Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den er helt grei den der, da slipper du lakkeringsjobben med karosseriet også. TEU-104BK har hverken integrert BEC eller LiPo-cut off. Den har cut off, men for LiFe batterier, og den kutter på 4(?)V som er alt for lavt for LiPo batterier som bør kuttes på minimum 6,4V (for 2S som vi snakker om her). Derfor vil jeg anbefale deg eZRun komboen jeg linket til. Denne regulatoren har også flere instillingsmuligheter.

    M-chassisene (og TA-04) fungerer fint ute på asfalt uten grus og andre ting. Skal du kjøre på dårligere underlag finnes det jo en rallyutgave som er hevet noe, har litt beskyttelse og andre dekk.
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

    Comment


    • Aha, da missforsto jeg. Men har ett inntrykk av at de "fleste", ihvertfall på RC-land kjører sølvkanne, så da tenkte jeg det var enkelt, greit og rimelig.
      Har i utgangspunktet ikke tenkt å kjøre noe særlig ute, men har en 4-åring som er relativt klar for å kjøre 'sånn bil som pappa' og tenkte det kan være greit å begynne utendørs...

      Hvis man ikke har LiPo cut-off, hvordan løser man det da? Kan det kjøpes separat, eller kjører man på "gammeldagse" batterier?

      Comment


      • En annen ting, hva er integrert BEC? Evt, vil min Futaba R603GF fungere med denne regulatoren?

        Comment


        • Du kan bruke en separat cut off, som denne (kobles rett i balanseringskontakten til batteriet så krever ingen lodding, men kan loddes om man vil) eller denne (må loddes til batteriledningene på regulatoren). BEC'en fungerer som strømforsyningen til mottakeren og servoene. Denne regulerer spenningen fra kjørebatteriet til en fast spenning (normalt 5-6V). Tar du strøm rett ifra kjørebatteriet (LiPo 2S er på 8,4V fulladet) kan dette ta livet av mottaker eller servo. Denne loddes på batteriledningene til regulatoren (sammen med cut off'en) og kobles til i en ledig kontakt på mottakeren. Nå leder vel ikke den røde ledningen på radiokontakten til TEU-104BK noe strøm, men det er en god vane å koble fra denne når man bruker ekstern BEC. Her har du en kurant UBEC som ikke er så stor og dyr.

          Ifølge manualen til 2PL skal R603GF ha 4,8V eller 6V, men på Towerhobbies står det 4,8V eller 7,4V. Det kan godt være at mottakeren tåler det, men hvor sunt det er for servoen over tid er ikke godt å vite. Sånn sett er en ekstern BEC en billig forsikring.
          Team RC Companiet - Minicupen.no
          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

          Comment


          • Hei
            ja , vi som kjører på RC-Land bruker vanlig sølvkanne .
            Hei Jonas .
            Vet at de fleste på RC-Land bruker Li-Po , men ikke sett / hørt at noen har gjort noe med spenningen .
            Kjører selv 3 M-chassis med 3 forskjellige regulatorer og med Li-Po pakker .
            Har ikke røket noe elektronikk ennå , har jeg da hatt flaks ? ( blir jo 8,4 volt på de etter lading )
            Har Spektrum radioutstyr .
            + 40 med M-Chassis
            Roy Bråten

            Comment


            • jaha, hva med viftemotorene flere av dere bruker da? Er liksom "litt" mere trøkk i den enn med sølvkanna.
              Eller har dere alle byttet tilbake?
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • Originally posted by Roy Bråten View Post
                Hei Jonas .
                Vet at de fleste på RC-Land bruker Li-Po , men ikke sett / hørt at noen har gjort noe med spenningen .
                Kjører selv 3 M-chassis med 3 forskjellige regulatorer og med Li-Po pakker .
                Har ikke røket noe elektronikk ennå , har jeg da hatt flaks ? ( blir jo 8,4 volt på de etter lading )
                Har Spektrum radioutstyr .
                Dette har ikke noe med LiPo å gjøre (6S NiMH har f.eks. høyere spenning når det er fulladet), men dersom spenninga til servo/mottaker blir for høy vil det bli ødelagt eller ikke fungere skikkelig. Hvor høy spenning som skal til varierer, men for å være på den sikre siden er det greit å legge seg på 6V (som jo er normalen). Hvis du bruker noen andre regulatorer er det vel ikke umulig at det er innebygd BEC i disse? Det er vel knapt noen andre enn Tamiya som leverer regulator uten BEC i dag...
                Team RC Companiet - Minicupen.no
                VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                Comment


                • Men om man kjører søvkanne eller ikke, om man skaffer seg en regulator med BEC og Cut-off klarer man seg jo. Evt, bare kjøpe ett slikt enkelt børsteløst system som det er linket til over her. Får man dette på Rc-mart? Liker best å handle på ett sted jeg. Begynner nok å bli gammel...

                  Comment


                  • Joda, du får det på RCMart, litt dyrere og med andre klistremerker. Skulle det gå for fort kan du sette ned hastigheten ved å justere ned EPA på radioen (som jeg regner med du hasr siden du har Futaba).

                    Btw, glemte å nevne dekklim i den tidligere posten min. Lagt til nå.
                    We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!
                    Last edited by >Jonas<; 31 October 2011, 17:52.
                    Team RC Companiet - Minicupen.no
                    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                    Comment


                    • Så lenge man ikke skal kjøre løp er del vel igrunn ett fett hvilke motor man har? Ut i fra det jeg har lest i tråden her er vel ikke forskjellen SÅ stor på sølvkanne, og ett enkelt børsteløst oppsett. Føler det vil være en grei fordel å bare kjøpe ett ferdig kit og slippe å tulle med BEC og cut off, eller er jeg helt på jordet nå?

                      Comment


                      • Det er masse forskjell.

                        Det letteste er lipo batteri, børsteløs motor og esc med BEC og cut-off.
                        Batteriet dør ikke så ført, mindre vedlikehold, mindre varme, høyere fart mer morro.
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • Da har jeg bestilt en handleliste lang som ett vondt år, så får vi se hvordan det blir... Ble en M-05s-Spec og den børsteløse pakken som ble foreslått. Og div. ekstra deler, dekk, sender, bag, batterier osv osv osv. Håper det blir gøy . Takk for masse hjelp!

                          Comment


                          • Originally posted by eddy11 View Post
                            Hei igjen

                            Er det noen som er interisert på å kjøre M-chassis i Drammen ??
                            LITT sent svar, men JA!!

                            Comment


                            • Hva med Grenland? Noen som er interessert i litt teppekjøring med M denne vinteren? Vi trenger å få opp aktiviteten på innebanen.
                              [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
                              -----------------------------------------------------

                              Comment


                              • Hvor er banen i Grenland? Er det en hjemmeside?

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X