Anders

                      Har du Ezrun 13,5 turn ?
                      Vet du turtallet på denne motoren på 7,4 volt ?
                      De fleste 540 varver 16.000 - 18.000 på 7,4 volt .
                      Hei Roy.

                      Teoretisk rpm på 13,5t er 3300x7,4= 24240rpm. Dette er jo en god del mer enn sølvkanna, som du påpeker at ligger mellom 16-18000. Tar man i betraktning at utvekslingen på m-chassis er 80:1 med 20-tenners piniong, så vil det tilsi at hjulene har en toppfart som er ca maksimalt 100rpm mer enn sølvkanna (hvis man går ut fra en rpm-forskjell på 8000).

                      Håper det var noenlunde forståelig
                      Capt. Slow
                      Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                      Team GoSlow

                      Comment


                      • Hei Anders

                        Da kan ikke jeg skjønne annet en at det blir stor fartsforskjell på denne og Standardmotor
                        100 omdreininger på 60 mm hjul blir jo en forskjell på 18840 mm pr min . ( 1 min ca 3 runder på
                        Sørlihavna ) + sikkert raskere aksellerasjon også på den også . ( sterkere / mere torq )
                        Det vil syntes godt .

                        Ingen av de motorene vi har prøvd har over 24.000 rpm . ( alle våre målinger er gjort med 7,4 Volt )
                        Blanke 540 motorene med innebygget vifte som flere av oss har varver ca.22.000 og da går bilene fort , syntes vi .
                        Bilene blir vanskeligere og kjøre og krever mere jobb / oppsett og andre hjul for og klare dette har vi erfart .

                        Hadde vært ideelt om Tamiya snart kom med ett kombosett ( børsteløst ) tatt frem til M-chassis . ( ca 20.000 rpm hadde nok vært bra for de fleste . ( inne og ute )

                        Originally posted by Gjøvikmann View Post
                        Hei Roy.

                        Teoretisk rpm på 13,5t er 3300x7,4= 24240rpm. Dette er jo en god del mer enn sølvkanna, som du påpeker at ligger mellom 16-18000. Tar man i betraktning at utvekslingen på m-chassis er 80:1 med 20-tenners piniong, så vil det tilsi at hjulene har en toppfart som er ca maksimalt 100rpm mer enn sølvkanna (hvis man går ut fra en rpm-forskjell på 8000).

                        Håper det var noenlunde forståelig
                        + 40 med M-Chassis
                        Roy Bråten

                        Comment


                        • Hva med ezrun 17.5T combo? Den har 2400kv og det blir 17760 runder på 7.4v - ubelastet.
                          SCT410 - D-MAX HSS - CR01
                          TL01 - SCX10 - DRX VE - F104W - ABC Genetic - DEX410V3 - BD7

                          Comment


                          • Hei Roy.

                            Beklager det forrige svaret, det ble bare rot i forhold til det vi kjøre på Gjøvik, her kommer et oppdatert svar i litt mer våken tilstand:

                            På Gjøvik kjøre vi 13T, ikke 13,5T, og da blir regnestykket slik:

                            3000kV x 7,4V = 22200 rpm. Utvekslingen er 5,80 = 3828 "hjul-rpm".

                            Sølvkanne:

                            16000 rpm. Samme utveksling gir 2759 "hjul-rpm"
                            18000 rpm. Samme utveksling gir 3103 "hjul-rpm"

                            Sølvkanne med innebygget vifte (som du nevner):

                            22000 rpm. Samme utveksling gir 3793 "hjul-rpm"


                            Er helt enig med deg i at det hadde vært det aller beste om Tamiya hadde kommet med en løsning med børsteløst oppsett som kunne tatt over "arven" fra sølvkanna.

                            Igår var vi 4 m-chassis som lekte oss rundt på bana her på Gjøvik, det er en kort og svingete bane. Alle sammen kjørte 13T Hobbywing-kombo, og det var skikkelig artig med masse tette fighter, akkurat slik man ønsker det
                            Capt. Slow
                            Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                            Team GoSlow

                            Comment


                            • Hei Anders

                              Så 13 T hobbywing i aksjon på banen i Valdres i helga ,( 2 fra lillehammer var der )
                              Stor forskjell fra 540 til den
                              Klarte heller ikke og følge de på langsiden med viftemotoren :-(
                              Mine tester er gjort med 7.4 volt fra testbenken , kanskje forholdet blir annerledes med mere volt.
                              er jo mere enn 8 volt i en Lipo pakke .

                              Vi var 7 stk som kjørte M-chassis med handout motor og det ble jevnt og morro .
                              Vi testet 15 motorer ( 540er som Valdres klubben hadde ) tok bort 5 beste og 2 dårligste og trakk fra en bøtte .
                              Dette ble vellykket .
                              + 40 med M-Chassis
                              Roy Bråten

                              Comment


                              • Hei Roy.

                                Det er helt korrekt at det er 8,4V i et toppladet Lipo-batteri, men spørsmålet er vel like mye om hvor mye esc-en slipper igjennom.

                                Synes det virker litt rart hvis du ikke klarte å holde samme toppfart som dem på langsiden (så fremt denne var rimelig flat), for forskjellen i turtall er jo ikke mer enn 38rpm på hjula, og det er jo under 1 omdreining pr sek.

                                Ang Lipo: Det er jo litt av greia med Lipo og børsteløst, man kan ha fullt turtall så lenge det er strøm på batteri, til forskjell fra Nimh som mister futten relativt fort.

                                Valdres har tydeligvis skjønt dette med M-chassis, for det er jo slik tett og jevn racing vi er ute etter
                                Capt. Slow
                                Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                                Team GoSlow

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X