Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-chassis forum

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Thypoon View Post
    Da er det bare å invistere i noen motorer til 30 kr.stk å forske litt på hvem som kan gå bra da. Værre er det ikke.
    Hvis det er det som skal til for å henge med i teten er jo enkeltheten man argumenterer med borte. Og forresten så koster billigste Tamiya 540 motor på eBay drøyt 70,- med frakt. Kjøper man da et par sånne har man fort tjent inn å kjøpe en eZRun kombo i stedet.
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

• Originally posted by >Jonas< View Post
      Hvis det er det som skal til for å henge med i teten er jo enkeltheten man argumenterer med borte. Og forresten så koster billigste Tamiya 540 motor på eBay drøyt 70,- med frakt. Kjøper man da et par sånne har man fort tjent inn å kjøpe en eZRun kombo i stedet.
      Tror rett og slett ikke "halve Norge" er interessert i å kjøpe det settet for å kunne delta i et inneløp. 30 eller 70 spiller vel liten rolle i forhold til alt det andre av hop-ups det er på enkelte biler.
      Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

Comment

• Motorer i M-chassis

Ta en kikk på motorreglementet til TCS (Tamiya Championship):Les avsnitt motor og punkt 28, som omhandler 540-J motoren som vi kjører med.
        2011 Regional TCS rules V4.pdf
        Erik Ottvik '73
        [Team Associated 12R5.1] [Team Magic E4RS]

Comment

• De reglene var veldig spesifikke - men greie.
          No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
          XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
          www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

Comment

• For de som er redde for EZ-Run 13t, se på denne.

Her er film fra A-finale i Australian Nationals, børsteløs Ez-run 13t.

Dette må da være midt i blinken.

En Hobbywing 13t motor får du på hobbypartz for 25 usd. 35amp regulator for 27 usd.
            Selv har jeg testa 10-12 motorer og funnet en gullmotor. Selvfølgelig er den kjørt i vann. Om den hadde klart en TCS kontroll er ikke sikkert. Så lenge den er lovlig, bruker jeg den.

Den som finner en gullmotor må også vedlikeholde den. Da mener jeg ikke en gang i sesongen, men mellom hvert eneste heat. Alle hjullagere må være perfekte for at man skal få ut de siste RPMene. Vekt på bilen spiller også inn.

Go brushless..
            Last edited by [Erik]; 26 March 2011, 00:41.
            Erik Ottvik '73
            [Team Associated 12R5.1] [Team Magic E4RS]

Comment

• Veldig spesifikke regler det var linket til, men samtidig så synes jeg dem virka veldig greie å følge. Der er det klart spesifisert hva som er lov og ikke ang motor, samt hvordan de skal testes.

Synes også at den børsteløs-komboen som Hr Ottvik viser på filmen der virker veldig grei. Nå er jo de folka som kjørte der i en litt anna klasse enn denna slakatarmen her med konstant "sofa-setup", men det er sånn racing som gjorde at jeg begynte med m-chassis, tette fighter og smånervøse rykninger i høyre munnvike er jo noe av det mest artige som fins
              Capt. Slow
              Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
              Team GoSlow

Comment

• Jeg kjører ikke aktivt slik som dere gutta.
                Jeg har dette som en hobby og jeg liker å få med meg kammerater.

Jeg kjøper gjerne børsteløst og annet på bilene mine, eller elektronikk som er 4 ganger så dyr som selve bilen. Så det skal det ikke stå på.
                Men sjarmen og grunnen til at jeg har fått 5 kammerater interresert og som da igjen har kjøpt M03 eller M05 er fordi jeg klarte å si "standard".
                Da har kjøpt bilen som byggesett, det har fulgt med ESC - Så har jeg sagt at du får ikke kjøpe bilen uten at du tar med kulelager. De har valgt batterier, servo og en sender selv og kommet på RC-land og vi har det altså så gøy.

Disse diskusjonene deres kommer igjen HVER gang dere har hatt et løp. Dreper litt rekruttering at dere som kjører såpass aktivt f.eks. fyller denne tråden med 85% vennskaplig meningsutveksling angående motor og kontroll.
                Er ganske sikker på at det ikke bidrar til å få med flere.
                De som vil kjøre løp har nok ingen problemer med å kjøpe børsteløst eller finne den perfekte J-motoren.
                Er enig i at børsteløst kan gjøre ting litt mere jevnt når det gjelder toppfart. Men siden jeg har funnet at den 13T motoren til ezrun kommer i en 3650 og en 3650M utgave og begge er 13T...hvor 3650 er på 2250kv mens 3650M er på 3000kv. Har også funnet FLEST av 3000kv oppsettet.

Dette kommer til å bli diskutert i all evighet, til man bare kjører med samme bilen alle sammen, bare bytter på å kjøre den og den som har den raskeste rundetiden vinner og de fleste vil synes det er kjedlig.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

Comment

• Jeg har kjørt aktivt siden 1983 og alltid vært interessert i R/C som hobby, og selv om jeg alltid jakter ( forgjeves ) på mer fart - så er dette M-chassis så herlig enkelt og fullstendig low-tech mot hva andre klasser er, derfor håper jeg - og vil bidra til - at vi holder denne klassen urørt.

Blank 540
                  Tamiya D60
                  Tamiya dreving
                  Tamiya hop ups

Håper det blir avholdtr uoffisielt NM for denne klassen... dette må være den klassen som gir mest moro pr volt
                  No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                  XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                  www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

Comment

• Originally posted by Thypoon View Post
                    Tror rett og slett ikke "halve Norge" er interessert i å kjøpe det settet for å kunne delta i et inneløp. 30 eller 70 spiller vel liten rolle i forhold til alt det andre av hop-ups det er på enkelte biler.
                    Nå er jo allerede eZRun 13-komboen etablert minst ett sted (Kristiansund) i Norge, og det virker da å være en positiv erfaring der:

Originally posted by McLaren View Post
                    Jeg kan ikke få sagt nok om hvor bra dette systemet er.
                    Det er enkelt, billig, utrolig holdbart, ingen vedlikehold, jeg har kjøpt 10 stk og alle går AKKURAT likt og det lager ett 'level playingfield'.

Etter vi startet med det i Mini, så har flere skaffet seg M-chassi her oppe. Farta er nesten identisk med Sport Tuned Tamiya motor. Jeg har hatt samme motor i min M03 og M04 i 1.5 år nå, og den har akkurat samme farten som de nye EzRun systemene folk kjøper nå.
                    Ingen har hatt problemer med det, ingen har svidd motorene eller esc.
                    Vi har 4 utlånsbiler her som vi har sølvkanne for økonomiske årsaker (har jo 40+ sølvkanner liggende), og forskjellene på de her så veldig store. Noen går bra men andre rører seg såvidt.
                    EzRun 13t motorene blir bare 40 grader etter 4 løp x 5min hver.

Eneste grunnen til ikke å lage dette til ett spec system er vel at alle gamle tricks for å få mer effekt ut av sølvkanna blir avleggs. Er vel nok folk her som har litt penger å rutte med og kan teste ut dette på sin bane, siden du får 13T systemet for 84 USD inkl. frakt som blir under 500 blanke norske kroner. (Behjelpelig med å unngå moms er de å.... )

Bare husk at 13.5T systemet er ikke samme som 13T. 13T 3000kv med 35A/25A esc systemet er egentlig en 380 size motor i en 540 kanne. Men 13.5T 3300kv 60A esc systemet er ekte 540 motor....

Til sammenligning så selger en fyr på rctech sånne RedDot sølvkanner til 45 USD + frakt, de er visst raskere enn EzRun systemene. Vet ikke hvor lenge disse motorene varer, men jeg tviler på at de varer 1.5 år med MYE kjøring.
                    I dag er dette systemet enda litt billigere, ca 450,- inkl frakt.

Australierne har også gode erfaringer med det.

Originally posted by NoBrainer View Post
                    Jeg kjører ikke aktivt slik som dere gutta.
                    Jeg har dette som en hobby og jeg liker å få med meg kammerater.
                    Samme her, vi er også tre generasjoner i familien som kjører M-chassis, nettopp for å ha noe moro å finne på sammen.

Jeg kjøper gjerne børsteløst og annet på bilene mine, eller elektronikk som er 4 ganger så dyr som selve bilen. Så det skal det ikke stå på.
                    Men sjarmen og grunnen til at jeg har fått 5 kammerater interresert og som da igjen har kjøpt M03 eller M05 er fordi jeg klarte å si "standard".
                    Da har kjøpt bilen som byggesett, det har fulgt med ESC - Så har jeg sagt at du får ikke kjøpe bilen uten at du tar med kulelager. De har valgt batterier, servo og en sender selv og kommet på RC-land og vi har det altså så gøy.
                    Det er vel ingen som nekter dere å ha det gøy om dere ikke skulle bruke eZRun-systemet?

Disse diskusjonene deres kommer igjen HVER gang dere har hatt et løp. Dreper litt rekruttering at dere som kjører såpass aktivt f.eks. fyller denne tråden med 85% vennskaplig meningsutveksling angående motor og kontroll.
                    Er ganske sikker på at det ikke bidrar til å få med flere.
                    De som vil kjøre løp har nok ingen problemer med å kjøpe børsteløst eller finne den perfekte J-motoren.
                    Er enig i at børsteløst kan gjøre ting litt mere jevnt når det gjelder toppfart. Men siden jeg har funnet at den 13T motoren til ezrun kommer i en 3650 og en 3650M utgave og begge er 13T...hvor 3650 er på 2250kv mens 3650M er på 3000kv. Har også funnet FLEST av 3000kv oppsettet.
                    Det er kun 3650M som blir levert med den nevnte komboen. Og det er vel strengt tatt regler for løp som diskuteres her? Som jeg siterte i innlegget over her så hjalp det faktisk på rekrutteringen at bilene gikk gjevnest mulig. De fleste jeg kjenner til er også for at bilene skal gå gjevnest mulig, og syns det er litt kjedelig at man blir frakjørt på grunn av at man har en tregere motor.

Dersom man faktisk mener at dette skal være en klasse hvor det enkle står i sentrum, man konkurrerer på like vilkår og det er sjåføren som avgjør, så må dere vel være enig i at det er ganske viktig at bilene går likt, ihvertfall rett frem? Det er ikke "enkelt" å kjøpe inn mange motorer, finne den beste innkjøringsmetoden og triksene for å få sølvkanna til å gå raskest, for så å ta ut motoren etter hver kjøretur og utføre nødvendig vedlikehold for å holde den top notch. Ei heller passe på at man ikke tømmer LiPo batteriene (om man bruker det) for langt ned eller montere LVC siden den originale regulatoren ikke har dette innebygd, og/eller montere en UBEC for å skåne en ømfintlig servo/mottaker siden den originale regulatoren ei heller har dette innebygd. Vifter og kjøleribber til motoren er også saga blott med en slik eZRun kombo.

Bare for å ta en liten siste ting om det siste løpet på Fagnernes. Hvor mye tett fighting og kniving om plasseringer var det egentlig her? Bortsett fra de tre på topp, og Even og meg (som ellers hver uke i klubben) om femte og sjetteplassen - fint lite. Det var et godt strekk nedover resultatlista. Hadde det ikke vært mer moro om det var flere som faktisk var med og knivet i toppen?
                    Last edited by >Jonas<; 26 March 2011, 14:02.
                    Team RC Companiet - Minicupen.no
                    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

• behold klassen med blank motor som det skal hvere. holder med lipo pakker, karr kunne det blitt noe annet. kun eldre biler som golf 1 og 2, ford anglia, opel corsa sånne type biler det er morro og se på banen. ikke noe racing karr....

kenneth

Comment

• Ingen som nevner at størst fart i sving før langsiden . best preppet diff og bra grep på forhjulene
                        har mye ( mest ) og si på farten på langsiden . legg også till lav rullemotstand ( lager / dekk ) , karosseritype .
                        Alt dette må sees på som en helhet da vi bruker de svake 540 motorene .
                        Dette har MYE og si på farten man kan få på langsiden .
                        + 40 med M-Chassis
                        Roy Bråten

Comment

• Kjør tamiya reglemang med en liten vri..
                          Originally posted by Redback View Post
                          M03, M05 og M06
                          Blank 540 (Fins flere typer.. det skal være Mabuchi RS-540SH - 6527)
                          Tamiya D60
                          Tamiya dreving
                          Syns det er tullete å på papiret diskvalifisere folk fordi de har f.eks Xray skruer eller Yeah racing dempere. dårlige dempere er det også.
                          Ikke er dette i tamiya sin regi heller..
                          Færre førere som melder seg på kan det fort bli også.. viktigste er vel mange førere?

kjør sølvkanne da så kan folk "tune" og "trimme" motorene sine i 45 grader mens den kjøres inn på 3.742V i tibetansk kamille tè mens de synger "mil etter mil" av jan teigen..

Det med sølvkanne og ugjevnheter for nybegynnere blir litt mindre viktig her fordi nybegynnere dukker neppe opp på NM uansett.

Må sies at å tune motoren osv er og har alltid vært en del av hobbien.

Syns EZrun 13T så ganske sprek ut..

Det viktigste er egentlig bare at reglene/løpet må settes og spikres i god tid på forhånd så alle kan kjøpe bil, klargjøre seg, trene og alt det der.
                          ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

• Det er riktigt det har skrivit Roy og så kommer det hur bra man kan ta spårvalg i en bana og ligga riktig og man så nå i fagernes
                            att di bilar som låg bland de 5 de kunne kjøre bra og de var minst på taket og man så i a-final att det var tett bland de 4 førsta ja kom sist men har lika god bil med samma fart som er på toppen men ja var ikke så god i kjøringen men nåen må komme sist
                            Lillehammer modelbilklubb
                            Benny Westman bamsebenny@hotmail.com 93628041

Comment

• På tide med skifte, børsteløst har kommet for å bli.
                              Samt at det er ekstremt enkelt å kontrollere, billig i drift og driftsikkert.
                              Ikke minst så blir løpene jevnere, det kommer ikke ned på hvor mye penger du kaster på bilen men på oppsett og kjøring.
                              Er ikke det hele poenget med denne klasse? Vedder på at de fleste har brukt mer enn 450,- på motorer de siste 3 årene.
                              Det er så lenge min EzRun har vært i min bil, uten en eneste feil.

Aldri i livet om vi i Kristiansund vil gå tilbake til sølvkanne/Sport tuned igjen!

Men som sagt, de som KAN den svarte kunsten med trimming av sølvkanne vil helst beholde SITT forsprang!

Comment

• Kom på at man kan inføre timing grense på EZrun om de er for raske. Ganske enkelt å sjekke med det kortet man får med.
                                Last edited by MatsNorway; 29 March 2011, 18:36.
                                ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X