Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Arild Ommen View Post
    men jeg vil slipe da , borrre også hva gjør jeg da ????
    og når jeg speed reader igjenom de siste 10 postene her ser jeg jo at noen prøver og finne opp kruttet igjen!!!!!!!! hihi
    Mange som sto i nærheten sist det smalt vøtt
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

    Comment


    • Har børstet støvet av den gamle m-chassien. Skal bestille dekk og lurer på hva som funker best. Blir mest kjøring på rcland sin bane. Kjørte noen runder der med de gamle skumhjula og det fungerte bra, men blir vel kanskje ikke lov med skum i løp?
      Jeppe Johannessen, 1981

      Comment


      • Kjørte pittelitt på RC-Land går og bilen fungerte som bare det.
        Kjørte med sweep 40 forran og Sweep 25 bak. Kunne kanskje tenkt meg å prøve med litt vekter i rompa for å se om jeg kan kjøre enda mere aggressivt i svingene.
        Fant ut at 16T pinion blir litt for tregt i forhold til akselerasjon. Satte inn 20T pinion igjen for atd et skulle bli litt mere morro.
        Fikset mere toe-out (2 grader) og det blei ganske så bra etterhvert.
        Men det teppet ødelegger jo helt grepet. Hadde ikke trodd at jeg måtte bruke så mye tid på å rense dekka.

        Eneste jeg tror jeg skal gjøre med bilen er å "stramme" diffen litt forran, slik at jeg ikke bare spinner vilt.

        Eneste reservedelene jeg liksom nå mangler er nytt drevsett og flere fjærer slik at jeg kan teste litt mere oppsett.
        Last edited by NoBrainer; 20 October 2011, 11:34.
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • Kjørte M05 på Rc-Land i går med Sweep 40 forran 33 bak . Dette virker bra sammen med dekkvask og dekk smøring .
          Mye saus i teppet nå som lager belegg på gummihjulene :-(
          8,32 med M05 540 .
          + 40 med M-Chassis
          Roy Bråten

          Comment


          • startet med sweep 33 bak jeg også, men fikk ikke noe grep.
            Byttet til sweep 25 for å få grep. Det hjalp lenger.

            M05, er den tyngre bak enn M03?
            Ser slik ut grunnet plasseringen av servo og annet.
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • M03 har vektfordeling på ca 60/40, mens M05 er ca 50/50, totalvekten er grovt regnet det samme, skikkelig omtrent 200gram (M05 tyngst) hvis jeg husker riktig da jeg hadde bilene mine på vekta.
              Capt. Slow
              Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
              Team GoSlow

              Comment


              • ergo har M03 ikke vondt av litt vekt i rompa....
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • Nei, den går bedre desto tyngre den er, opp til et visst punkt ihvertfall.
                  Team RC Companiet - Minicupen.no
                  VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                  Comment


                  • Apropos vekt. Fra RC-Minis rapport fra Tamiya Asia Cup Final:
                    Despite all this, few cars would have been anywhere near the 1230gram minimum weight, most had extra lead added to them for traction. The cars I saw were anywhere from 1330 -1430 grams.
                    Min veier 1343g kjøreklar. Har både bly i begge fangerne, samt noen små plater i den bakre delen i M03'en.

                    Og Anders, men dine forbehold om masse rare feil og tull, tillater jeg meg å hente frem målingene dine.
                    Begge bilene er mine, og ble veid uten batteri, men ellers kjøreklar.

                    Totalt Foran Bak
                    M-03 0,96kg 0,60kg 0,46kg
                    M-05 1,12kg 0,68kg 0,60kg

                    Vektdifferansen på M-03 er da 1,3:1
                    M-05 er da 1,13:1
                    Team RC Companiet - Minicupen.no
                    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                    Comment


                    • Nå kjører jeg LiPo så den burde ikke veie like mye som NiMH.
                      Men å legge inn 100 gram i rompa er kanskje ikke så dumt som en start.
                      Er bare ute etter litt balanse
                      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                      Facebook -> Mini-Z Norway

                      Comment


                      • Originally posted by NoBrainer View Post
                        Men å legge inn 100 gram i rompa er kanskje ikke så dumt som en start.
                        Jeg gjør mitt beste for å holde meg sakelig her på forumet, men nå gjør du det litt vanskelig!
                        [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
                        -----------------------------------------------------

                        Comment


                        • Begynne med M-chassis?

                          Har kikket litt rundt nå, men det er jo endel å velge i på bilfronten. Har lyst til å begynne litt forsiktig med M-chassis. Har såvidt begynt med litt drifting i Drammen, men har også lyst til å kjøre "ordentlig". Jeg ser for meg omtrent noe slikt:
                          - Jeg ønsker å bygge bilen selv
                          - Jeg satser på å kjøpe med komplett kulelagersett med en gang
                          - Ett par Lipo-batterier som passer i bilen
                          - M-05 er vel å foretrekke?

                          Så spørsmålene. Hva skal jeg kjøpe? Greiest å bare kjøpe ett basic kit først, for så å modifiserer etterhvert? Isåfall, hvilket og hvor? Og er det lipo-cut off på regulatorene som følger med i disse kitene?

                          Comment


                          • Hvilken bil du velger har lite å si så lenge det er en M03 eller M05. M03 er nok hakket enklere å få til å fungere skikkelig, og styringa er mer presis og tåler mer enn på M05, ihvertfall uten oppgraderinger på M05'en. Deler og oppgraderinger får du i bøttevis for begge. I de vanlige kit'ene følger det med sølvkanne og regulator. I Pro-kitet mangler dette, samt karosseri. Regulatoren har hverken LiPo-cut off eller innebygd BEC, da den er beregnet for mottakere med innebygd BEC.

                            Hvis du har lest litt bakover i tråden her ser du at det har vært diskusjoner rundt hvilke motorer som bør benyttes. Av oss som kjører løp i Oppland (Gjøvik, Lillehammer og Valdres) er det flere som har gått over til eZRun 13T komboen, som blant annet har blitt benyttet i Australia i flere år nå (og i Kristiansund), med stort hell. Denne går litt raskere enn sølvkanna, men motorene går mye gjevnere. Sølvkannene har et veldig variabelt turtall, noen går tregt og andre fort, noe som har ført til intens motortesting og oppfinnsomme innkjøringsmetoder hos enkelte. Med eZRun-systemet er hastighetene tilnærmet like, motoren blir ikke like varm som sølvkanna og er vedlikeholds/innkjøringsfri og regulatoren har innebygd LiPo-cut off og BEC.

                            Angående servo, se etter en med metallgir på rundt 0.10 ms. Batterier:

                            We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!

                            We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!

                            Det sistnevnte her har fordelen av at balanseringspluggen kan fjernes under kjøring (dermed blir ikke den ødelagt så fort), samt at ledningene ikke stikker ut på siden av batteriet og får karosseriet til å bule ut/sitte skjevt på. Så selv om det er litt dyrere enn dobbelpakka jeg linka til, ville jeg heller valgt dette, lengre kjørelengde gir det også.

                            Så til dekk. På teppe med godt grep fungerer Sweep 40deg bra foran, mens 33deg fungerer bra bak. Disse er litt mindre enn 60mm dekk (som er det største tillatte i løp), så på større baner er større dekk å foretrekke. Her kan Tamiya 60D Radial/S-Grip/M-Grip brukes, eller Shimizu Mini Chassis 60 Slick Soft/Medium/Hard. Da trenger du også et par felger. Ulempen med høy profil og myke dekk er at bilen velter lettere. Derfor er det også bedre å ha hardere dekk foran enn bak. Du bør også ha dekkrens og dekksmøring, samt noen kjekke flasker med påføringstut. Dekklim må man også ha.

                            Kulelagersett bør man ha, samt andre dempere. De fra 3Racing fungerer bra og er langt billigere enn Tamiya sine. Når det kommer til demperolje bruker jeg Losi 30Wt, da skalaen Losi bruker er tilnærmet lineær (0-100 der 100 er hardest). I dempeoljeverdenen er det ingen felles standard, så helt klok her blir man neppe.

                            Reservedeler og oppgraderinger som er kjekke å ha (for M05):
                            We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!

                            We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!

                            We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!

                            We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!

                            We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!

                            We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!

                            http://www.rcmart.com/rc-tl01ff01ff0...7-p-14354.html eller evnt M05 Ball Diff

                            Det blir jo en liten kostnad dette, men når du har fått fatt i dette så er du veldig godt i gang til å ha det mye moro. M-chassis er jo det perfekte nybegynnerkit når det kommer til bygging og kjøring. Hvordan gror M-chassis miljøet i Drammen? Jeg håper vi klarer å få til et innelokale og et skikkelig klubbmiljø i Hønefoss snart også, der vi kan få i gang et M-chassis miljø. Det er jo ikke lange veien fra Hokksund.
                            Last edited by >Jonas<; 31 October 2011, 17:51.
                            Team RC Companiet - Minicupen.no
                            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                            Comment


                            • her har Jonas alt sagt det meste .
                              Vil bare tillegge at Tamiya M05 S- Spec chassis er nok det beste utgangspungtet og få kjøpt i dag .
                              Lykke til med M-Chassis`n .
                              Dette er GØY.
                              + 40 med M-Chassis
                              Roy Bråten

                              Comment


                              • Takk for ett UTFYLLENDE svar!! Tusen takk!!
                                Bare sette av litt tid å bla seg gjennom alle linkene nå Kikket litt rundt, og hva med denne, http://www.rcmart.com/rc-tamiya-8418...y-p-33300.html ? Ser ut til at den har cut off, og er BILLIG.

                                Håper å komme så billig unna som mulig nå til å begynne med da jeg nettopp har handlet inn ny radio, LiPo, lader osv til "veteranbilen" min, en ta-04. Er disse noe brukbare å bruke ute?

                                Hvordan miljøet er i Drammen vet jeg rett og slett ikke, men ser ut til at det er drifting som gjelder. Er en dedikert dag i måneden til M-chassis. Tror det er nå til helgen.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X